תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

לקויות למידה אצל סטודנטים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בשנים האחרונות יותר ויותר סטודנטים ניגשים לביצוע אבחון דידקטי לצורך זיהוי לקויות למידה. אבחון דידקטי לסטודנטים, תוך התייחסות ליכולות הלמידה השונות, יכול לעזור להם לתכנן את עתידם האקדמי ולעבור את תקופת הלימודים בהצלחה רבה יותר.

 לקויות הלמידה העשויות להופיע אצל סטודנטים
המודעות הרבה להפרעות כמו הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים או לקויות למידה אחרות, מובילה סטודנטים רבים לפנות אל מכוני האבחון השונים בארץ לצורך ביצוע אבחון דידקטי ואבחונים נוספים על מנת לאתר את הסיבה לקשיים שונים, מולם נתקלים במהלך תקופת הלימודים. לקויות הלמידה השונות, העשויות להופיע אצל הסטודנטים, ואותן גם ניתן לאתר בעזרת אבחון דידקטי מתאים וכן אבחונים אחרים, נחלקות למספר סוגים:

הסוג הראשון הן לקויות למידה במיומנויות היסוד, הבאות לידי ביטוי בקריאה שאיננה רהוטה ובכתיבה עם שגיאות. סטודנטים, המאותרים במסגרת אבחון דידקטי כלוקים בלקויות למידה אלו, מתקשים לקרוא מטלות, שאלות או טקסטים שונים. גם כתב ידם איננו ברור וקשה לקרוא אותו.

הסוג השני של לקויות הלמידה, המאותרות גם כן במסגרת של אבחון דידקטי, הן לקויות במיומנויות ספציפיות, כמו אנגלית, לשון ומתמטיקה. ישנם סטודנטים רבים הסובלים מלקות זו, המקשה עליהם לעמוד בדרישותיהן של המסגרות הלימודיות. אבחון דידקטי עוזר לאתר לקויות למידה אלו, שטיפול נכון בהן יאפשר להתקבל למוסדות שונים להשכלה גבוהה.

הסוג השלישי, המאותר גם הוא במסגרת אבחון דידקטי, הן לקויות בהבעה בכתב. סטודנטים הסובלים מלקות זו מתקשים לארגן את המידע בכתב, הם מתקשים בכתיבת מאמרים, מבחנים או כל טקסט אחר, הדורש מהם ארגון הכתיבה והבעה בכתיבה. אבחון דידקטי מזהה בעזרת כלים שונים את הלקות הזו ומציע פתרונות בהתאם.

הסוג הרביעי של לקות למידה קשור בתפקודים הניהוליים השונים. ליקויים אלה יכולים להיות הפרעת קשב, בעיות ריכוז, בעיה בהתמצאות במרחב ובזמן וכן גם קושי בהתארגנות ללמידה. טיפול קשב וריכוז, המוצע לאחר שבוצע אבחון דידקטי מקצועי, מתאים במקרים בהם מתקשים הסטודנטים להקשיב לשיעורים פרונטאליים, הם מתקשים לקרוא מאמרים ארוכים או לשבת במשך שיעור שלם מרוכזים. גם סטודנטים, המתקשים להתמצא במקומות שונים בבית הספר עצמו מזוהים במסגרת אבחון דידקטי ככאלה הלוקים בהתמצאות מרחבית, הדורשת פתרון וטיפול מתאים. אבחון הפרעת קשב וריכוז במסגרת אבחון דידקטי מאפשר לטפל בבעיה באופן הנכון והיעיל ביותר.

הסוג החמישי של לקויות הלמידה מתמקד בתפקוד הרגשי ובבין אישי. סטודנטים אלה מתקשים ביצירת קשר עם סטודנטים אחרים וכן מתקשים גם בזיהוי מצבים חברתיים שונים. פעמים רבות נראה כי הם סובלים מבעיות התנהגותיות שונות, אולם מדובר בקשיים אמיתיים הנובעים מלקויות למידה.

הפרעות קשב וריכוז אצל סטודנטים

מסגרת לקויות הלמידה השונות, מהם סובלים הסטודנטים, ישנם רבים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. הפרעות אלו יכולות כמובן להיות מוגדרות כהפרעות קשב וריכוז (ADD או ADHD) אולם ישנם מקרים שהסיבה להן יכולה להיות עומס רב ולחץ יומיומי המוביל לקושי רב. ישנם לא מעט סטודנטים המשלבים עיסוקים נוספים לצד הלימודים באוניברסיטה, כמו עבודה במשרה מלאה או חיי חברה פעילים. סטודנטים אלה אינם ישנים מספיק שעות ביום, עובדה העשויה להוביל לירידה ביכולת הריכוז והקשב שלהם, הפוגעת בהישגיהם הלימודיים. כדאי לדעת, סטודנטים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, סובלים ממנה גם מחוץ לכיתה וגם במסגרת שאיננה מסגרת לימודית. זיהוי נכון של הלקות או ההפרעה בעזרת אבחון דידקטי, יאפשר מתן טיפול מתאים. במידה וניתן טיפול תרופתי לסטודנטים שאינם מרוכזים בלימודיהם בשל עיסוקיהם הרבים, טיפול זה לא יהיה יעיל שכן מתאים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בלבד. ולכן, אבחון דידקטי וכן אבחונים נוספים, כמו מבחן טובה (TOVA) יכול לאתר את מקור הבעיה ולהציע את הפתרון המתאים.

אבחון לקויות הלמידה

את לקויות הלמידה השונות מאבחנים אנשי מקצוע מוסמכים, מאבחנים דידקטיים, פסיכולוגים וגם רופאים. במקרים של אבחון דידקטי מדובר באבחון הנמשך מספר שעות (בין ארבע לחמש שעות) וכולל בדיקת יכולת למידה שונות. אבחון מסוג אחר, המוצע לצד אבחון דידקטי, הינו אבחון פסיכודידקטי, המתבצע על ידי פסיכולוג, ונמשך זמן רב יותר (שבע או שמונה שעות). אבחון זה, משלב בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכולוגיה המבצע הערכה של היכולות האינטלקטואליות השונות וכן בחינתם של הכישורים השונים בתחום המילולי, הצורני והחשבוני. במקרים בהם מדובר בהפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים, אבחון הפרעת קשב וריכוז יכול להיות משני סוגים. אבחון הפרעות קשב וריכוז במישור הרפואי, המתבצע על ידי רופאים המומחים בהפרעות מסוג זה והם אלה שיכולים לקבוע האם מקורן של הפרעות אלו קשור במקור נוירולוגי או מכל סיבה אחרת, המובילה למצב של הפרעות קשב וריכוז. אבחון אחר נעשה במישור התפקודי לימודי, במסגרת של אבחון דידקטי, והוא זה המאפשר לקבל את ההמלצות להתאמת תנאי הבחינות לסטודנט. בחינתם של שני מישורים אלה הכרחית לצורך קבלת הטיפול המתאים ביותר.

אבחון דידקטי לסטודנטים סטודנטים, המזהים אצלם לקויות למידה וקשיים שונים, יכולים לפנות אל מכוני האבחון השונים בארץ לביצוע אבחון דידקטי מקצועי. אבחון דידקטי לסטודנטים הינו אבחון מקיף במיוחד, הכולל את בחינתם של כל הגורמים השונים העשויים להוביל ללקויות למידה, בין אם מדובר בלקויות למידה שמודעים להן ובין אם אלו לקויות שאיננו מודעים להן. אבחון דידקטי זה עוזר לאתר את הלקויות והבעיות השונות, מולן נאלץ הסטודנט להתמודד וכן מציע פתרונות וטיפולים, בהתאם ללקות שנמצאה. בין אם זוהי בעית קשב וריכוז או כל בעיה אחרת, באמצעות אבחון דידקטי מקצועי מוצעת לסטודנט הוראה מתקנת או טיפול אחר. תוצאותיו של אבחון דידקטי לסטודנטים, המוצע על ידי מכוני אבחון בעלי האישורים המתאימים לבצע זאת, מועבר אל המוסדות, בהם לומדים הסטודנטים שעברו אבחון דידקטי זה. תוצאותיו של אבחון דידקטי זה מאפשרות לסייע לסטודנטים, בין אם במסגרת של הקלות במבחנים, שיעורים פרטיים, חומרי עזר שונים, הוראה מתקנת ועוד.

 הערכות המוסדות להשכלה גבוהה לצורך השתלבותם של סטודנטים אלה

הגידול המהיר במספר הסטודנטים עם ליקויי למידה, הוביל את המוסדות להשכלה גבוהה להתאים עצמם באופן הטוב ביותר לסטודנטים אלה. בעזרת אבחון דידקטי המאתר סטודנטים אלה, יכולים מוסדות להשכלה גבוהה להציע פתרונות מתאימים. אבחון דידקטי וכן אבחונים נוספים במקרים של בעיית קשב וריכוז מבוגרים, מוכיח את עצמו ככלי יעיל במיוחד, העוזר למערכת אלו להכין את עצמן נכון ומתאים יותר לקליטתם של הסטודנטים השונים. העלאת המודעות של הסגל האקדמי, פיתוח מערכות מיוחדות של מבחנים וכן פיתוח אמצעי תמיכה שונים, המסייעים לסטודנטים במחלקות השונות, כל אלה יאפשרו להם להשתלב טוב יותר ומתאים יותר. במקביל, זיהוי נכון של הלקויות וביצוע של אבחון דידקטי על ידי גורמים מוסמכים, אליהם מגיעים הסטודנטים לאחר שנשלחו על ידי המוסד עצמו, יאפשר טיפול מיידי ומקצועי.

סיכום: בין אם זהו טיפול קשב וריכוז או טיפול לכל אחת מלקויות הלמידה שנמצאו, היערכות מתאימה של המוסד הלימודי וביצוע אבחון דידקטי בהקדם יעזור לסטודנטים לקחת חלק פעיל במסגרת זו ולהצליח יותר. אבחון דידקטי לסטודנטים שייעשה על ידי אנשי מקצוע מתאימים יעזור להם לעבור את תקופת הלימודים בקלות רבה יותר. אבחון דידקטי זה גם יציע להם את כל הפתרונות השונים, כדי לעשות זאת נכון ויאפשר למוסד הלימודי עצמו לעמוד לרשות סטודנטים אלה באופן הטוב ביותר.

 

 

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה