תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

פסיכולוגית חינוכית ושיקומית מומחית

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעת קשב וריכוז 

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירולוגית התפתחותית. בקבוצת הפרעות אלה, זו ההפרעה השכיחה ביותר בקרב ילדים בגילאי הגן ובית הספר היסודי (5-10% לפי ההערכות המקובלות כיום). הפרעת קשב וריכוז פוגעת בתפקודים ויכולות המרכיבים את מה שנהוג לכנות בשם “קשב”. הליקויים המרכיבים את ההפרעה כוללים ליקוי ביכולת להתרכז לאורך זמן, קושי להימנע מהסחת דעת (עקב רעש וגירויים חיצוניים או כתוצאה מהסחות פנימיות), פגיעה במולטי- טסקינג (היכולת לפצל קשב על מנת לעסוק במספר מטלות במקביל) וקושי במעברים בין מטלות (“העברת” קשב). בנוסף, הפרעת קשב וריכוז מלווה לעתים קרובות בהתנהגות היפראקטיבית (הכוללת אי שקט פסיכו- מוטורי) ונטיה לאימפולסיביות.

מעבר להשלכות הלימודיות של ההפרעה, יש לה גם השלכות חברתיות ורגשיות: ילדים הסובלים מהפרעת קשב עלולים לעורר בסביבתם תגובות של דחייה (עקב התשה וקושי להכיל את הקצב המהיר וההיפראקטיביות שלהם), הם מתקשים לעתים ליטול חלק בפעילויות קבוצתיות ופעמים רבות אף נושאים עמם מטען קשה ומעיק של תחושת כשלון ואכזבה. כל אלה הופכים אותם מועדים לתיסכול ופגיעה בערך העצמי, ומעניקים חשיבות עליונה לאבחון וטיפול נכון בקשים שהם מגלים.

אבחון MOXO
הפרעת קשב וריכוז מאופיינת כהפרעה ביצועית- כלומר, היא פוגמת בביצוע של האדם במשימות הדורשות את יכולות הקשב והריכוז שלו. לכן האבחון לרוב ייעשה דרך משימות כאלה, ובחינת התפקוד של המאובחן בהן מול הנורמה המצופה מבני גילו. לרוב מדובר במשימה שגרתית (ומשעממת), הבוחנת את יכולתו של המאובחן להגיב או להימנע מתגובה לגירויים מסוימים במהירות ובדיוק. כלי האבחון המסורתיים שהיו בשימוש עד כה סבלו מכמה חסרונות, כשהעיקריים בהם קשורים ב”פספוס” באיתור ההפרעה והעובדה כי הם נותנים תשובה של כן/לא לקיומה, אך לא מוסיפים תמונה של אילו תפקודים בדיוק פגועים אצל הנבדק.
במסגרת השאיפה לכלי אבחוני שמאפשר הבנה מעמיקה של הקשיים של כל מאובחן, פותח מבדק ה-MOXO. זהו מבדק ממוחשב, המתבסס על אותם עקרונות של בדיקה ביצועית. ייחודו נעוץ במספר מאפיינים המעניקים לו יתרון על פני שאר הכלים:
בניגוד לאבחונים אחרים שכוללים משימה ממוחשבת חד גונית,MOXO מדמה את הסביבה היומיומית הטבעית והעשירה בגירויים של רוב הנבדקים, על ידי שימוש במספר משתנה של מסיחים ו”גירויי רעש”. בנוסף, מעבר למענה על שאלת קיומה של הפרעת קשב וריכוז, MOXO מאפשר הפקה של פרופיל קשב, המצביע על התפקודים הספציפיים הפגועים אצל כל מאובחן. במסגרת פרופיל זה המאובחן מקבל ציון על ארבעה היבטים של קשב: אימפולסיביות, היפראקטיביות, תיזמון (היכולת להגיב בזמן ובמהירות הנדרשת) וקשב (היכולת להתמקד במשימה לאורך זמן). באמצעות הבנה של הפרופיל הקשבי של המאובחן, ניתן להתאים עבורו סיוע טוב יותר בניסיון להתגבר על המכשול שמציבה בפניו ההפרעה.

רויטל פרימור עורכת אבחוני קשב וריכוז באמצעות מבדק MOXO בקליניקה שלה, ומזמינה תלמידים והורים החושדים בקיומה של הפרעת קשב וריכוז, לבוא ולקבל מענה מקצועי ואמין לשאלתם.

נכתב ע”י:פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה