תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים / מאת פורטל קשב וריכוז
הפרעות קשב וריכוז עשויות לגרום לסובל מהן בעיות וקשיים במעגלי חיים שונים. עולם הלימודים, עולם העבודה, העולם החברתי, העולם הזוגי, העולם הנפשי הפנימי – כולם עשויים להיפגע, בקרב אדם הסובל מהפרעת קשב וריכוז. מכיוון שיש בנמצא טיפולים שמסוגלים לתת מענה מתאים, לשפר את איכות חייו של הסובל מההפרעה, ולשפר גם את יכולתו בתחום או בתחומים שבהם הוא סובל מקשיים, עולה חשיבות האבחון. חשוב מאוד לאבחן נכון את מצבו של הסובל מהפרעות קשב, ובהתאם לאבחון להציע טיפול נכון.

לפני האבחון
לעומת בעיות והפרעות רבות אחרות, מבוגרים רבים הסובלים מהפרעות של קשב וריכוז סובלים מהפרעה חבויה. המשמעות של הפרעה חבויה היא שלא בקלות ניתן לאתר את קיומה. הסיבה לקושי הזה נובע מכמה גורמים:

• קושי אוניברסאלי – כל אדם, בהינתן תנאים מסומים, מגלה קשיים בקשב ובריכוז. יכולת הריכוז וקליטת גירויים מהסביבה איננה אינסופית. יתר על כן, ישנם מומחים שטוענים שהעולם המודרני, שמלווה בשפע בתי נתפס של גירויים מהירים, מביא לירידה כללית ביכולת הקשב והריכוז. כדוגמא לכך ניתן להצביע על היכולת הקטנה יותר של התרכזות בקריאת ספרים, לעומת העבר.

• שונות רבה – בקרב אנשים הסובלים מהפרעות של קשב וריכוז, קימת שונות רחבה ביותר של סימפטומים. השונות הזאת יכולה להיות הן בסוג הסימפטומים של האדם הסובל מההפרעה והן בדרגת החומרה שלהם. ישנם מבוגרים שסובלים מהפרעות קשב ללא היבט של אימפולסיביות או היפראקטיביות. השלכה של מצב זה היא שקשה לסביבה, לעיתים, לראות בהם אנשים הסובלים מבעיה אמיתית. הם עשויים להיראות חולמניים, שכחניים, בלתי מסודרים, אך הסביבה (ולעיתים גם הם עצמם) תולים את האשם בקווי אופי ואישיות, ולא בשל הפרעה שניתן לטפל בה.

• יכולת התמודדות – מכיוון שהפרעות של קשב וריכוז הן הפרעות מתפתחות, כלומר כאלה שמתחילות בילדות וממשיכות במהלך החיים הבוגרים, עשויה להתרחש תופעה מעניינת. חלק ניכר מהילדים שסבלו מהפרעות ברורות של קשב וריכוז למדו, במהלך השנים, דרכי התמודדות מסוגים שונים. חלק מההתמודדות יכולה להיות מציאת דרכים יעילות להתגבר על הקשיים. חלק אחר מן ההתמודדויות כוללת פיתוח טכניקות של הסתרה, שנועדו להעלים את ההפרעה מעיני הסובבים.

• הנעה חיובית – הנעה חיובית, כלומר מוטיבציה, יכולה להיות גורם בעל חשיבות רבה. אפילו בקרב אנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז משמעותית, התגלה שיש משמעות רבה לסוג הפעילות שבה משתתף האדם. פעילות שמעוררת עניין, בדרך כלל כזו אשר המשתתף יכול לגלות בה פעלתנות, מאפשרת גיוס של משאבים פנימיים שמתבטאת ביכולת ריכוז מרשימה.

לאבחן ולסייע
אבחון של הפרעת קשב בקרב ילדים ובקרב מבוגרים, מתחיל על פי רוב באופן שונה. בקרב ילדים, מתחיל האבחון לאחר הפנייה של גורם חינוכי, או בשל ערנות של ההורים. בקרב מבוגרים, אחוז ניכר מהפונים לאבחון עושים זאת בעקבות החלטה מודעת. רבים מהמבוגרים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז מדווחים שהם חשו בשונות, או בדבר מה שהפריע להם בעצמם, עוד בשנות הילדות. ההבנה שהפרעת קשב איננה משהו שיש להתבייש בו, וכן שמדובר בהפרעה שניתן לטפל בה, מובילה יותר ויותר מבוגרים לפנות לקבלת אבחון מקצועי וטיפול. מכיוון שמדובר בהפרעה שמלווה את האדם במשך כל חייו, המשפט “אף פעם לא מאוחר מידי” מקבל משנה תוקף גם לגבי מבוגרים שלמדו לחיות עם ההפרעה ללא עזרה. טיפול נכון מוביל לא פעם למהפך של ממש בחיים, ומפתיע לטובה גם אנשים שלא תלו בו תקוות גדולת.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז
יש לכם שאלות? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה