תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ליקויי למידה וגם הפרעות קשב וריכוז – עד כמה זה מפריע ללימודים תקינים?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

תופעת הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז קיבלו את ההכרה המדעית והחינוכית שלהן בשנת 1987 ומאז המחקרים בתחום זה הינם מאוד שונים ומגוונים. על פי ההערכות, כ-5-10 אחוזים מכלל האוכלוסייה, ילדים או מבוגרים, סובלים מתופעת הפרעות קשב וריכוז. רבים מהמבוגרים שמתמודדים גם כיום עם בעיות אלה לא קיבלו בזמנו טיפול נאות לבעיה.

כיום ידוע, שכאשר ילד מראה חוסר רוגע, אינו מסוגל לשבת בשקט לאורך כל השיעור, מתפרץ לדברי המורה, מתרוצץ בכיתה ומראה סימנים של היפראקטיביות – אין זה אומר שהוא שם לו למטרה להפריע למהלך השיעור. ההכרה בקיומן של הפרעות קשב וריכוז מסבירות כי הבעיה הינה כרונית ואינה באשמתו של הילד. הכרה זו הייתה בהחלט מהפכנית בתחום החינוך וההשכלה ודרשה מחקרים נרחבים והענקת פיתרונות מיידיים.

אבחון של הפרעות קשב וריכוז הגורמות בסופו של דבר גם לליקויי למידה הינו שלילה של כל מחלה אחרת הגורמת למצב שאינו מאפשר לאדם ללמוד בצורה מרוכזת ונינוחה לאורך זמן. על פי סקירה של פעילות מוחית, הגיעו המומחים השונים למסקנה שהגורם העיקרי לליקויי למידה וגם הפרעות קשב וריכוז הינה פעולה עצבית פגומה בחלק מסוים במוח שאחראי על ריכוז ותשומת לב.

ההבדל בין ליקויי למידה לבין הפרעות קשב וריכוז

חשוב לציין, שלמרות הקשר הקיים בין השניים, ליקויי למידה אינם אותו הדבר כמו הפרעות קשב וריכוז, למרות שיתכן כי קיים קשר בין השניים. ראשית כל, הפרעות קשב וריכוז באים לידי ביטוי לא רק בזמן תהליך הלמידה, זה משפיע על ההתנהלות של הילדים לכל אורך חיי היומיום. כלומר, ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז לא רק יתקשה לקרוא או להבין חומר חדש בבית הספר, אלא יראה גם סימני היפראקטיביות בבית, ולא יהיה מסוגל לשחק במשחק אחד לאורך זמן בדיוק באותה מידה, כפי שאינו יכול להתרכז בשיעורים.

ליקויי למידה, לעומת הפרעות קשב וריכוז אלו תופעות המתעוררות ביחס ללימודים באופן בלעדי, כגון דיסלקציה ודיסגרפיה. ליקויי למידה הינם מצבים שבהם מאפיינים מסוימים של המוח לא מאפשרים לילדים לקרוא, לכתוב או להבין חומר נלמד בצורה מספקת. למרות שבחיים הבוגרים ליקויי למידה פעמים רבות לא מפריעות לאנשים שבוחרים להם עיסוק שבו הם מצליחים ולא מתקשים, הפרעות קשב וריכוז כן יכולים להוות השפעה מכרעת על החיים של אנשים בוגרים.

חיי מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז ועם ליקויי למידה

אנשים מבוגרים הסובלים מתופעת הפרעות קשב וריכוז יכולים להיות מאוד מיוחדים במהותם. אנשים אלה הינם לעיתים קרובות בעלי כישרונות רבים, משום שהפעולה המוחית הייחודית שלהם הופכת אותם לאנשים בעלי ראייה ייחודית שלא דומה לאף אחד. כמו כן, אנשים מבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז הינם לרוב בעלי חוש הומור מיוחד, וההיפראקטיביות, האימפולסיביות והספונטניות שלהם יכולות להיות גם תכונות חיוביות ביותר שיהפכו אותם למעניינים עבור קרוביהם ואלו הסובבים אותם. ידוע כי האנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז הינם לרוב אומנים מוכשרים מאוד שמשאירים את חותמם לעתיד.

ליקויי למידה לעומת הפרעות קשב וריכוז לא תמיד מגדירים את האדם באופן כה ספציפי. בנוסף, העובדה שבעיית ליקויי למידה לא תמיד קשורה לתופעת היפראקטיביות, לא תמיד יהיו לה השפעות מרחיקות לכת על האישיות של האדם. ליקויי למידה בדרך כלל מביאים להקלות מסוימות לתלמידים במהלך הלימודים והמבחנים (בהצגת האישורים הרלוונטיים), בעוד הפרעות קשב וריכוז דורשות באופן הכרחי טיפול מסוים. ליקויי למידה יכולים להיגרם עקב הפרעות קשב וריכוז, אך ההפרעות עצמן לא גורמות לקושי הלימודי עצמו, אלא בצורך להתרכז בדבר מה לא מעניין. למרבה הפלא, אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז הם בעלי אפשרות להתרכז בצורה מוחלטת בפעולה שמעניינת אותם באמת. כאשר אדם בעל הפרעות קשב וריכוז מוצא תחום שבו הוא באמת רוצה לעסוק (להבדיל מפיתרון תרגילי חשבון בבית הספר היסודי) כל העולם שמסביבו נעלם מבחינתו, וכל עיסוקו הינו בדבר המעניין אותו. אדם זה יוכל לעסוק שעות ארוכות בתחום זה בלי להתפתות להגיב לשום גירוי חיצוני.

לכאורה, נראה כי הפרעות קשב וריכוז וגם ליקויי למידה זה שני צדדים של אותו מטבע, אך האמת הינה שמדובר בשתי תופעות שונות לגמרי הדורשות טיפול וגישות שונים בעליל.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה