תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון הפרעות קשב וריכוז בחיפה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מחפשים מאבחנים או מטפלים בחיפה?
מלאו טופס זה ואנו נפנה אליכם עד 3 מאבחנים מתאימים 

* הפנית המומחים נעשית על פי תחום התמחות מבוקש ואזור מגורים בארץ
[contact-form-7 id=”11115″ title=”עמוד הבית”]

יש לכם שאלות? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז

 

חשיבותם של האבחונים לאיתור לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז

“הילד אינו לומד ומפריע למהלכו התקין של השיעור” הינו משפט שכיח במיוחד, השגור בפי לא מעט מורים ומחנכים. עד לפני עשורים מעטים המשפט הנפוץ הזה היה מלווה במבט מאשים וביקורתי הן כלפי התלמיד והן כלפי ההורים, כשבתום המפגש הבלתי סימפטי, ההאשמה והביקורת אשר הופנתה באופן מרומז אל ההורים, הייתה מנותבת באופן ספונטני אל הילד, כשלא פעם גם לוותה בהרהורים של “איפה טעינו…”. כיום המגמה הזו השתנתה, ובטרם ממהרים להאשים את הילד, יישנה המלצה לפנות לאבחון לקויות למידה.

לקויות למידה והפרעות הקשב, הריכוז, ההיפראקטיביות והאימפולסיביות הינן שתי קבוצות של הפרעות שונות לחלוטין, כשכל אחת מהן נובעת מקבוצת ליקויים שונה במבנה והתפקוד הנוירולוגי במוח. לקויות הלמידה פוגעות מאוד בהיבט הלימודי, וכתחלואה נלווית עשויות גם לפגוע בהיבט הרגשי. הפרעות הקשב והריכוז פוגעות במכלול רחב של תחומים, כשאחד מהם הוא ההיבט הלימודי. בשתי הסיטואציות, היכולת של התלמיד לממש את עצמו ולתפקד באופן מיטבי בלימודים תיפגע, ובשלב כלשהו ייוצר פער אשר ידרוש התייחסות וטיפול.
בשל הפגיעה בתחום הדידקטי, ישנה נטייה לסווג את הפרעות הקשב והריכוז כלקויות למידה. בשני המצבים הללו, אי איתורו של הקושי ייצור השלכות נוספות מלבד הפער הלימודי, כמו פגיעה בתחום הרגשי, החברתי, ההתנהגותי וכדומה. התופעות הללו עשויות להימנע במידה והבעיה מאובחנת ומטופלת במועד. בקטגוריה המצומצמת של לקויות הלמידה נכללות הדיסלקציה, הדיסגרפיה והדיסקלקוליה, הבאות לידי ביטוי בקשיים ברכישת המיומנויות הבסיסיות כמו הקריאה, כתיבה, מתמטיקה, כישורי שפה, וכישורים נוספים בהיבט הלימודי. לקויות הלמידה והפרעות הקשב הינן מולדות ונמשכות לכל אורך החיים הבוגרים. הלקויות הללו אינן ניתנות לריפוי. ואולם, ישנם דרכים מגוונות לטיפול בתסמינים הנלווים, ולהקניית כלים אסטרטגיים להתמודדות עם ההפרעות והלקויות הללו, עד למימוש מוחלט של הפוטנציאל הטמון באדם בעל לקויות הלמידה או הפרעות הקשב והריכוז. חשוב לציין כי לא כל קושי בהיבט הלימודי קשור בהכרח ללקות. בהתאם להגדרות, הקושי נחשב ללקות כאשר קיים פער משמעותי ברכישת מיומנויות וכישורים של שפה, קריאה, כתיבה, קשב וריכוז, יכולות חישוביות, רגשיות או חברתיות וכדומה, כשהפערים הללו אינם תואמים את המצופה ביחס לגיל, להשכלה ולרמת המשכל. בנסיבות הללו מומלצת הפנייה לאבחון מקורות הקושי.

השיטות לאבחון לקויות הלמידה והפרעות הקשב
לקויות הלמידה והפרעות הקשב והריכוז מתאפיינות בפרופילים מגוונים, ובאות לידי ביטוי בעוצמות ובמוקדי קושי שונים ואינדיבידואליים ללוקים בהם. על כן קיימת חשיבות לאבחון אמין ומקצועי, על מנת לאתר באופן מדויק וממוקד את מקור הקושי, בכדי שניתן יהיה להתאים תוכנית טיפולית המותאמת באופן פרטני לצרכי המאובחן.
קיימות שתי קטגוריות של אבחונים, כשהאחת היא האבחונים הסובייקטיביים, הכוללים ראיונות, שאלונים, ומבחנים בכתב ובעל פה, והנוספת היא המבדקים הממוחשבים. במרבית המקרים נהוג לערוך לפחות שני אבחונים שונים, על מנת שזיהוי ומיפוי מקורות הקושי יעניק תמונת פרופיל עמוקה יותר לגבי אופי הלקות. אחד המבדקים השכיחים ביותר הוא האבחון הדידקטי. ישנן כאמור שלוש לקויות למידה בסיסיות: הדיסלקציה, הדיסגרפיה והדיסקלקוליה. ניתן ללקות באחת מהן בלבד או בכולן במקביל, והן עשויות לבוא לידי ביטוי בעוצמות שונות או באופנים שונים. הדיסלקציה הינה קושי ברכישת מיומנויות הקריאה וכישורי השפה. הדיסגרפיה פוגעת במיומנויות האיות והכתיבה, והדיסקלקוליה מתבטאת בקושי ברכישת מיומנויות מתמטיות. בנוסף לשלושת הלקויות הללו בוחן המבדק הדידקטי גם את התפקודים הקוגניטיביים אשר בבסיס הלמידה, כמו תפיסה שמיעתית, חזותית ומרחבית,תפקודים מוטוריים, תפקודי זיכרון, אסטרטגיית למידה ורמזים לקושי בתפקוד הרגשי. הישגים נמוכים בבית הספר לאורך זמן מבלי שתהייה קיימת האפשרות לממש את הפוטנציאל האמיתי, כשמנגד קיימת סביבה בלתי תומכת, המאשימה את הילד בהישגיו הנמוכים, עשויה לגרור למצב של פגיעה בהערכה והדימוי העצמיים, והימנעות מכל אתגר עתידי העלול להוביל לכישלון.
על מנת למנוע את התרחיש, יש לבצע את האבחון מייד כשמתעורר החשד לקיום לקויות הלמידה או הפרעות הקשב והריכוז. את האבחונים הדידקטיים מוסמכים לערוך אנשי חינוך אשר הוסמכו לצורך העניין באמצעות משרד החינוך או פסיכולוגים חינוכיים. במידה ועולים חשדות לגבי קיום הפרעות קשב וריכוז, יופנה הילד לאבחון פסיכו דידקטי.

אבחון פסיכו דידקטי ומבדקים ממוחשבים
אבחון פסיכו דידקטי בודק את מקור הקשיים בהיבט הלימודי תוך התייחסות להיבט הפסיכולוגי של הנבדק, והוא מורכב מאבחון דידקטי ואבחון פסיכולוגי. מטרתו של האבחון הפסיכו דידקטי היא לבדוק הן את התפקודים הקוגניטיביים שכליים והן את תפקודי הלמידה, תוך התייחסות להיבטים ההתנהגותיים, אישיותיים, החברתיים והרגשיים. האבחון הפסיכולוגי בוחן את רמת המשכל ומעריך את הקשיים והיכולות בהקשר הרגשי. הפנייה לאבחון הפסיכו דידקטי מומלצת כאשר קיים חשש להפרעת קשב, ריכוז, היפראקטיביות או אימפולסיביות, או בנסיבות בהן מתעוררות שאלות לגבי מנת המשכל או מעורבות רגשית בולטת המשפיעה על היכולות האקדמיות של התלמיד. את המבדק הפסיכולוגי באבחון הפסיכו דידקטי רשאי לערוך פסיכולוג מומחה בתחום בלבד. חשוב להדגיש כי את האבחון הסופי לגבי הפרעות קשב וריכוז רשאים להעניק על פי חוק רופאים פסיכיאטרים או נוירולוגים בלבד, והאבחונים הפסיכו דידקטיים כמו גם אבחונים אחרים, משמשים ככלי עזר בהם מסתייעים הרופאים לשם הערכת מצב מדויקת ככל האפשר. סוג נוסף של אבחונים הוא האבחונים הממוחשבים, כשהשכיחים בהם הם אבחון ,TOVA אבחון BRC, ואבחון MOXO.
לעתים קיימת תחושה של בלבול ומסחור בנסיבות בהן התלמיד נשלח למספר אבחונים שונים, כשהתחושה התלויה באוויר היא של ניצול הסיטואציה בה ההורים מעוניינים להעניק את האבחון האיכותי ביותר לילדם, והגורמים השונים מנצלים זאת כאמצעי המשמש למסחטת כסף על ידי מבדקים מיותרים. כאן המקום לציין כי כיום לא קיים אשר ביכולתו לאבחן חד משמעית ובאופן קליני את הפרעות הקשב והריכוז. סוללת האבחונים משמשת ככלי עזר אשר נועדה לסייע לרופא לבדוק את הקושי מכל היבטיו, כשאת האבחון הסופי הוא מבצע באופן נסיבתי על סמך כל הממצאים שבידיו. ככל שישנם בידי הרופא ממצאים רבים יותר, כך ניתנת לו ההזדמנות להרכיב תמונת פרופיל רחבה יותר על אופי ההפרעה והיקפה. המבחנים הממוחשבים הינם כלי סיוע לסיפוק מידע ממקור נוסף להפרעות הקשב והריכוז.

יתרונות וחסרונות האבחונים הממוחשבים
אחד היתרונות הבולטים במבחנים הממוחשבים הוא היותם אובייקטיביים, בניגוד למבדקים המבוססים על ראיונות ושאלונים אשר מושפעים מחוות הדעת הסובייקטיבית של המאבחן. יתרון נוסף הוא האפשרות להשוות את תפקודו של נבדק הן ביחס לנורמה והן ביחס לנבדקים אחרים בני גילו של הנבדק, אשר אובחנו כלוקים בהפרעות קשב וריכוז, ולאמוד את מימדי ההפרעה אצל הנבדק. בנוסף, האבחונים מעניקים את האפשרות למעקב תקופתי וכאמצעי השוואתי לבחינת יעילותו של הטיפול אשר הותווה. אחד המבדקים המוכרים ביותר הוא אבחון TOVA הבודק את אפיוני הקשב של הנבחן, ביחס לנתונים הנורמטיביים של קבוצת בני גילו. ייחודיותו של מבדק TOVA הוא בהיותו כלי אשר בוחן בו בזמן גם את יעילות הטיפול התרופתי. חיסרון בולט בשיטה זו הוא רמת הדיוק של המבדק, העומדת על כ- 80% בלבד. אבחון שכיח נוסף הוא אבחון נוירו פסיכולוגי מקיף יותר, המכונה אבחון BRC, המתמקד בתפקודים המוטוריים, הקשב לסוגיו, הזיכרון, השפה, אסטרטגיות למידה וכדומה. אבחון BRC מעניק פרופיל קוגניטיבי מפורט העל יכולותיו של הנבדק בהשוואה לנורמה, בהתאם לגיל ושנות לימוד. החסרונות הבולטים הם רמת הדיוק של המבדק, אשר עומדת אף היא על כ- 80% בלבד, והעובדה שהנבחן חייב לשלוט בקריאה וכתיבה, ולא קיימת אפשרות אבחון בדרך זו לגיל הרך. לאחרונה הושק מבדק חדש, פרי פיתוח ישראלי – אבחון .MOXO יתרונותיו של אבחון זה על פני שאר האבחונים הממוחשבים הוא ברמת הדיוק שלו, העומדת על 90%, בחינת מרכיב התזמון בהפרעת הקשב, מרכיב שאינו נבחן בשאר המבדקים הממוחשבים, ומעצם היותו המבדק היחידי אשר בוחן את כל מרכיבי הפרעת הקשב תחת מסיחים ויזואליים וקוליים, במטרה לדמות את המבדק לסביבתו הטבעית של הנבחן, סביבה הרוויה בגירויים מסיחי דעת. ישנם מכונים רבים לאבחון הפרעות קשב וריכוז בחיפה וסביבתה. חלקם מוכרים על ידי משרד החינוך, ואילו בחלקם של המכונים הללו לאבחון הפרעות קשב וריכוז בחיפה, מתקיימים האבחונים שלא באמצעות גורמים אשר הוסמכו לשם כך. כשהלוקה בהפרעות קשב הוא תלמיד, על מנת שיקבל הכרה וסיוע באמצעות משרד החינוך, עליו לבצע את המבדקים הללו במקומות מאושרים בלבד.
אבחון הפרעות קשב וריכוז בחיפה נערך בכמה מוקדים מומלצים כמו מדיקל סיטי, שהינה רשת מכונים רפואיים מתקדמים למשפחה ולקהילה, המעניקה שירותי אבחון וטיפול להפרעות הקשב והריכוז. אפשרות נוספת לאבחון הפרעות קשב וריכוז בחיפה היא ד”ר שולקין אלכסנדר, מנהל המחלקה הפסיכיאטרית במרכז לבריאות הנפש “טירת הכרמל”. מקומות מומלצים נוספים לאבחון הפרעות קשב וריכוז בחיפה הם מרכז “בדרכי” לליווי חינוכי של תלמידים, חיילים וסטודנטים, חברת “קוגניטו” ועוד. אם הינכם מתגוררים באזור חיפה או פרבריה, ואתם תרים אחרי מכון לאבחון הפרעות קשב וריכוז בחיפה, הסמוך למקום מגוריכם, אך יחד עם זאת מכון המספק אבחון אמין ומוכר על ידי הגורמים המוסמכים, ריכזנו כאן בעבורכם את רשימת המכונים המלאה.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה