תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

קשיי קשב וריכוז והשפעתם על חיי היומיום

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז והשפעתם על התא המשפחתי

קשיי קשב וריכוז במשפחה – ההיבט התיאורטי

קשיי קשב וריכוז בתוך המשפחה – חייה של משפחה שבה ישנו ילד אשר סובל מקשיי קשב וריכוז עשויים להיהפך למתישים, מסחררים ורועשים כמו שילוב של מגרש כדורגל, לונה פארק ודיסקוטק. אלו הם החיים במחיצתו של ילד שאינו נזקק לשינה מרובה, אך זקוק למגוון רחב של אתגרים ופעילויות בעלות עניין. המיטה הופכת לטרמפולינה, המכונית המשפחתית לזירת היאבקות והסלון למגרש כדורגל. הגורם לקשיי קשב וריכוז אצל ילדים הוא ביולוגי ואינו נובע מהשפעות סביבתיות, אך האווירה המשפחתית מהווה גורם מכריע באופייה של ההפרעה ובעוצמתה. מחקרים הראו כי גורמים פסיכו-סוציאליים כגון מידת יציבות המשפחה, אופי הקשר שבין ההורה לילד ומידת התמיכה החברתית לה זוכה המשפחה, מהווים גורם משמעותי על העצמת התסמינים. המחקרים הראו עוד כי בנסיבות של תסמינים קשים, קיים מתח משפחתי גבוה המלווה בקונפליקטים ותקשורת שלילית בין כל בני המשפחה, ולתחושות קשות של כישלון במילוי התפקיד ההורי.

השפעת קשיי הקשב והריכוז של הילד על חיי המשפחה
מחקרים רבים תיעדו את ההתמודדות של המשפחות עם ילד נכה או חולה במצב כרוני. מהמחקרים עולה כי החיים בצל קשייו של הילד משפיעים מאוד על חיי המשפחה, אך מנגד נמצא כי משפחות לא מעטות מצליחות לשלב את הקשיים בסדר החיים השגרתי של המשפחה, בתהליך המאפשר להמשיך לחיות חיים נורמטיביים בסדר היום ה”נורמאלי”, כפי שהיו מגדלים ילד בריא. במשפחות המגדלות ילד הלוקה בהפרעת קשב וריכוז הנורמליזציה של שגרת החיים אינה מציאותית, היות שההפרעה עצמה ותסמיניה הם לעתים כה משבשים את שגרת יומה של המשפחה, עד כי נמנעת מההורים האפשרות להסתגל אליהם ולהכלילם כחלק משגרת היום.

מושג ההורות במשפחה בצל הפרעת הקשב
אחת הסיבות למידת התשישות, המתח והתסכול בקרב הורים לילדים עם ADHD היא הקושי ליצור ולקיים אווירה משפחתית “נורמאלית” בצל ההפרעה. העקביות בהתנהגות הבלתי שגרתית, חוסר היציבות והמאבק המתמיד עם הילד הלוקה בהפרעת קשב וריכוז, מונעים לעתים כל אפשרות להגיע להרגלים קבועים. מחקרים הראו עוד כי הורים לילדים אשר לוקים בהפרעה נוטים לחלק הוראות ולנקוט בגישה בלתי סובלנית כלפי ילדיהם לעתים קרובות מדי, ומשייכים את השלכותיה של ההפרעה על כישלונם בתפקוד ההורי. הם רואים את עצמם כפחות מיומנים ופחות מוצלחים בתפקידם ההורי, ויחוו אף יותר מתח, בעיקר אם להפרעה נלווית גם הפרעת המרדנות והסרבנות. עוד נמצא כי משפחות בהן יש ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, יחוו קשיים בתפקוד הפסיכולוגי והחברתי, וההסתברות למקרי דיכאון וגירושין במשפחות הללו תגדל.

המשפחה כמכלול- ההיבט המעשי
חיי היום יום של משפחה הנאלצת להתמודד עם הפרעת קשב אצל אחד מבניה או יותר חייבים להכיל כמויות בלתי נדלות של יצירתיות וסבלנות, על מנת להתמודד עם המכשולים המתמשכים ואינסוף מצבי המשבר בכל יום ויום, החל משלב ההתעוררות והקימה מהמיטה, דרך שלב התלבשות, ההתארגנות לקראת בית הספר, ארוחת בוקר והיציאה מן הבית, כשהמשכו של היום כרוך בהתמודדות עם הכנת שיעורי הבית, הקשר החברתי, מריבות בין אחים, ארוחת ערב משפחתית, ההתארגנות לקראת השינה עד לרגע המיוחל בו הילד נרדם. תיאורים ציוריים בספרות המקצועית, על מנת לנסות ולהעביר את עוצמת הקושי, מתארים את מלחמתו האבודה בתחנות הרוח של דון קישוט, או הניסיון ליצור מגדל מקלפים בעת סופה.

חיי המשפחה בפועל עם ילד בעל הפרעת קשב
החיים עם בן משפחה אשר סובל מהפרעת קשב כרוכים בצורך להתמודד עם הערות השכנים, תלונות מבית הספר, כעסים ועימותים בין האחים וביקורות על טיב ההורות מצד המשפחה המורחבת. כל יום מלווה בשתלטנות, פעילות מתמדת, נטייה לאלימות פיזית ומילולית, רעש, חוצפה, עקשנות וסף תסכול נמוך. כמו כן, מתקיימת לה ההתנהגות חסרת השליטה של הילד עד כדי סיכון עצמי ואף סיכון הזולת, דבר המצריך השגחה קפדנית במיוחד. האימפולסיביות הגבוהה וחוסר החשיבה לפני המעשה מדאיגים. טקס הכנת שיעורי הבית הופך לשדה קרב, והמורים יוצרים קשר בתדירות גבוהה, על מנת לדווח על אי השלמת המטלות כמו גם ההתנהגות בכיתה. השכנים מתלוננים על מעשי קונדס ועל הרעש בכל שעה משעות היום, כשלעתים התופעה מלווה גם בחוסר טאקט מצד הילד בעל הפרעת הקשב, אשר אומר את כל מה שהוא חושב מבלי להתחשב בנסיבות, כשלא פעם המעמד גורם למבוכה רבה.

קבלת תוצאות האבחון והפנמת המשמעות
קבלת תוצאות האבחון עשויה לעורר בהורים תגובות שונות, כשרגע שמיעת חוות הדעת וניתוח הממצאים על ידי הרופא מעורר בקרב ההורים לא פעם תחושה טראומטית של קרקע הנשמטת מתחת לרגליים, ורק בחלוף הזמן מתקבלת ההבנה וההשלמה עם משמעותו של האבחון. עבור הורים רבים השלב שבין הרגע שבו הם מתבשרים כי להתנהגות של ילדם יש שם- “הפרעת קשב וריכוז”, ועד לרגע שבו הם מפנימים את המשמעויות ומסוגלים לחוש הקלה, הינו תהליך ארוך של למידה והבנה, וגם בשלב ההפנמה יישנם רגשות מעורבים של הקלה מהולה בפחד וחוסר אונים. על אף היותם רגשות טבעיים, מומלץ להסתייע בטיפול משפחתי תומך, במטרה ללמוד להשלים עם המצב, ולרכוש כלים להתמודדות עם הקשיים הפנימיים והחיצוניים.

לחיות בצילו של אח עם הפרעת קשב וריכוז
ישנן משפחות אשר בהן לא מתקיימת פתיחות לשוחח על הבעיה. הסגירות מובילה בקרב האחים, במיוחד בקרב הצעירים שבהם, לתחושות של חרדה שמשהו לא ממש בסדר עם האח. הם חשים כי אחיהם חריג ומעורר עצבות וכעסים אצל ההורים, כשלעתים הם מאזינים ללחשושים לגבי ה”מחלה” או “התרופה” שאחיהם מקבל, מבלי לזכות להבהרה לגבי אופי הבעיה, ונותרים חשופים לחרדות מפני מחלה קשה, ההידבקות במחלה, ואולי אף לסכנת המוות שמביאה עימה ה”מחלה” הזו. כשהדברים אינם ברורים, נותר חלל רב מדי לחרדות ולדמיון, בעוד שהפנטזיה מעצימה את הקושי במציאותית. בנוסף לפחדים חווים האחים גם כעס על האח חסר הגבולות, אשר מציק, נוהג בתוקפנות והורס כל חפץ המגיע לידיו. האחים גם נוטרים טינה להורים, אשר נוקטים במדיניות האיפה והאיפה, ללא כל הבהרות לגבי מהות התנאים המיוחדים להם זוכה האח בבית, דבר אשר מעורר את קינאתם.

התגובות ההוריות להתנהגותו של הילד בעל ADHD
הורים רבים עשויים לעבור מגוון רחב של שלבים הכרוכים בניסיונות לשלוט על התנהגות ילדם. בתחילה מנסים ההורים להתעלם מההתנהגויות השליליות על סמך הניסיון אשר צברו עם ילדיהם האחרים, בהנחה שאין מדובר בילד בכור, מהסיבה שהם מאמינים כי חלק מההתנהגויות הללו נועדו למשוך תשומת לב, כשההימנעות מתגובה תוביל בסופו של דבר להפסקת ההתנהגות הזו. במהרה נוכחים ההורים לדעת כי הטקטיקה הזו שגויה, בשל העובדה כי ההתנהגות של הילד הלוקה ב- ADHD אינה תמיד לשם משיכת תשומת הלב. כשההתנהגויות השליליות מחריפות, מתחיל לרוב ההורה לנקוט בשיטת מתן ההוראות ומנסה לשלוט באופן של הגבלת פעילויותיו של הילד. כשמגלים ההורים כי גם השיטה הזו אינה פועלת, נוספים להוראות גם האיומים, בכדי להעלות את המוטיבציה של הילד ולאלצו למלא אחר ההוראות. השלב הבא הוא הענישה הפיזית או הרמת הידיים. מומלץ לפנות לייעוץ הורי לשם רכישת כלים להתמודדות עם הילד, על מנת שלא להגיע לשלבים הללו.

שאלות? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה