תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

שירה אדר – הוראה מתקנת

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הוראה מתקנת

הוראה מתקנת הוא שם כולל לשורה של התערבויות וטכניקות שנועדו לקידום אנשים המתמודדים עם לקות למידה. התלמיד לקוי הלמידה הוא כזה שאינו מצליח לתפקד בלימודים כפי שמצופה ממנו (בהתאם לקבוצת הגיל והאינטליגנציה שלו). תלמיד כזה, מן הסתם מתקשה להפיק תועלת מדרך הלמידה הכללית בכיתה, ועל כן באות שיטות ההוראה המתקנת לתקן תפיסות שגויות, דרכי עבודה לא יעילות או להציע “מסלולים עוקפים” ללמידת חומר שהתלמיד התקשה ללמוד דרך הוראה כיתתית.
כאשר ניגשים לתהליך של הוראה מתקנת חשוב לזכור כי ללקויות למידה השלכות שהן מעבר לתחום הלימודים בלבד. לקות למידה היא בד”כ ספציפית לתחום מסוים (או מס’ תחומים). בנוסף, בגלל שאין קשר בין לקות למידה למנת משכל (אדם לקוי למידה עשוי להיות בעל אינטליגנציה ממוצעת, גבוהה מהממוצע או נמוכה ממנו), נוצר מצב שבו הלקות אינה נראית לעין (בניגוד ללקויות נרחבות יותר כמו – למשל – פיגור שכלי), והיא באה לידי ביטוי רק בסיטואציות שבהן האדם נדרש להשתמש ביכולת הלקויה. עקב כך, פעמים רבות לקויי למידה מתויגים שלא בצדק כעצלנים או סרבני לימוד, במקום לזכות ליחס האמפתי והמכבד שהם כה זקוקים לו. כך יוצא שלקויי למידה רבים מועדים לפתח תסכול, מצוקה רגשית ופגיעה חמורה בדימוי העצמי. מכאן, למרות שמשמה של הגישה משתמע כי היא מתמקדת בהוראה בלבד, הוראה מתקנת היא יעילה במיוחד כאשר היא משולבת בעקרונות טיפוליים (לצד ההיבטים הדידקטיים). לכן, בתהליך הוראה מתקנת מציבים כיעד לא רק שיפור לימודי בתחומים ספציפיים, אלא גם הקניה של הרגלי עבודה, חיזוק והעצמת הדימוי העצמי מול הקושי והלקות, בניית מוטיבציה ללמידה ועידוד התנהגות חיובית.

הוראה מתקנת- כיצד?

המאפיין השכיח ביותר של הוראה מתקנת הוא היותה פרטנית ומותאמת לצרכי הלומד האינדיבידואל. בשלב הראשון מתבצעת הערכת מצב של התלמיד, על סמך אבחונים קיימים (או כאלה שהמורה להוראה מתקנת עורך/ת) ומידע מבית הספר (מפי המורים או על פי דיווח של התלמיד או הוריו). על בסיס הערכה זו נבנית תכנית המותאמת לקשיים הספציפיים של התלמיד. עקרון חשוב נוסף בהוראה מתקנת הוא למידה פעילה, וזאת מתוך ההבנה שהתלמיד המתקשה להבין בכיתה ככל הנראה לא מפיק תועלת מלמידה פסיבית (כלומר, כזו בה מצופה מהתלמיד רק להקשיב ולזכור), ולכן יש לשלב בהוראה המתקנת יישום של החומר, תרגילים ומשחקים- גישה זו היא יעילה במיוחד מאחר וידוע כי אנשים זוכרים ומפנימים יותר טוב מידע שהיו שותפים פעילים ביצירתו. שירה אדר עוסקת בהוראה מתקנת מותאמת למגוון קשיים, ומזמינה לומדים בכל הגילאים לפנות אליה על מנת לקבל את הסיוע הנכון עבורם להתגברות על המשוכות השונות בלמידה.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה