תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

האבחנה הנכונה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

האם אתם חושבים שייתכן שאתם או ילדיכם לוקים בהפרעות קשב וריכוז? אם כך, מומלץ לעבור אבחון מוקדם ככל האפשר; אבחון הפרעות קשב וריכוז הוא תהליך פשוט שיכול לחלול שינוי עצום באיכות החיים של הלוקים בהפרעות אלו, שכן טיפול נכון בהפרעות קשב וריכוז הופך את החיים לקלים הרבה יותר, מעלה את הבטחון העצמי ומסייע בהתמודדות עם האתגרים שהעולם מציב בפנינו.

 הפרעות קשב וריכוז נחשבות בימינו להפרעה שכיחה מאוד. הפרעות קשב וריכוז הן עניין מולד שמלווה את האדם לאורך כל חייו ועל כן יש להן השלכות נרחבות על עתידם הרגשי, האקדמי וההתנהגותי של הילדים הלוקים בהן.

הפרעות קשב וריכוז – אם כן, הן לא הפרעות של ילדים בלבד, אך קל יותר לאתרן בקרב ילדים שכן בניגוד למבוגרים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, ילדים עדיין לא למדו כיצד להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז ולהסתירן. מחקרים שונים קבעו כי בין חמישה אחוזים לעשרה אחוזים מהילדים בגילאי בית הספר לוקים בהפרעות קשב וריכוז. רוב הסובלים מהפרעות קשב וריכוז הם בנים, אך גם בנות סובלות מהפרעות אלו, ביחס של 5:1.

 משרד הביטחון…

התפתחותן של הפרעות קשב וריכוז לא מבוססת על גורם יחיד אלא על גורמים חברתיים, פסיכולוגיים וביולוגים שמעצבים את הסינדרום המלא. הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות רב דוריות – כלומר, הפרעות שעוברות בתורשה – והן מבוססות על שינויים קטנים במבנה המוח ובתפקודו.

בעבר, עד שנות ה-70 לערך, סברו החוקרים כי הפרעות קשב וריכוז נעלמות בגיל ההתבגרות. כיום ידוע כי הפרעות קשב וריכוז אינן סטטיות וקבועות אלא נהפוך-הוא; הן מתפתחות מהגיל הרך ועד בגרותו של האדם ומלוות אותו לאורך כל חייו. שלושים אחוזים מהילדים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז “יבריאו” מהפרעות אלה, אבל עדיין יאבקו עם תסמין אחד או יותר, שישפיעו על חייהם הבוגרים.

הפרעות קשב וריכוז אינן קשורות בשום פנים ואופן לרמת האינטליגנציה של הלוקים בהן, אבל הן עשויות להשפיע מאוד על רמת הבטחון העצמי; פעמים רבות, ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז יתחילו את דרכם בבית הספר בכישלון וחוויה זו תוביל להפרעות רגשיות וערך עצמי ירוד.

מסיבה זו, אבחון מוקדם של הפרעות קשב וריכוז הוא קריטי ויכול לשפר את איכות חיי הסובלים מהפרעות קשב וריכוז בעשרות מונים. ככל שהאבחון יערך מוקדם יותר – הטיפול יהיה יעיל יותר.

 הפרעות קשב וריכוז הן לא משחק ילדים

ישנן דרכים שונות לאבחן הפרעות קשב וריכוז – כאשר חשיבות האבחון היא קריטית; קיימות תסמונות רפואיות שונות שמחקות סימנים של הפרעות קשב וריכוז כאשר בפועל זוהי לא התסמונת ממנה סובל האדם. בתהליך האבחון המקיף, אם כן, הדבר הראשון שחשוב לעשות הוא לשלול הפרעות רפואיות-גופניות והפרעות פסיכיאטריות ראשוניות שעשויות לחקות תסמינים של הפרעות קשב וריכוז ורק לאחר מכן לתת מענה שיסייע בהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז – בהנחה שהילד או האדם שניגש לאבחון אכן סובל מהן.

מבחן T.O.V.A (Test Of Variables of Attention) מסייע באבחון הפרעות קשב וריכוז – ונחשב כיום לאחר המבחנים הנפוצים ביותר בקרב נוירולוגים עבור אבחון הפרעת קשב וריכוז. מבחן TOVA הוא מבחן ממוחשב שמודד יכולת משתנה של תשומת לב; המבחן בנוי כמשחק מחשב פשוט שמודד תגובות לגירויים חזותיים. מבחן TOVA משמש רק כחלק מתהליך האבחון להפרעת קשב וריכוז ולא כאבחון בפני עצמו; המבחן מהווה למעשה אינדיקציה נוספת לקיום הפרעות קשב וריכוז לצד סימנים נוספים המעידים על הפרעות אלו.

בסיכומו של דבר, אם עושה רושם שאתם או מי מבני ביתכם סובלים מהפרעות קשב וריכוז, עדיף לגשת לאבחון מהר ככל הניתן מאשר להזניח את העניין ולקוות שהדברים יפתרו מעצמם. אבחון מוקדם ונכון משמעותו איכות חיים גבוהה וכפי שכולנו יודעים, לזו – אין תחליף.

 פורסם בקטגוריית: מבחן טובה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה