תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ריטלין לילדים – התסמינים, המטפלים וההשפעות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כיצד נזהה אם ילדינו צריכים לעבור אבחון להפרעות קשב

ריטלין לילדים – דברים שחשוב לדעת, האבחון, הרקע והטיפולים

 

גידול ילדים כרוך בחששות מרובות, בחרדות לשלומו של הילד ובהשוואה מתמדת בינו לבין חבריו לגן או לכתה. כשמזוהים דפוסי התנהגות שחוזרים על עצמם בעקביות והם שונים מהמצופה מילד בגיל כזה או אחר, מתחילות להידלק נורות אזהרה אדומות. יכול להיות שתגשו לאבחון הפרעות קשב וריכוז עם הילד ותגלו שיש לו הפרעות קשב וריכוז. במקרים כאלו, יש שיטות לסייע לילדכם, חלקן כרוכות במתן תרופות.

תסמינים
לא קשה לזהות הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים. הן מאופיינות בחוסר יכולת בולטת להתרכז ולהתמיד במשימות, קושי ניכר בסדר וארגון, שכחה, קושי להתמקד בגירוי אחד מתוך מספר גירויים, איבד קו המחשבה, פזרנות ואיבוד חפצים, הימנעות מפעולות קוגניטיביות הדורשות ריכז ומאמץ, כגון פתרון שאלות בחשבון, פאזל, גזירה וכדומה. אלו הם תסמינים המאפיינים בעיה בקשב. כשמדובר בבעיית היפראקטיביות, כוללים התסמינים חוסר שקט, אימפולסיביות, חוסר יכולת להתמיד בישיבה שקטה לאורך זמן, קושי בדחיית סיפוקים, דיבר יתר, קושי לקבל כשלון ועוד. אם חלק מהתסמינים האלו מצויים וחוזרים על עצמם אצל ילדכם, וללא שיפור ושינויים בהתנהגות, יכול להיות שיש להם הפרעת קשב וריכוז.

רקע
הפרעת קשב וריכוז יכולה לנבוע מגנטיקה והיא מוגדרת כסימפטום נוירולוגי. אין לילד כל אחריות או “אשמה” בגין התנהגותו וחשוב גם להבין זאת ולהסביר זאת לילדכם. גורמים ביוכימיים אף הם אחראים להפרעת קשב וריכוז ולכן הטיפול התרופתי הוא יעיל. יש קשר הדוק בין שינויים בפעילות המוחית לבין קושי בוויסות השליטה העצמית, הקשורה ליכולת של בני האדם, ביניהם כמובן ילדים, לעכב תגובה רגשית או מוטורית לאירוע מסוים. ילדים, במהלך התפתחותם,רוכשים ומפתחים יכולות מגוונות, ביניהן היכולת לשלוט ולבקר את התנהגותם. באופן זה הם לומדים לתכנן מראש את צעדיהם, מיישמים כללים וחוקים, לומדים לווסת את תחושותיהם, התנהגותם והמוטיבציה שלהם. באמצעות יכולות אלו יכולים בני אדם נורמטיביים להתעלם מגירויים חיצוניים או הסחות דעת, להתמקד במטרה ולזכור אותה ואף להשיג מטרות אלו. תהליכים אלו אינם קורים לילדים שיש להם הפרעות קשב וריכוז והדבר אינו בשליטתם.

מטפלים
ישנן דרכים רבות שיסייעו לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. המטרה היא להקל עליהם ולמצוא את הדרכים שיסייעו להם להתרכז במטלות, כמו לימודים, להבחין בין העיקר לטפל וגם במגמה לחזק את בטחונם העצמי והדימוי הנמוך שיש להם, מאחר והם מרגישים “לא בסדר”, “עצלנים” או “פחות שווים”. דרכים אלו בעצם משמשות כדי להביא להם מרגוע ולהחזיר להם את השליטה על חייהם ועל הביצועים שלהם. המצוקה בה נתונים הילדים באה ליד ביטוי בכל המישורים,אישיים, משפחתיים, חברתיים ולימודים.
הטיפול נקבע לאחר אבחון והוא אינדיבידואלי לכל ילד בהתאם למצבו ולמסקנות האבחון. אחת הדרכים היא מתן ריטלין.

השפעות
ריטלין הוא שיטת טיפול מוכרת ושכיחה. הוא נועד לטפל בחומרים אשר מופרשים בגוף מהמוח, דופמין ונוראדרנלין, שאם יהיו מאוזנים, יסייעו למתן את התסמינים ההיפראקטיביים ויאזנו את היכולת לקשב. עבור ילדים רבים, נטילת ריטלין מחוללת שינוי משמעותי מאד בחייהם. נטילת ריטלין יכולה לגרום לתופעות לוואי קלות כמו חוסר תיאבון או כאבי בטן. תסמינים אלו עוברים לאחר זמן קצר. ההמלצה על מתן ריטלין ניתנת אך ורק על ידי נוירולוג או פסיכיאטר לילדים ולאחר אבחון מקיף.

כיום, גם מערכת החינוך מודעת להפרעות קשב וריכוז ועם האבחון הרשמי היא מסייעת בדרכים רבות לתלמידים, בכל הנוגע לליקויי למידה הנובעים כתוצאה מאותן הפרעות קשב וריכוז. לעתים ניתן זמן ארוך יותר במבחנים, חלקם נעשים בעל פה והמודעות הגבוהה מסייעת לילדים להבין כי אין בהם כל פסול, אלא מדובר בקושי שניתן לפתור אותו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה