תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

תפקידו של מאבחן דידקטי – פורטל קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון דידקטי היא משימה לא פשוטה כלל, בעלת חשיבות מכרעת עבור הנבדק, ונושאת עימה משמעויות אשר בוודאי ישפיעו עליו לתקופה ארוכה.  תחום האבחון התפתח בעשרות השנים האחרונות, ובעולם זה קיימים כיום עשרות כלים לרשות המאבחן, בבואו לבצע את האבחון. יחד עם זאת, וכמו בתחומים אחרים בחיים – התוצאה הסופית ומשמעות האבחון הן באחריותיו הבלעדית של המאבחן, והוא זה אשר בסופו של דבר מבצע שקלול לכל הנושאים שנבדקו וממנפק את התוצאות של האבחון לצוות בית הספר. נדמה שהמשפט “האדם שבטנק ינצח” נכון גם למקרה זה, ומייד נראה מדוע.

מאבחן דידקטי – איך, כמה ולמה

המקצוע “מאבחן דידקטי” (Didactic Diagnostician) הוא חדש יחסית בתחום ההוראה, ונוצר כפועל יוצא מההתגברות והעליה בצורך באבחונים, ופופולאריות תחום הפרעות קשב וריכוז בעשרות השנים האחרונות. מאבחן דידקטי הוא ברוב המקרים איש הוראה, או בעל רקע חינוכי, אשר התמחה (בפרקטיקה ובתאוריה) בתחום לקויות הלמידה והאבחונים, ותפקידו – לבצע אבחון דידקטי. לרשות המאבחן, כאמור, קיימים כלים רבים בהם הוא יכול להשתמש בבואו לאבחן את הנבדק. כיום קיימות פרוצדורות מסודרות וברורות לגבי ההליך הנכון והמקובל לאבחון דידקטי. יחד עם זאת, חשוב מאוד שמבצע האבחון יהיה מאבחן מקצועי ומנוסה, שכן, כפי שנאמר למעלה, לאבחון דידקטי יש חשיבות מכרעת בקביעת גורלו הלימודי העתידי של הנבדק, ועשוי להטות את הכף לכאן או לכאן. מאבחן דידקטי, אם כן, הוא אדם אשר משתמש במירב הכלים שעומדים לרשותו כדי להוציא אל הפועל אבחון איכותי, אמין, מקצועי ונאמן למציאות. עליו להיות בקיא בתחומו, מעודכן ואובייקטיבי. תפקידו העיקרי של המאבחן נחלק לשניים – העברת המבחנים בפועל, וניתוח ביצועים והסקת מסקנות.

1. העברת המבחנים בפועל – אבחון דידקטי מתבצע באמצעות שלל מבחנים (ממוחשבים או ידניים) אשר באים לבדוק תפקודים בסיסיים של הנבדק, הנרכשים במהלך שנות הלימוד הראשונות. תפקיד המאבחן במקרה זה הוא לדאוג לאבחון תקין ורציף מבחינת הליך האבחון עצמו. כמו כן כליו לפקח על הנבדק במהלך האבחון, ולדאוג לכל בעיה שמתעוררת במהלך ביצוע המבדק.

2. ניתוח ביצועים והסקת מסקנות – זהו החלק החשוב ביותר של תפקיד המאבחן: לאחר העברה מוצלחת של האבחון, על המאבחן לקחת את כל תוצאות המבדקים השונים, לנתחם, ולהסיק מה מסקנות בנוגע ליכולותיו הלימודיות של הנבדק. תפקיד זה נושא עימו אחריות רבה ומכאן החשיבות שיש למקצועיות המאבחן.

האם כל אחד יכול להיות מאבחן דידקטי?

ובכן, התשובה היא לא. וזאת מכיוון שבגלל האחריות הרבה שיש למאבחן, יתקבלו ללימודי אבחון דידקטי תלמידים אשר עמדו בתנאי סף שונים. בדרך כלל התנאים כוללים תואר ראשון, תעודת הוראה וניסיון בעבודה בתחום החינוך לתקופת זמן מסוימת. תנאים אלו באים להבטיח את איכות המאבחנים ומקצועיותם. בדרך כלל תהיה העדפה לבעלי תואר שני, על פני מועמדים אחרים. חשוב לזכור כי תנאים אלו נכונים למקצוע מאבחן דידקטי – בשונה ממנו, מאבחן פסיכודידקטי זה תפקיד אחר, הדורש מהמאבחן להיות קודם כל פסיכולוג, שכן באבחון פסיכודידקטי מבצעים אבחון רגשי נפשי, ולא רק אבחון של יכולות למידה.

לבסוף, וכפועל יוצא מהכתוב למעלה, נאמר שכל פניה למאבחן דידקטי צריכה להיות מלווה בבקשה לתעודות והמלצות. כיום קיימים מאות מאבחנים דידקטיים ברחבי הארץ וחשוב לבחור את הטובים ביותר מביניהם.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה