תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

שרה בן יהוידע – מבחן MOXO

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שרה בן יהוידע היא בעלת קליניקה פרטית בירושלים, לאבחון דידקטי, יעוץ חינוכי להורים ולילדים ובעלת התמחות בטיפול רגשי מטעם מכון פעימות באשדוד. שרה היא גם בעלת התמחות מיוחדת לאבחון וטיפול בקשיי קשב וריכוז. במסגרת זו מעבירה שרה לפונים אליה בתלונה על חשד להפרעת קשב וריכוז את מבחן מוקסו. המבדק נועד לתת אבחון מקיף לילדים שלגביהם יש חשד שהם סובלים מהפרעות קשב וריכוז. 


מבחן מוקסו, הידוע יותר בשם מבדק מוקסו, מיועד לילדים שיש לגביהם חשד שהם סובלים מהפרעות קשב וריכוז. אי לכך המבדק הממוחשב לוקח בראש וראשונה בחשבון עובדה זו, ולכן הזמן שלו קצר. זהו גם מבדק ממוקד, המרוכז אינטנסיבית במה שהוא מיועד לבחון. כך הזמן הקצר והמיקוד מסייעים לילד להישאר מרוכז בו עד סופו. את המבדק יכולים לעבור בני כל הגילאים החל מגיל שבע. מבדק מוקסו נחשב לחדיש ומדויק יותר ממבחן טובה או קונרס שקדמו לו, ומחקרים מצביעים על כך שאמינותו רבה יותר.
הפרעת קשב וריכוז באה לידי ביטוי בהתנהגות. מבחן טובה לא הצליח לבדוק מרכיב כמו היפראקטיביות, שיש לו ביטוי התנהגותי ברור. מבחן טובה גם לא היה מסוגל למדוד צורות התנהגות שקשורות לאימפולסיביות. צורות התנהגות, כמו פיזור או כושר ארגון, לא נמדדים אף הם במבחן טובה.

מבדק מוקסו בודק את הקשב והריכוז של הנבדק, אך לא רק. בין היתר נבחנים גם היפראקטיביות ואימפולסיביות, כחלק ממה שמכונה הפרעת ADHD (האות H בהגדרה). המבחן נותן תוצאות מדויקות לגבי בעיית הקשב ממנה סובל הנבדק. המבחן הוא ידידותי ולקוח מעולמו של הנבדק. המבחן מאפשר לבחון בהתאם לתוצאות את הטיפול שהילד יקבל.

מבחן מוקסו פותח בבית החולים הדסה. המבחן מדמה מצבים מהחיים היומיומיים של הנבדק והוא מיועד לשני סוגי גילאים; 7-13 ו-13 ומעלה. המבדק הוא ממוחשב, והוא מאפשר לפיכך מיפוי מדויק של גורמי הפרעת הקשב והריכוז. כך, למשל, יש התייחסות למסיחים ויזואליים ושמיעתיים והשפעתם. הצלחתו של מבדק מוקסו באבחון הפרעות קשב וריכוז הפכו אותו לכלי יעיל גם בעולם. בעקבות מחקר שבדק את יעילות המבחן, נמצא שהוא מנבא ברמת דיוק של 95% את הבעיות, בעוד שמבחנים קודמים כמו טובה או קונרס הציגו דיוק של 64%.

את מבדק מוקסו יכולים להעביר מאבחנים בעלי הכשרה לטיפול בתחומי הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות, אימפולסיביות ועוד.  כיון שהמבחן הוא ממוחשב התוצאות מתקבלות מיידית ומאפשרות לנבדקים לקבל משוב על עבודתם. ההורים שמתלווים למבדק בדך כלל, יכלים לקבל תמונה נלאה על רמת התפקוד של הילד, היכן הוא חזק, היכן מתקשה ועוד.

שרה בן יהוידע מעבירה בקליניקה שלה גם מבחן מוקסו. כיון ששרה היא מאבחנת דידקטית, השילוב של תוצאות מבחן המוקסו יחד עם האבחון הדידקטי, נותנים תמונה מלאה על הילד, על הדרך שרצוי לטפל בו ועל אפשרויות ההוראה המתקנת שיש להתאים עבורו אם זו נדרשת.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה