תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
קשב וריכוז- מערכת תיאום תורים אצל המומחים המובילים בישראל

רונית כהן זמורה – טיפול בהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

רונית כהן זמורה היא בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה, תואר שני בסוציולוגיה ובצעה מחקר בנושא פסיכולוגיה וחינוך בנושא: “השפעת גורמים משפחתיים על הצלחת ילד בעל ADHD לצלוח את המערכת הבית-ספרית”. כהן זמורה בעלת ניסיון רב בהוראה, יועצת חינוכית בהכשרתה, מאבחנת דידקטית, מדריכת מורים להוראה מתקנת וחינוך מיוחד ועוד. הניסיון העשיר שלה, יחד עם ההשכלה המגוונת, מאפשרים לה לעסוק כיום בהצלחה רבה באבחון וטיפול בילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז.  כהן זמורה היא מומחית להוראה מתקנת, מדריכת הורים בתחום ובעלת קליניקה פרטית לטיפול בקשב וריכוז, אבחון דידקטי ולקויות למידה.

מסבירה כהן זמורה; הפרעת קשב וריכוז היא ליקוי אורגני-התפתחותי. המקור להפרעה הוא גנטי ואינו קשור לסביבה. ההפרעה אינה חולפת עם הגיל, והיא לובשת צורות שונות בכל שלב של החיים. הפרעת קשב וריכוז  נובעת ככל הנראה מפגיעה מוחית מזערית. ברקלי (1977), הראה  שהבעיה היא תפקוד נמוך של קליפת המוח הקדמית, והקשר שלה למערכת הלימבית, שאחראית על תפקודי הרגש, ההתנהגות והזיכרון. בעיה זו מקשה על האדם להתייחס נכון לגירויים שהוא מקבל ולשמר את תשומת לבו לגירויים אלו.

להפרעת קשב וריכוז מאפיינים מגוונים; היא מתבטאת באימפולסיביות, בחוסר מנוחה, בחוסר קשב לאורך זמן ושמירה עליו ועוד. ההפרעה גורמת לחוסר יכולת של הפרט להתאים את התנהגותו לזו הנדרשת בסביבתו. כאשר ילד שסובל מהפרעות קשב וריכוז אינו מטופל, קיימת סכנה שאיכות חייו תיפגע, ועמה גם יכולתו להשתלב היטב בכל מעגלי החיים, החל מבית הספר וכלה בחייו כבוגר – במשפחה, בעבודה ובחברה.

הפרעת קשב וריכוז ניתן לגלות כבר בגיל הרך, כאשר מאפייניה אז הם פעילות יתר, שינה לא שקטה ומעטה יחסית לגיל, התמקדות קצרת טווח במטלות שונות, כולל משחק לזמן קצר בלבד, דרישה לתשומת לב בלתי פוסקת וחוסר שקט. קיימת נטייה של ההורים לתאר את הילד “כשובב” במיוחד. המסגרות החינוכיות מאפיינות לא אחת את הילד בחוסר בשלות, ונוטות להשאירו שנה נוספת בגן. כמובן שמהלך שכזה אינו פותר את הבעיה. לעומת זאת רצוי להפנותו למרפאה בעיסוק, שתעבוד עמו, למשל, על ויסות סנסו-מוטורי ושליטה בדחפים. חשוב להפנות את הילד לקלינאית תקשורת, שתלמד אותו את כללי הדיבור הפנימי – לדבר עם האני הפנימי לפני ביצוע כל פעולה, וכך לתעל נכון את הדחפים ולמתן את האימפולסיביות. טיפול תרופתי ניתן רק אם יש הפרעת קשב קשה.

בשלב בית הספר באה ההפרעה לידי ביטוי בעוצמה רבה יותר, בגלל הדרישות הלימודיות, שהולכות וגדלות. בגיל זה גם מתחילה אינטראקציה חברתית אינטנסיבית, שבה היחיד צריך להשתלב בסביבה בהתאם למקובל. עם הגיל, ככל שעולות הדרישות בתחום הלימודי, בעיקר כאשר יש צורך בעיבוד כמויות גדלות והולכות של חומרים לימודיים, צריך לאפשר לילד את כל התנאים כדי שיתפקד בתחום הלימודי והחברתי למרות הלקות. ילד שכזה צריך להיות מאובחן ומטופל. כיום מגוון הטיפולים רחב ומאפשר להתאים לילד את הטיפול המתאים לו ביותר.

להורים חשוב לדעת, שכאשר הילד מגלה מספר התנהגויות חריגות, מומלץ לפנות לבעל מקצוע כדי לקבל עזרה. למשל, אם הילד אינו מקשיב, מפוזר, אינו עושה מה שאומרים לו, תשומת הלב שלו מוסחת בקלות, מתחיל משהו לעשות ועוזב לאחר זמן קצר, לא מסוגל לתכנן את הזמן, בלגניסט, מתפרץ לדברי אחרים או מדבר לפני שהוא חושב.
אבחון קשב וריכוז מתבצע על ידי מומחים בתחום. עליו להקיף את כל המכלול הביולוגי, פסיכולוגי, לימודי וחברתי. השותפים לאבחון הם רופא – נוירולוג או פסיכיאטר, פסיכולוג, מאבחן דידקטי והצוות החינוכי בבית הספר.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

צור קשר עם רונית כהן זמורה

[contact-form-7 id=”86924″ title=”Appointment_רונית כהן זמורה”]

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה