תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

המדריך המלא אודות הוראה מתקנת

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

המדריך המלא אודות הוראה מתקנת ועוד פרטים חיוניים רבים

אינספור מחקרים גורסים פה אחד, כי, לקויות למידה כמו דיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז, דיסגרפיה ועוד, הינן התחלואים הגדולים ביותר שמהם ימשיכו לסבול עשרות אחוזים של פרטים, מכל המינים, בכל הגילאים ומכל מדינות העולם, ללא שום יוצא מן הכלל. יחד עם זאת, אינספור מחקרים אשר מהווים תוצאה ישירה של השקעה אנושית וכלכלית עצומה, מספקים קשת רחבה ומגוונות ביותר של שיטות טיפול ולימוד אשר מתמחות בטיפול בכל הבעיות האמורות ושיפור דרסטי בתוצאות הלימודיות של הסובלים מלקויות הלמידה. הלכה למעשה, אחת משיטות הטיפול והלימוד הנפוצות והמבוקשות ביותר הינה ההוראה המתקנת, הוראה אשר לא רק מטפלת בלקות הלמידה מן השורש, אלא מלמדת כיצד ללמוד מחדש וברמה הגבוהה ביותר. לכן, להלן המדריך המלא אודות הוראה מתקנת ועוד פרטים חיוניים רבים.

על הוראה מתקנת מבחינת רקע, מקור, מטרה ועוד
ההוראה המתקנת כוננה כבר לפני כמה עשרות שנים, ובאה לידי ביטוי בעיקר במדינות אירופה ואמריקה השונות. לעומת זאת, במדינת ישראל, ההוראה המתקנת הפכה להיות זמינה ורלוונטית רק בתחילת שנות ה – 80, מתי והיכן שלא רק גברה המודעות לתסמינים של לקויות הלמידה ועוצמתם, אלא בעיקר גברה החשיבות והחיוניות לטפל בהם ובעיקר באמצעות השיטה של הוראה מתקנת. בטח כאשר תחום הוראה חינוכי זו מתמחה בטיפול ייעודי, ייחודי ויסודי בלקויות הלמידה ובתסמינים שלהן בקרב כל תלמיד ותלמיד, ובטח כאשר תחום הוראה זה עושה שימוש בכלי ואמצעי הוראה מתקדמים ואפקטיביים ביותר. יתרה מכך, חשיבות ההוראה המתקנת כל כך גבוהה, שהיא מגולמת בהנחת היסוד החינוכית אשר קובעת, כי, כל תלמיד זכאי לשיוויון הזדמנויות חינוכי ולימודי.

על הוראה מתקנת בפועל, האופי שלה, גישות ועוד
בניגוד לשיטות ההוראה הרגילות והפרונטליות אשר מתמחות בלימוד של עשרות תלמידים בו זמנית, הוראה מתקנת הינה הוראה פרטנית ואישית, אבל כוללת ויסודית ביותר אשר מקדישה את כל כולה לטיפול בתלמידים בעלי לקויות למידה. מבחינת לקויות, ההוראה המתקנת מתמחה בעיקר בטיפול בלקויות כמו הפרעות קשב וריכוז, לקויות שפה, בעיות קריאה, כתיבה וחישוב ועוד. הלכה למעשה, ההוראה המתקנת מתמקדת בתלמיד אחד ויחיד בכל שיעור, תלמיד אשר בו היא מטמיעה את תוכנית ההוראה הפרטנית אשר מותאמת לצרכיו ולטיפול בבעיות הלימודיות שלו. למען המחשה, תוכנית העבודה של ההוראה המתקנת הינה מעגלית, כלומר, חוזרת אל עצמה ומתחילה מן המטלות הקלות לעבר המטלות המורכבות, באופן מודולרי ובהדרגה. בנוסף, בניגוד להוראה הרגילה, ההוראה המתקנת הינה דו – כיוונית ומערבת את התלמיד באופן שהוא שותף פעיל ומלא.

הוראה מתקנת שמה במרכזה את התלמיד ואת בעיותיו
בניגוד לשיטות טיפול אחרות בלקויות למידה, שיטות טיפול אשר מתמקדות יותר בבעיות ובתסמינים שלהן, ופחות במקור שלהן ובנפש התלמיד, ההוראה המתקנת שמה במרכזה את התלמיד, אישיותו ואת בעיותיו באופן בלתי נפרד מהם. לכן, ההוראה המתקנת מבוססת בעיקר על האסטרטגיה החינוכית, הידועה והחיונית של העדפת תגמול על פני ענישה (כפי שנהוג במתודות הוראה אחרות רבות), אסטרטגיה אשר מאופיינית בכל הבאים: מבעירה בנפש התלמיד את הרצון להצליח בלימודים, מספקת בקרבו מחויבות מוחלטת לתהליך ולתוכנית העבודה, מנתקת אותו באופן מוחלט מקשיים ופחדים מכישלון התהליך והתעצמות לקות הלמידה והתסמינים שלה, מתן תמריצים מסוגים שונים לאחר כל ביצוע פעולה מוצלחת ועוד. בנוסף, ההוראה המתקנת שמש דגש על שינוי דינאמי ופעיל של סביבת הלימודים של התלמיד, הן בבית הספר והן בבית, בעיקר אם היא מכילה בתוכה גורמים מסיחים ומגרים מסוגים שונים, אשר לא רק הביאו מלכתחילה להתעצמות הבעיה, אלא גם ביכולתם לפגוע גם בתהליך ההוראה המתקנת.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה