תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

שיפור יכולות הלמידה בשיטת תאגיה והקלה על הפרעות קשב וריכוז.

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שיפור יכולות הלמידה בשיטת תאגיה והקלה על הפרעות קשב וריכוז.

תאגיה היא אמנות תנועה המורכבת מרצפים קצרים של תנועות ונשימות. תרגול התאגיה משביח באופן מיידי את יכולת התפישה ויוצר מצב של ריכוז ושקט פנימי שנשמרים לאורך זמן.
לפני שנרחיב על האופן שתרגול התאגיה משפר באופן משמעותי את יכולות הלמידה ומקל על הפרעות קשב וריכוז נבדוק במה תלויה היכולת שלנו ללמוד וכיצד הפרעות הקשב והריכוז פוגעות בתהליך הלמידה.

תהליך הלמידה מורכב מהפרדה בין עיקר לתפל, מהיכולת להתמקד בעיקר, מהבנה וזיכרון. כדי שהתהליך זה יתקיים כראוי אנו זקוקים לשתי יכולות עיקריות:
היכולת הראשונה היא יכולת הריכוז, בעזרתה אנו אוספים וממקדים את האנרגיה המנטאלית שלנו בנושא מסוים תוך שאנו מתעלמים ומסננים גירויים ומסרים לא רלוונטיים.
היכולת השניה היא הקשב, בעזרתה אנו יכולים לתת תשומת לב מספקת ולאורך זמן, כדי לקלוט את המסרים והנתונים החשובים. הקשב והריכוז מהותיים לתהליך הלמידה.
היום בשונה מבעבר קשה יותר להתרכז, אנו חיים בסביבה טכנולוגית שבה יש ההצפה קבועה של התודעה במסרים רבים: טלפון חכם, פייסבוק, הודעות דואר, טלוויזיה, פרסומות, SMS, בכל רגע תשומת הלב שלנו נדרשת להתחלק בין ערוצים רבים.

כאשר בנוסף למשימות קשב אלו ישנה גם בעיה פיזית במוח, בעיה הקשורה להעברת וקליטת המסרים, משימת ההתרכזות קשה אף יותר.
הפרעת קשב וריכוז היא בעיה נוירולוגית ואלו הסובלים ממנה נמצאים במאמץ מתמיד כדי להיות קשובים ומרוכזים. המצב הנוירולוגי והמאמץ להתרכז גורמים למוח להתעייף ולהירדם כאשר התגובה הטבעית לכך היא הרצון לעורר אותו חזרה. אז אנו פוגשים התנהגויות אופייניות להפרעות קשב כמו: תנועתיות יתר, חוסר שקט, חיפוש אחרי גירויים פחות ‘משעממים’ ועוד. לאלו הסובלים מהפרעות הקשב והריכוז אין כוונה להפריע, להציק ולעסוק בדברים אחרים במקום להקשיב. אין להם כוונה להיות חולמניים, לדחות מטלות, להתחמק מדברים קשים ו’משעממים’. אין הם מתכוונים להתפרץ, לא לשים לב לפרטים, לשכוח דברים חשובים, לאבד חפצים, לא להסתדר עם מסגרות זמן – אבל בפועל, זה פשוט קורה להם ומונע מהם תהליך למידה תקין.
הטיפול הקונבנציונלי בבעיה הוא במתן תרופות שתפקידן להמריץ ולעורר חזרה את המוח. כאשר המוח חוזר לקצב הפעולה הרגיל הצורך לחפש עיסוקים מעוררים נעלם ואפשר להיות מרוכזים וקשובים ללא הפרעה. אך טיפול תרופתי בלבד אינו מספיק ולעיתים בעקבות תופעות לוואי חמורות גם לא ניתן להיעזר בו. באופן כללי, נטילת תרופה כימית באופן קבוע אינו מצב שרצוי על כל האנשים.
כאן נכנסת לתמונה שיטת התאגיה שמאפשרת להקל בצורה משמעותית על הפרעות הקשב והריכוז באופן טבעי וזמין. התאגיה אינה תחליף לטיפול רפואי, זוהי דרך נוספת לטיפול ולשיפור יכולות הלמידה. במקרים מסוימים, בעקבות השפעת התרגול, ניתן בהוראת הרופא המטפל גם להצליח להוריד את מינון התרופות.

התרגילים לשיפור יכולות הלמידה בשיטת תאגיה משפיעים בשלושה תחומים עיקריים:
• יצירת שקט פנימי.
• יכולת ריכוז מוגברת.
• ומתינות תגובתית.

שקט הוא המצב הבסיסי שנדרש על מנת ללמוד. בשיטת התאגיה ישנם תרגילים ייחודים שמקדמים את השקט הפנימי ומפחיתים ‘רעשים’. המחשבות שאינן רלוונטיות דועכות וניתן להתרכז בעיקר ולאפשר את תהליך הלמידה.
קבוצת תרגילים שניה מיועדת להגברת הריכוז. פעולת הריכוז היא איסוף ומיקוד האנרגיה המנטאלית בדבר מסוים על מנת לקלוט את המסרים והנתונים שבו. תרגילי תאגיה אלו מלמדים כיצד להיות מרוכזים באופן גבוה מהרגיל ותרגולם מאפשר להצליח להתעלם ביתר קלות מגירויים חיצוניים שמציפים את התודעה ומסיחים את הדעת.
יחד, האפשרות להיות שקטים וגם מרוכזים מקדמים את מצב הקשב, את היכולת לשמר את תשומת הלב בנושא אחד בהתמדה. כך נמנעות טעויות ובלבול בתהליך הלמידה.
בנוסף תרגול התאגיה ממתן התנהגות תגובתית והתנהגויות כמו הצורך לעסוק במספר דברים בו זמנית. התרגול הפיזי משפר באופן כללי את תפקודי הגוף ואת זרימת הדם אל המוח כך שקל יותר להתמודד עם אתגרי למידה.
תרגילי התאגיה המיודעים לשיפור יכולות הלמידה מתאימים לכולם ואינם מכוונים רק לבעלי הפרעות קשב וריכוז. לכל אדם יש את הזכות להרגיש טוב ולהצליח לממש את היכולות הייחודיות לו. תאגיה היא שיטה ודרך שמיועדת בדיוק לכך.
תרגילי התאגיה מעניקים לתלמיד כלים מיידים לשיפור יכולת הריכוז והקשב. התרגילים קצרים, פשוטים ובעלי השפעה מהירה. ניתן לתרגל את התאגיה בכיתה, בבית ובכל זמן שנדרש ריכוז ושקט.
פרטים נוספים על השיטה, וידאו ועוד, באתר תאגיה: Tagaya.co.il
© כל הזכויות שמורות לאהד אזולאי 2013

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה