תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול אלטרנטיבי בהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בימינו נושק שוק הטיפולים האלטרנטיביים לנושאים שונים ומגוונים. אין להתפלא, אם כך, שהטיפולים האלטרנטיביים גלשו גם לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. במיוחד כאשר ההכרה בתופעת הפרעות קשב וריכוז היא עצמה אלטרנטיבית. שכן לפני כמאה שנים, הסרגל היה הפתרון הנפוץ ביותר להתמודדות עימן.
על אף הספקנות, לטיפולים אלטרנטיביים מסוימים בתחום יש הצלחות לא מבוטלות במחקרים קליניים שונים, וכיום הם משמשים כתחליף נפוץ לכדורים המקובלים להפרעות קשב וריכוז, וזאת לא רק בגלל טבעיותם, לכאורה, אלא גם בשל עליונותם בטיפול.

זום אין
כמובן שהטיפול המסורתי ביותר לאחר הכדורים הכימיים הם כדורים טבעיים. הטיפול בכדורים אמנם שמרני, אך הוכח כיעיל ביותר. אחד מהכדורים הוא  zoom מבית טבע. טבע, שהיא חברת תרופות קונבנציונאליות ותיקה, לקחה על עצמה סיכון בשיווק מוצר טבעי לבעיה שנויה במחלוקת כגון הפרעות קשב וריכוז. הכדור מכיל בתוכו אומגה שלוש (שם לאחת מתתי הקבוצות של חומצות שומן בלתי רוויות שנצברות בגוף באופן טבעי ע”י מאכלים כגון אגוזים, אבוקדו ודגים) ופוספטידיל-סרין (חומר המשתייך לקבוצת החומרים הבונה את מעטפת התא ותומכת ע”י כך במערכת העצבים המרכזית). שילובים שונים של שני החומרים הללו הוכיחו את עצמם מחקרית בבית החולים שערי צדק ואחרים כיעילים בבעיות קשב וריכוז.(המחקר בעיקרו נערך בנוגע להפרעות ריכוז ובעיות ריכוז אצל ילדים עם מנת משכל מעל הממוצע). אלו מכם המתנגדים לכדורים של חברות תרופות, יכולים ליטול את חומריהם באופן טבעי דרך המזונות השונים.

הומיאופתיה, נטורופתיה ושאר ירקות

למעשה, אין זה הוגן לכתוב תחת מטרייה אחת על כל הטיפולים האלטרנטיביים, שכן חלקם נוטים יותר למדע המערבי וחלקם מסתמכים על תיאוריות מזרחיות. יתרה מכך, חלקם בהחלט נמצאו יעילים להפרעות קשב וריכוז ובעיות ריכוז שונות. בקרב הקהילה המדעית יש כעס רב על העוסקים בהומיאופתיה, המנסים להציג אותה כמדע. מחקרים קליניים אשר נערכו בארה”ב, הראו כי הטיפול ההומיאופתי יעיל יותר מריטלין בטיפול בהפרעות קשב וריכוז, אך במחקרים אלו לא הייתה קבוצת ביקורת!  (כמובן שאף מחקר השואף להיקרא מדעי לא יכול להתנהל ללא קבוצת ביקורת) מחקרים אחרים כן הראו שיפור משמעותי, לעומת קבלת פלסבו, אולם מכיוון ולהומיאופתיה אין קורפוס ידוע ומוכר לגבי הפרעות קשב וריכוז ובעיות ריכוז, ניתן להניח כי הדבר קשור להומיאופת הספציפי, שטיפל בילדים ולאו דווקא ביעילות השיטה.

נטורופתיה מנסה לרפא את הפרעות הקשב והריכוז באמצעות הרפואה המערבית, אך ללא חומרים כימיים כפי שהיא מטפלת במחלות אחרות. ההיגיון הבסיסי הוא שהגוף מתמודד טוב יותר עם דברים המגיעים מהטבע (מה שלא מופרך לחלוטין), ושמרבית המחלות נגרמות ע”י תזונה לקויה (מה שהוכח מחקרית לפני שנים רבות). בנושא הפרעות קשב וריכוז, טוענת למשל הנטורופתיה, כי מונסודיום גלוטמאט ומאכלים מעובדים גורמים לבעיות ריכוז והפרעות קשב וריכוז (טענה שהוכחה מחקרית). מעבר לכך, היא ממליצה על חומרים כגון ויטמין בי 12 וסידן לחיזוק מערכת העצבים.

נוירו פידבק

אחד הטיפולים החדשים והחדשניים להפרעות קשב וריכוז הוא נוירו פידבק. הוא פותח במקור בנאס”א כסימולאטור טיסה, על מנת להגביר את ריכוז וקשב הטייסים, ולאחר שזלג למערכת האזרחית הפך לפתרון לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. לשיטה עצמה יש כ-80 אחוז הצלחה וניתן לתרגלה מתחילת גילאי בית ספר. לאחר מספר חודשים כשלומד המטופל לשלוט בשיטה בעצמו הוא אינו זקוק יותר לאימון והוא יכול להתמודד בעצמו עם הפרעות קשב וריכוז למיניהן. השיטה עובדת ע”י חיבור מכשיר EEG הבודק את גלי המוח לקודקוד המטופל כאשר הוא משחק במשחקי וידיאו, וע”י שליטתו בגלי מוח לא רצוניים המופיעים בבדיקה  (ליתר דיוק בריכוזים של גליים איטיים באזורים מסוימים). כך, מתגבר המטופל על בעיות ריכוז שונות. שיטת הנוירו-פידבק נפוצה מאוד בישראל לטיפול בהפרעות קשב וריכוז.

הפרעות קשב וריכוז הן תופעות יחסית חדשות על ציר הזמן המחקרי, ולכן אין מנוס מלהשתמש ולהתנסות בשיטות אלטרנטיביות על מנת למצוא את הטיפול ההולם לבעיות הריכוז הרלוונטיות. הפרעות קשב וריכוז הן כנראה לא תופעה אחת אלא שם כולל לבעיות הנובעות ממקורות שונים ולכן ניתן להתאים לכל מטופל את סוג הטיפול המוצלח ביותר עבורו.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה