תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול תרופתי לעומת טיפול קוגניטיבי התנהגותי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

תופעות של הפרעות קשב וריכוז הינה בעיה נפוצה מאוד בחברה המודרנית. אחד מחמישה אנשים בממוצע סובל מבעיית קשב או בעיית ריכוז. הבעיה קיבלה את ההכרה הרשמית שלה בשנת 1987 ומאז החלו תהליכים שונים שמטרתם לתת כלים להתמודדות עם הקשיים שתופעה זו מביא לחיי המטופל והסובבים אותו.

הפרעות קשב וריכוז מתעוררות בדרך כלל בשנות ההתפתחות הראשונות ונותרות גם בבגרות. עם הזמן פותחו שיטות שונות וגישות מגוונות ולעיתים אף מנוגדות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז.

באופן כללי, תהליך התמודדות עם בעיות קשב וריכוז הינו מאוד מרושת, מגוון וכולל פתרונות רבים, ואין לדעת איזה מהם יתאים למי. מצד אחד, זה מקשה על ההורים למצוא את הפיתרון מהיר לבעיה. אך מצד שני, זה מאפשר למצוא את הפיתרון הכי מתאים לכל אחד ואחת, כך שהילד עם הפרעות קשב וריכוז לא יתפוס את התופעה כמחלה, אלא כתכונה ייחודית שלו. המטרה של כל טיפול תרופתי הינו להביא למצב זה, שבו הילד, ההורים וגם המורים לא יראו אותו בתור “פגום”, אלא בעל אופי שונה ויכולות לימודיות משלו.

את הזרמים השונים של טיפול קשב וריכוז ניתן לחלק לשתי גישות מרכזיות: טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי. במקרים מסוימים, בעזרת טיפול ארוך, כולל טיפולים משפחתיים ועבודה בפרקטיקות פסיכולוגיות ואף פסיכיאטריות רבות ניתן ללמד את האדם לשלוט במוח שלו. בין השאר, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הפך לאחת האפשרויות הנפוצות ביותר בתחום טיפול בבעיות קשב וריכוז.

רקע כללי על טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי זוהי תורה פסיכולוגית המבוססת על רעיונות משולבים משתי שיטות טיפול – טיפול התנהגותי וטיפול קוגניטיבי. שיטה זו משלבת שני רעיונות עיקריים השאובים משתי תיאוריות: הרעיון ראשון טוען כי שינוי במטופל דורש שינוי של תפיסת המציאות שלו, והרעיון השני הינו שבכדי ליצור שינוי בהתנהגות, יש להרגיל את המטופל להתנהל בעזרת התנהגויות שונות מאלו שיש כעת.

מומחים רצו לספק מענה לבעיות קשב וריכוז ללא צורך בשימוש קבוע בתרופות פסיכיאטריות הם החליטו ליישם את הרעיונות האלה גם במסגרת טיפול בבעיות קשב וריכוז. טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לעזור רבות, אך לא תמיד זה יספיק. ובכל מקרה, מדובר בטיפול מאוד ארוך, שיכול לקחת שנים ובצורתו האופטימאלית – ימשיך להיות חלק בלתי נפרד מחיי המטופל גם בחייו הבוגרים.

האם טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לעזור לילדים ולמבוגרים כאחד? התופעה של בעיות קשב וריכוז מתפתחת אמנם בילדות, אך בחיים הבוגרים היא בדרך כלל לא משנה את עורה. עם זאת, העקרונות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי מדברים על שינוי מציאות קיימת והתנהגויות קיימות, לפיכך, בקרב אדם מבוגר יש הרבה יותר אופציות לטיפול, הרבה דברים שניתן לשנות לטובה, וכך בעקיפים לתרום גם להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז.
האם מבוגרים יתמודדו טוב יותר עם הפרעות קשב וריכוז בעזרת טיפול תרופתי?

מבוגרים רבים, בעיקר אנשים צעירים יחסית, שנאלצים להתמודד עם לחצים רבים במהלך לימודיהם הגבוהים, מרגישים  פעמים רבות את בעיית קשב או בעיית הריכוז ההולכות והמתפתחות יחד עם עליית הדרישות הלימודיות. רבים מהם בוחרים להתמודד עם זה בעזרת פנייה לרופאים בבקשה לרשום להם ריטלין.

כמובן שזה הפיתרון הקל ביותר. עם זאת, אנשים שבאמת רוצים לדאוג לעצמם ולא מעוניינים להיות תלויים בתרופות, יעדיפו את הדרך הארוכה יותר וינסו לשנות את דרך החשיבה ואת ההתנהגויות שלהם בעזרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי. שינויים אלה יובילו גם לשינויים פנימיים שמצידם יכולים להקל רבות על בעיות קשב וריכוז.

בעיות קשב וריכוז מופיעות באזור הכי מופלא, אך גם בלתי ידוע בגוף האדם – במוח. המוח הינו ישות מפתיעה ומופלאה שפעם אחר פעם מדהימה את החוקרים השונים ביכולות שלה. לפיכך, חוקרים לעולם לא יוותרו מראש על האפשרות שכל אדם יכול להשפיע על יכולותיו שלו באמצעות הפעילות המוחית.

כמו כן, הפרעות קשב וריכוז יכולות להיות גם הצד ההפוך של יכולת להתרכז מאוד בדברים מאוד ספציפיים. בכל אופן, הפרעות קשב וריכוז זה בהחלט לא פסק דין אכזרי כלל וכלל ובעזרת טיפולים מתאימים, כולל טיפול קוגניטיבי התנהגותי ניתן להפוך את המצב הזה לחיובי ותורם רבות גם לאדם עצמו וגם לחברה כולה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה