תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ריטלין למבוגרים – למי זה מתאים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

האם ריטלין מתאים גם למבוגרים?

הסבר כללי אודות כדור הריטלין, ואיזה אבחון על המבוגר לעשות על מנת לבדוק נחיצות

עושה רושם כי הכל נאמר כבר על ריטלין, במיוחד בהקשר של ילדים אולם מה בנוגע למתן ריטלין למבוגרים? מתי נולד הצורך ועד כמה הוא אפקטיבי? האם הוא מטפל רק בבעיות קשב וריכוז בקרב מבוגרים או שמא נותן מענה גם במצבים נוספים? ההסברים, מייד.

מתאימים את הטיפול למטופל
ריטלין לבוגרים ניתן בעיקר כאמצעי להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז. כשקשיים אלו מפריעים לאיכות חיי המבוגר, מקשים על התנהלות שגרת חייו וגורמים להפרעות ולתסכולים, מומלץ מתן ריטלין. תפקידו של הריטלין הוא לשפר את פעילות הדומפין והנוראדרנלין, שהם חומרים אותם משחררים תאי העצב במוח, בחלק הקשור לפעילות מערכת הקשב. שחרור מקשרים עצביים אלו, מסייע בשיפור פעילות מערכת הקשב במוח. כדי להתאים את המינון הנכון של הריטלין, או להחליט אם יש בו צורך, נערך אבחון בעיות קשב וריכוז מקיף אצל המבוגר ובחינת דרכי טיפול נוספות, במו למשל אימון ומדיטציות, טיפול פסיכולוגי ועוד.

מי אתה ריטלין
ריטלין למבוגרים הוא התרופה הנפוצה ביותר בישראל, המטפלת בהפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים. תרופה זו נמצאת בשימוש כבר מעל לשבעים שנה. תרופה זו נחשבת לבעלת השפעה האפקטיבית ביותר לטיפול בבעיות אלו והיא בטוחה. ריטלין הוא תרופה מעוררת המשפיעה על הסובלים מהפרעת קשב וריכוז באופן שדווקא מרגיע אותם ומסייע בריכוז. כלומר, מנגנון הפעולה של התרופה עובד דרך שני החומרים במוח, הדומפין והנוראדרנלין, האחראיים לוויסות הקשב והאקטיביות, או ההיפר אקטיביות, עד לאיזון. במקור, יוצר הריטלין עם השפעה של עד ארבע שעות, בעוד שכיום הוא אפקטיבי גם לטווחים זמן של שתים עשרה שעות. מינון התרופה ניתן בהתאם לגיל ולמשקל המטופל.

מה מרגישים
לריטלין יש השפעות מרשימות בקרב מבוגרים הנוטלים אותו. הוא משפר את התפקוד, באמצעות העלאת הדומפין במוח, מסייע בריכוז, גם מתמשך, מעדן דפוסי הנהגות אימפולסיבית ומסייע לשיפור היחסיים הזוגיים והחברתיים. תופעות הלוואי הן מינוריות וחולפות לאחר זמן הסתגלות קצר. הן יכולות לבוא לידי ביטוח בסימפטומים ששונים, כגון, יובש בפה, קשיים בשינה, ירידה בתיאבון ועלייה בלחץ הדם.

אבחון יסודי
כדי לוודא כי המבוגר אכן סובל מהפרעות קשב וריכוז, נערכים אבחונים רבים. האבחון העיקרי נערך באמצעות ראיון קליני שאורך כשעתיים. במהלכו נבדקים גם הסטוריה רפואית, משפחתית, בריאותית, הרגלי שינה ותזונה, צריכת סמים, עישון ואלכוהול, בעבר ובהווה, מחלות פסיכיאטריות וכדומה. הסיבה לאבחון וסקירה פסיכיאטרית היא כי מבוגרים שיש להם הפרעות קשב וריכוז נמצאים בסיכון גבוה להתרחשותן של הפרעות פסיכיאטריות בעתיד. הפרעות אלו יכולות להיות במצבי הרוח, חרדה ועוד.
הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים היא, לפי ההערכה, הפרעה גנטית. זוהי הפרעת תפקוד נוירו כימית הקשורה לליקויים בתפקוד הנוירולוגי והכימי של רשתות עצביות עיקריות במוח. ההשלכות העיקריות של הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים הן קשיים חברתיים ועם בני זוג, קשיים עם גורמי סמכות, שינוים תדירים במקום העבודה, קושי להתמודד עם לחצים וכן, סף תסכול נמוך. לכן, נטילת ריטלין יכולה לשנות את התמונה לחלוטין ולשפר את ההפרעות במידה ניכרת.

המבוגר, הנוטל ריטלין, הוא בעל מודעות גבוהה יותר מאשר ילדים הנוטלים ריטלין. הוא יכול לעקוב אחר ההשפעה של הריטלין על גופו ובאמצעות הממצאים לקבל מהרופא מינון מדויק יותר שיתאים לו. מולץ לשלב טיפול אישי יחד עם הטיפול התרופתי, זאת כדי לקבל כלי התמודדות עם ההשלכות של ההפרעה.
חשוב לציין כי הריטלין מסייע בשיפור היכולות הקוגניטיביות אצל מבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז אולם לא מסייע לבעיות זכרון למשל, אצל מבוגרים שאין להם הפרעות קשב וריכוז.

ריטלין למבוגרים, כמה זה יעלה לנו וכמה ישתתפו קופות החולים

  • קופ”ח כללית
    האם ריטלין עוזר למבוגרים
    האם ריטלין עוזר למבוגרים

    ריטלין – כלל המבוטחים 50%
    קונצרטה – ביטוח משלים 51%

  • קופ”ח מכבי
    ריטלין – כלל המבוטחים 50%
    קונצרטה – ביטוח משלים 50%
  • קופ”ח לאומית
    ריטלין – כלל המבוטחים 50%
    קונצרטה – כלל המבוטחים 20%
    ויוואנס – כלל המבוטחים 20%
    קונצרטה – ביטוח משלים 50%
    ויוואנס – ביטוח משלים 50%
  • קופ”ח מאוחדת
    ריטלין LA 50%
    קונצרטה 50%
    פוקלין 50%
    אמפנטמין 50%
    סרטרה 50%

כמה עולות תרופות להפרעות קשב וריכוז

העיתון גלובס, בכתבה “כשהריטלין לא עוזר; כמה עולות תרופות להפרעות קשב וריכוז”, מה-22.10.15, בוחן את עלויות התרופות הקיימות בשוק ומתייחס גם לתרופות מחליפות ריטלין. נקודות חשובות מהכתבה; תרופות לקשב וריכוז אינן בסל הבריאות. חייבים להכניס ריטלין וקונצרטה לסל. משרד הבריאות בתגובה מבטיח שהתרופות לקשב וריכוז ייכנסו לדיון לוועדת הסל לשנת 2016. בכתבה יש השוואה בין קופות החולים ברמת ההשתתפות בעלויות התרופות לקשב וריכוז;

  • כללית; כלל המבוטחים; ריטלין 50%. לקוחות ביטוח משלים; קונצרטה 51%.
  • מכבי; כלל המבוטחים; ריטלין 50%. לקוחות ביטוח משלים; קונצרטה 50%.
  • לאומית; כלל המבוטחים; ריטלין 50%, קונצרטה, ויוואנס 20%. לקוחות ביטוח משלים; קונצרטה, ויוואנס 50%.
  • מאוחדת; ריטלין LA, קונצרטה, פוקלין, אמפנטמין, סרטרה 50%.

מחירי כדורים בקירוב בשקלים;

  • ריטלין 15, ריטלין LA 100
  • קונצרטה 150 ש”ח
  • פוקלין 300 ש”ח
  • גוואנפצין 300-400 ש”ח
  • אדרל 400 ש”ח
  • ויוואנס 300-500 ש”ח
  • סרטרה 650 ש”ח
  • דייטרנה מדבקה 1,000-1,500. ש”ח
מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה