תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

עשו טובה ופנו ל-TOVA

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחונים נוירולוגים ופסיכולוגים כרוכים לרוב במסכת בדיקות יקרות, שבסופן אתה יודע פחות מאשר ידעת על עצמך מלכתחילה. אבחון הפרעות קשב וריכוז  מסתפק בבדיקה פשוטה הנקראת מבחן טובה הנמשך כ-20 דקות, ואשר בודק את סף הגירוי שלך, יכולת התגובה ואת כמות ההשמטות שלך. כאן התשובה היא חד משמעית כמעט לגמרי.

 בדיקת TOVA או בשמה המלא Test of Variables of Attention)) נוצרה אי שם בשנות השישים ע”י הפרופסור לורנס גרינברג, ומאז היא בין האוטוריטות המרכזיות באבחון הפרעות קשב וריכוז. אולם בכדי לקבוע כי אדם כלשהו סובל מהפרעות קשב וריכוז, אין להסתפק במבחן TOVA אלא יש לפנות לבדיקה מקיפה ומעמיקה אצל נוירולוג ומאבחן לקויות למידה.

False negative
 

הכותרת שלמעלה היא אחת הסיבות לכך שאבחון הפרעות קשב וריכוז לא נעשה רק על סמך מבחן טובה. רמת הדיוק של המבחן היא כ-80 אחוז לערך, ובמידה וצלחת את המבחן, אין זה אומר בוודאות שאינך סובל מהפרעות קשב וריכוז או מבעיית קשב וריכוז כלשהי. המאבחנים להגנתם טוענים כי הבחינה לא מיועדת להוות מונופול על אבחון הפרעות קשב וריכוז, אלא על מנת לתת כלי אבחון נוסף בידי הנוירולוגים.

 אופי המבחן

אבחון הפרעות קשב וריכוז באמצעות בדיקת TOVA נעשה ע”י הושבת המטופל מול מחשב במשך כ-20 דקות והעלאה של תבניות ויזואליות שונות כגון ריבועים. כאשר, למשל, עולה ריבוע מסוג מסוים, על המטופל ללחוץ על הכפתור המיועד לכך. כאמור, אבחון קליני של הפרעות קשב וריכוז לא נעשה רק באמצעות מבחן ה-TOVA אולם חוסר המוחלטות שלו הוא לכיוון אחד, ואם העלתה הבחינה תשובה חיובית, ניתן להתחיל לטפל בתופעה, או לפחות להמשיך לחקור אם קיים בסיס ממשי להפרעת קשב כלשהי.

 CPT: CONTINUOUS PERFORMANCE TEST

כלי נוסף לאבחון הפרעות קשב וריכוז הוא הסי.פי.טי שפיתח קונורס, והוא מורכב יותר מאשר מבחן TOVA, על אף שהוא זהה במהותו. גם המבחן הזה משתייך למבחנים הבודקים הפרעות קשב וריכוז,  אך הוא מפעיל את המטופל יותר מאשר קודמו. כאן על הנבדק ללחוץ כאשר הגירוי מופיע,  וללחוץ על מקשים אחרים כאשר גירויים נוספים מופיעים או לא מופיעים.

 סיבות נוספות לבדיקות מתוקשבות

מעבר לכך שהמבחנים נותנים תמונת מצב יותר אובייקטיבית של הפרעות קשב וריכוז מאשר אבחון על סמך שאלונים בלבד, המבחנים מאפשרים גם יכולת הסתכלות השוואתית של המטופל ביחס לקשב של קבוצת גילו. כמו כן, ניתן לבדוק את השפעת הטיפול התרופתי על מטופלים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ומיקומם ביחס לתפקודם בעבר. אבחון מתוקשב של הפרעות קשב וריכוז יכול להיעשות, גם על מנת לתעד את התקדמות המטופל, שכן 20 אחוז מהלוקים בתופעה יכולים לחוות החלמה ספונטנית, ללא כל התערבות חיצונית.

 ניתן לעבור מחצית מהחיים וכלל לא לדעת, כי אתה סובל מהפרעות קשב וריכוז, כאשר בחינות פשוטות שניתן לבצע בדרכך לעבודה יכולות לעזור לך, להבין מדוע אתה שוכח את המפתחות בעבודה ומדוע אתה נמנע מדברים מסוימים. הפרעות קשב וריכוז הן תופעה בה ניתן לטפל בקלות, ואין צורך להירתע מהאבחונים הזולים והאמינים שישנם כיום בשוק.

 על אף שחברות אינטרנטיות רבות מציעות אבחון מתוקשב דרך המחשב הביתי שלך, על מנת לאבחן הפרעות קשב וריכוז, ולהיות רשאים לערוך בדיקת TOVA קלינית, יש לקבל אישור מהמשרדים הממשלתיים המתאימים. לכן, אל תתפתו לאופציה הנוחה יותר ותיגשו למרפאה הקרובה לביתכם. אמנם ישנן מרפאות הרשאיות להשתמש בגרסה הלא קלינית של מבחן TOVA. זאת לא על מנת לאבחן הפרעות קשב, וריכוז אלא על מנת להפנות את הנבדקים לגורמים הרלוונטיים.

 פורסם בקטגוריית: מבחן טובה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה