תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

קלינאית תקשורת – כיצד זה מתבצע?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

קלינאית תקשורת – כיצד זה מתבצע?
לא מעט אנשים נזקקים לשירותיה של קלינאית תקשורת. מדובר על אנשים הסובלים מבעיות שפה ומבעיות תקשורת. הטיפול ניתן הן לילדים מאוד צעירים, אפילו לתינוקות, והן למבוגרים, במיוחד מבוגרים אשר עברו תאונת דרכים, טראומה, מחלה ואירוע מוחי. קלינאיות תקשורת יאבחנו את הקשיים מהם סובלים המטופלים, ועל פי האבחון יעניקו טיפול נאות.

במי מטפלת קלינאית תקשורת?
קלינאית תקשורת מטפלת במגוון רב של בעיות שונות מהן סובלים הן ילדים והן מבוגרים: ליקויי שמיעה וחירשות, ליקויי ראייה, ליקויי למידה, נכות פיזית, עיכוב בדיבור ובעיות התפתחותיות, ליקויי שפה ספציפיים, ליקוי ספציפי בדיבור, הפרעות נוירולוגיות נרכשות כגון שבץ מוחי, אפזיה, פגיעות ראש וצוואר, פגיעה מוחית, סרטן הראש והצוואר, מחלה נוירולוגית מתקדמת, שיתוק מוחין, קשיים נפשיים כגון הפרעות אישיות ודמנציה, מצבים גנטיים רפואיים כגון תסמונת דאון, תסמונת האיקס השביר, הפרעות בספקטרום האוטיסטי, דו לשוניות ודיסלקציה. קלינאית תקשורת עובדת במרפאות להתפתחות הילד, במוסדות חינוך, בבתי חולים, במרפאות, בגני ילדים, בתי ספר לחינוך מיוחד, במעונים פרטיים, בקליניקות פרטיות.

אבחון
קלינאית תקשורת תאבחן את הקשיים מהם סובלים המטופלים את היכולות שלהם, עוד טרם הטיפול תאסוף הקלינאית כמה שיותר מידע ונתונים על המטופלים תוך כדי התחשבות במצבם הנפשי ובמצבם הבריאותי הכללי. לאחר מכן היא תיבנה תוכנית טיפול מתאימה. הקלינאית תבדוק יחסי גומלין בתוך המשפחה, תבדוק ותתצפת את התנהלות והתנהגות הילד בגן או בבית הספר,תבדוק תקשורת עם הסובבים ועוד. עוד טרם הטיפול, קלינאית תקשורת תבצע בדיקת שמיעה וזאת כאשר מדובר על ילדים, על מנת לוודא שהם לא סובלים מחירשות או ליקויי שמיעה.

כיצד עובדות קלינאיות?
כאשר מדובר על ילדים קטנים, קלינאית תקשורת תעשה שימוש במגוון משחקים על מנת להתקרב לילד ועל מנת ליצור עימו אינטראקציה וקירבה גדולה יותר. על מנת לגעת בנפשו. על ידי אופן המשחק של הילדים, ניתן גם להבין על צורת חשיבתם, על התפקוד השכלי שלהם, על רמת הקשב והריכוז שלהם, ועל היכולות שלהם לתקשר ללא קשר לדיבור, למשל, האם הם יוצרים קשר עין? קלינאית תקשורת, וזאת כאשר היא מטפלת בילדים, תבדוק עד כמה הם מבינים דברים שונים, מהי רמת ההבנה הכללית שלהם. קלינאיות יבחנו גם את רמת ההבנה של הילד, ויעניקו דגש רב לאוצר מילים, אם זה איננו עשיר, הן יעשירו אותו באמצעות עבודה עם הילד. כמו כן יושם דגש על המבנים הדקדוקיים ועל צלילי דיבור אותם הילד מפיק.

טכניקות טיפול
כאשר מדובר על ילדים, תוכנית הטיפול נקבעת בהתאם לצורכי הילד הספציפיים ובהתאם להפרעה ממנה הוא סובל. קלינאיות תקשורת עושות שימוש בטכניקות רבות, תלוי בהפרעה ממנה סובלים המטופלים, ובהתאם לתוכנית הטיפול שנבנתה. אם מדובר למשל על הפרעה פונולוגית, הילד המטופל יחקה את ההגייה של הקלינאית עד שהוא יהגה את המילים בצורה נכונה. כל כמה זמן נפגשים? ניתן להיפגש אחת לשבוע וניתן גם להיפגש אחת לשבועיים, כל מקרה לגופו. לעיתים אפילו ניתן להיפגש אחת לחודש. משך הטיפול נע בין חצי שעה, אבל הוא יכול אפילו להיערך במשך שעה וחצי, גם כאן, כל מקרה לגופו והקלינאית היא זו שתקבע את אורך הטיפול. כאשר מדובר על ילדים קטנים במיוחד, אורך הטיפול יהיה קצר יותר מכיוון שיכולת הקשב שלהם ויכולת שיתוף הפעולה היא מצומצמת יותר. לעיתים אף ניתנים טיפולים קבוצתיים. כאשר מדובר על ילדים צעירים, יוכלו ההורים להמשיך ולתרגל עימם בבית את התרגילים, על פי הוראת הקלינאית, לתרגילים בבית משמעות רבה, שכן זמנה של הקלינאית הוא מוגבל, ויש לתרגל במשך כל ימות השבוע את התרגילים השונים על מנת לסייע לילד.

יש לכם שאלות בתחום? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה