תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
קשב וריכוז- מערכת תיאום תורים אצל המומחים המובילים בישראל

ענת ירדני – לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ענת

לקויות למידה = לקות התפתחותית. מה זה, ולמה זה חשוב?

את הניסיון להגדיר ולהבהיר מהי לקות למידה, נתחיל בלומר שלקויות למידה הן לקויות התפתחותיות. נקודה זו היא בסיסית ועשויה להישמע שולית למדי, אך היא חשובה ומשמעותית בקביעת האופן בו נתייחס ללקות: לקות התפתחותית פירושה שהלקות היא כרונית, כלומר- לא ניתן להעלים את הלקות, לרפא אותה או להחלים ממנה. כמו כן, לקות התפתחותית היא מולדת, כלומר היא אינה נובעת מעצלנות, או אורח חיים, או איזשהו מאפיין שמצוי בשליטתו של התלמיד. מדוע חשוב כ”כ להדגיש את שני ההיבטים הללו?
ענת ירדני, מומחית לטיפול בלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז ומנהלת מרכז “תנוענת”, זוכרת היטב את המשמעות של התעלמות מהם. כילדה שהתמודדה בעצמה עם לקות למידה (דיסלקציה) והפרעת קשב וריכוז, שמעה ענת לא פעם אמירות שיפוטיות מצד המבוגרים בסביבתה, שעיקרן היה שענת “יכולה אבל פשוט לא רוצה”. מאז שהבינה והפנימה את משמעות הקשיים עמם התמודדה, ענת ירדני שבה ומדגישה בעבודתה עם תלמידים המתמודדים עם לקויות למידה, את החשיבות של היחס האמפתי והמקבל כבסיס לקידום וסיוע לתלמידים אלה. למרות טבען הכרוני של לקויות הלמידה, חשוב לציין כי כן ניתן, באמצעות טיפול נכון, להביא את האדם המתמודד עמן לתפקוד תקין בלימודים ובתחומי החיים השונים.

ברוב המקרים לקויות למידה מתבטאות בתפקוד נמוך מהמצופה (על פי קבוצת בני הגיל ושנות הלימוד) באחד משלושת תחומי הלמידה העיקריים (קריאה, כתיבה ויכולת חשבונית). פגיעה ביכולות בסיסיות אלה פירושה בדרך כלל תפקוד נמוך במקצועות לימוד הנסמכים עליהן (כך, למשל, תלמיד המתמודד עם לקות למידה מסוג דיסלקציה- הפוגעת ביכולת הקריאה – יפגין קושי בכל המקצועות רבי המלל).

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכמות הילדים המאובחנים כבעלי לקויות למידה. ענת ירדני מציינת כי עלייה זו עשויה להיות מטעה, מאחר והיא נובעת בחלקה העיקרי מעלייה מבורכת במודעות לנושא (כלומר אינה מייצגת עלייה “אמיתית”). במרכז תנוענת מצביעים על המקור לקשיים של ילדים כנובע מלקות באחת (או יותר) מארבע מערכות:

המערכת התחושתית – יש ילדים הנולדים עם מערכת תחושתית רגישה מדי או לא רגישה דיה. ילדים בעלי מערכת רגישה מגיבים לכל גירוי, קל ככל שיהיה, כמטרד מציק שקשה לשאת אותו. בד”כ הם לא מסוגלים לשאת רעשים, ריחות ולעתים אף מגע של בד כלשהו או כסא מסוים. לעומתם ילדים בעלי תת- רגישות במערכת זו זקוקים כל העת לגרייה חזקה.
המערכת הרגשית– חוסר ביטחון, דימוי עצמי פגוע, חרדה וכיוב’.
המערכת הקוגנטיבית– מערכת זו עומדת בבסיסן של רוב לקויות הלמידה.
המערכת המוטורית– שיווי משקל, מוטוריקה עדינה, טונוס שרירים וכד’. גם למערכת זו תפקיד מרכזי בלקויות למידה, מאחר וקשיים רבים בתחום המוטורי מהווים מכשול לימודי. מכשול כזה יכול להתעורר בתחום הכתיבה (בעקבות קושי במוטוריקה עדינה) ויש לא מעט מחקרים המצביעים על קשר בין דיסלקציה לבין קשיים בשיווי משקל.

במרכז תנוענת, ענת ירדני מטפלת בילדים המתמודדים עם לקויות הנובעות מהמערכת התחושתית, המערכת הקוגניטיבית והמערכת המוטורית. באמצעות שיטות טיפוליות מהמתקדמות בעולם, ענת מזמינה ילדים ובני נוער אלה לעשות את הצעד הראשון בדרך לשיפור תפקודם הלימודי ורווחתם.

ענת ירדני

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה