תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרכת מיתוסים על הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בשנים האחרונות גובר העניין בהפרעות קשב וריכוז בצורה משמעותית. אחוז הילדים והמבוגרים המאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז עולה מדי שנה וההפרעה מקבלת הרבה מאוד הדים בתקשורת. כמו הרבה נושאים רגישים ושנויים במחלוקת שמקבלים התעניינות ציבורית גדולה, צצו מיתוסים רבים בנוגע להפרעות קשב וריכוז וחלקם קנו להם אחיזה איתנה בדעה הציבורית. אך כדרכם של מיתוסים, הם מפיצים הרבה מידע מוטעה שמבלבל אנשים וחבל. במאמר זה נסקור כמה מיתוסים פופולאריים על הפרעות קשב וריכוז ונפריך אותם.
מיתוס 1: הפרעות קשב וריכוז אינן מחלה אמיתית

מיתוס זה נולד בעקבות טענות של אנשים המתנגדים למערכת הפסיכיאטרית וטוענים שהפרעות קשב וריכוז הן המצאה של חברות התרופות שנולדה במטרה להכניס להם כסף. המיתוס מבוסס על העובדה שאכן, חברות התרופות מייצרות תרופות להפרעות קשב וריכוז אשר מכניסות להן כסף רב, אך דבר זה נכון לכל מחלה שהיא. העובדה היא שיש קונצנזוס רחב בקהילה המדעית שהפרעת קשב וריכוז היא הפרעה אמיתית ורצינית שיש לה השפעות קשות על חייו של הסובל ממנה.

מיתוס 2: הפרעות קשב וריכוז נגרמות עקב הורות גרועה

מיתוס זה טוען שהפרעות קשב וריכוז נגמרות בגלל שההורים לא מצליחים לתפקד בורה הנכונה מול הילד, ובעיקר לא מצליחים להתמודד עם התנהגות קשה של הילד כמו השתוללות, התנגדות לסמכות וכדומה. זהו מיתוס מאותה משפחה של מיתוסים המאשימים את ההורים בבעיות הנפשיות של הילד, כגון המיתוס שלפיו סכיזופרניה נגרמת בגלל שהאימא מתנהגת בקרירות כלפי הילד. מיתוס זה כמובן אינו נכון, למרות שבמקרים רבים מוצאים שיש קשר סטטיסטי (אם כי לא בהכרח סיבתי) בין קשיים בהורות לבין הפרעות קשב וריכוז אצל הילדים. אך מחקרים רבים שנערכו במטרה לבחון את הגורמים להפרעות קשב וריכוז מצאו רכיב גנטי מובהק למחלה זו. כך שבהחלט לא ניתן לומר שהורות גרועה היא הגורם להפרעות קשב וריכוז.

מיתוס 3: הפרעות קשב וריכוז זו מחלה של בנים

נתונים סטטיסטיים מראים שיותר בנים מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז מאשר בנות, אך אין להסיק מכך שהפרעות קשב וריכוז זו בעיה של בנים או שבנות לא יכולות לסבול מהפרעות קשב וריכוז. הסיבה לכך שיותר בנים מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז היא ככל הנראה שהאופי שבו מתבטאת ההפרעה אצל בנים שונה מאצל בנות. בנים, מטבעם, נוטים להיות יותר פעלתנים ולכן כאשר הם סובלים מהפרעת קשב וריכוז הם מפגינים בעיקר תסמינים של היפראקטיביות ואימפולסיביות. בנות, לעומת זאת, מפגינות תסמינים אחרים הקשורים יותר לבעיות קשב וקושי בלימודים. הסגנון הזה של הפרעת קשב וריכוז בולט פחות מכיוון שהוא יוצר פחות הפרעה בכיתה, ולכן פחות בנות מאובחנות כסובלות מהפרעות קשב וריכוז.

מיתוס 4: ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מקבלים יותר מדי תרופות

אנשים רבים מתנגדים לשימוש בתרופות פסיכיאטריות בכלל ובילדים בפרט ותוקפים בעיקר את הטיפול התרופתי בהפרעות קשב וריכוז. מיתוס זה טוען שמדי שנה נרשמים יותר ויותר מרשמי ריטלין, קונצרטה והתרופות האחרות המשמשות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. מיתוס זה נשען על אמת מסוימת, ואכן יש עליה בכמות התרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז הנרשמות מדי שנה, אך אין בכך כדי להסיק ולומר שילדים מטופלים יותר מדי בטיפול תרופתי והאמת היא שאחוז הילדים המטופלים בתרופות אלו עדיין איננו גבוה במיוחד.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה