תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז מבחן

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

 

הפרעות קשב וריכוז מבחן (אבחון) לזיהוי הסימפטומים

אבחון ראשוני של הפרעות הקשב והריכוז

כעשרה אחוזים מקרב האוכלוסייה לוקה בהפרעת קשב ומהיפראקטיביות. הפרעת הקשב הינה תופעה שכיחה ומוכרת, היא תורשתית ומתלווה אל האדם גם בבגרותו. ההפרעה עשויה לגרור לקשיי תפקוד ניכרים בכל ההיבטים, ועלולה אף להוביל להתפתחותן של הפרעות פסיכיאטריות במידה ואינה מאותרת במועד. קיימות נורות אזהרה העשויים לרמוז כי הילד לוקה בהפרעת קשב וריכוז, ובמידה ואתם מזהים שישה תסמינים מבין התסמינים הללו במעקב אחר הילד, מומלץ להגיע עימו לאבחון.

הסימנים העשויים לרמוז על הפרעת קשב וריכוז
הסימנים המהווים נוריות אזהרה והמצריכים פנייה לאבחון הפרעות קשב וריכוז כוללים ביצוע שגיאות טיפשיות וקושי להתמקד בפרטים, הקשבה חלקית לדברים הנאמרים וחוסר מעקב אחר הוראות באופן מלא, קושי בהחזקת הקשב לפרק זמן ממושך, ארגון לקוי, הימנעות ממשימות אשר דורשות מאמץ מנטאלי מתמשך, איבוד חפצים ושכחה לעתים קרובות, הסחות דעת רבות ואיבוד ריכוז בקלות. מומלץ לעקוב אחר הילד במשך כעשרה ימים עד שבועיים במצבים שונים ובסביבות שונות.

הסימנים העשויים לרמוז על היפראקטיביות ואימפולסיביות
הסימנים המרמזים על היפראקטיביות ואו אימפולסיביות הינם תנועתיות יתר במצב של ישיבה, התרוצצות ופעלתנות יתר, חוסר יכולת להיוותר יישוב לפרק זמן ממושך וקימה מן הכסא לעתים קרובות, חוסר יכולת להיוותר בשקט בנסיבות מחייבות, פליטת תשובות עוד בטרם הסתיימה השאלה, חוסר יכולת לדחות סיפוקים כמו המתנה בתור והצקה לאחרים. במידה וזיהיתם אצל ילדכם שישה מבין התסמינים הללו מומלץ לגשת לאבחון קשב מלא, אשר מתבצע בהתאם למדדים הבינלאומיים.

לילד שלי יש את המאפיינים הללו- מה לעשות?
בנסיבות בהם המאפיינים הללו מופיעים אצל הילד, יש לפנות אל קופת החולים לשם אבחון קשב מלא אשר כולל בדיקה קלינית, אנמנזה התפתחותית, מילוי שאלונים, שליחת הילד לאבחון דידקטי, פסיכו דידקטי או פסיכולוגי, כשבחלק מן המקרים קיימת גם הפנייה לביצוע בדיקה ממוחשבת, לצורך השלמת האבחון וגיבוש המלצות לדרכי טיפול. הרופאים הרשאים לקבוע את האבחון הסופי הם רופאים פסיכיאטרים, נוירולוגים ופסיכולוגים קליניים המתמחים בתחום.

מהי אבחנה מבדלת, ומדוע יש צורך בסוללה ארוכה של מבחנים?
כיום עדיין אין מבחן אחד ויחיד אשר יכול לאשר או לשלול חד משמעית את הפרעת הקשב, והאבחון הוא קליני בעיקרו. הגורמים הרפואיים והקליניים ייערכו אבחנה מבדלת לשם שלילת תחלואות או מצבים העשויים לדמות את הפרעת הקשב. המבחנים הללו כוללים ראיונות עם הילד וההורים, בדיקות גופניות ונוירולוגיות כמו בדיקות ראייה ושמיעה, שימוש בטסטים קוגניטיביים, בדיקות מעבדה וסקאלות התנהגותיות. כמו כן תיערך בדיקה להערכת שפה ודיבור במצבים המצריכים זאת.

האבחון הדידקטי
מטרתו של האבחון הדידקטי הוא הערכת כישורי הלמידה הבסיסיים של הילד כמו קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, הבעה בעל פה ובכתב, וכן אסטרטגיות למידה ויכולת הארגון. בנוסף, נבדקים המנגנונים הקוגניטיביים אשר עומדים בבסיס הלמידה כמו קשב וריכוז, תפקוד שפתי, תפיסה שמיעתית וחזותית, הזיכרון לסוגיו ועוד. האבחון דידקטי נערך באמצעות מאבחנת דידקטית מוסמכת, ומהווה בסיס לאבחונים נוספים בהתאם לממצאיו ולחשדות שנחשפו בו.

האבחון הדידקטי כבסיס לאבחון קושי לימודי
אחת הסיבות לעריכת האבחון הדידקטי היא הרצון לבדוק את מקור הקושי ברכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה במהלך השנים הראשונות של התלמיד בבית הספר. תלמידים אחרים יופנו אל הבדיקה הדידקטית בשל פער משמעותי בין יכולותיהם להתבטא בעל פה לבין יכולותיהם להתבטא בכתב, כשמתקיימות שגיאות איות גם בנסיבות שהן לא אמורות להתקיים, וכן כשקיימת התנהלות איטית בלמידה או במבחנים. האבחון הדידקטי מהווה למעשה אבחון בסיסי אך כוללני אשר בוחן תחומים רבים, ומשמש ככלי לאנשי מקצוע לאיתור הקושי והתוויית דרכי טיפול או לשם הפניה לאבחונים אחרים, ממוקדים יותר, לאיתור הקושי.

התחומים הנבדקים באבחון הדידקטי
האבחון הדידקטי בוחן מיומנויות, יכולות וקשיים בתחומים מגוונים שבכללם חשיבה מילולית ובלתי מילולית, מיומנויות קריאה והבנת הנקרא, מודעות אורתוגראפית, רמת ההבעה בכתב, כתיב, עיצוב הכתיב, ארגון ורצף הכתיבה, תפיסה וזיכרון בערוץ החזותי והשמיעתי, וכן תפקודים ניהוליים. במידה ויישנם קשיים בתפקוד החשבוני, יכלול האבחון דידקטי גם תפיסה וההבנה החשבונית כמו רמת הידע ביסודות המתמטיקה ותפיסה מרחבית, בהשוואה לרמת הבקיאות והידע המצופים מבני גילו. האבחון הדידקטי יכלול גם את תחום האנגלית במידה והתלמיד מתקשה ברכישת שפה זרה, וייבחן את רמת הקריאה והבנת הנקרא, תפקודי יסוד, רמת ההבעה בעל פה ובכתב, אוצר מילים וכדומה.

האבחון הפסיכו דידקטי
האבחון הפסיכו דידקטי מהווה את תחילת התהליך שנועד לאפשר את הבנת מקור הקשיים של התלמיד, ניתובו לאבחונים ממוקדים יותר, בנסיבות בהן עולה הצורך, ומתן המלצות לדרכי טיפול יעילות, המותאמות לקשיים וליכולות שנחשפו בעת האבחון. האבחון הפסיכו דידקטי הינו שילוב של אבחון דידקטי יחד עם אבחון פסיכולוגי שבודק את נקודות החולשה והחוזק של התלמיד, תוך התייחסות להיבטים הדידקטיים, ליכולתו האינטלקטואלית של התלמיד ולמצבו הרגשי.

מהן הנסיבות בהן מומלץ לערוך את האבחון הפסיכו דידקטי?
מומלץ להרחיב את האבחון הדידקטי לאבחון פסיכו דידקטי כאשר יישנם קשיים רגשיים בולטים, אשר מקשים על תפקוד התלמיד בהיבט הקוגניטיבי, ועולה צורך להתייחס גם אל עולמו הפנימי המשפיע על תפקודיו הלימודיים או מושפע מהם. כמו כן, תקנות משרד החינוך מכירות באבחון הדידקטי לשם מתן התאמות ברמות 1-2 בלבד, בעוד שהאבחון הפסיכו הדידקטי הינו האבחון היחידי המאפשר מתן התאמות ברמה 3 במבחנים, ובפרט במבחני הבגרות. נסיבות נוספות בהן קיימת המלצה לפנייה לאבחון פסיכו דידקטי הן כשעולה הצורך להתאים לתלמיד מסגרת לימודית מתאימה כמו מסגרת של חינוך מיוחד, דילוג לכתה גבוהה יותר, תוכנית למחוננים וכדומה.

תהליך האבחון הפסיכו דידקטי
תהליך האבחון הפסיכו דידקטי מתחלק למספר שלבים, כשהשלב הראשון מורכב משיחה של הילד והוריו עם איש המקצוע לשם בדיקת הרקע החינוכי, המשפחתי וההתפתחותי של התלמיד. בשלב שלאחר בדיקת הרקע נערכת סוללה של אבחונים הכוללת את רמת הקריאה והבנת הנקרא של התלמיד, וכן רמת האינטליגנציה, תפיסה וזיכרון חזותיים זיכרון ושמיעתיים, אורתוגרפיה וכתיבה, מנגנונים קוגניטיביים אשר עומדים בבסיס הקריאה, תפקודים ניהוליים והערכת מצבו הרגשי של התלמיד. אבחון פסיכו דידקטי מורחב ייערך במידת הצורך, ויבדוק תפקודים דידקטיים גם בשפה האנגלית ובמתמטיקה. בשלב הסופי תיערך שיחת משוב, בה יימסרו ממצאי האבחון, המלצות להמשך טיפול בקשיים והמלצות להתאמות במבחנים.

המבחנים הממוחשבים לבדיקת הפרעות קשב וריכוז
כיום קיים מגוון סוגים של מבחני קשב, שהשכיחים בהם הם מבחן TOVA, מבחן BRC ואבחון MOXO. המבחנים הללו משמשים לצורך אבחון הקשב המתמשך של התלמיד, דיוק בביצוע וזמן התגובה, כשתפקודו של התלמיד מושווה לנורמה של קבוצת בני גילו. היתרונות של המבחנים הממוחשבים נעוצים בהיותם אובייקטיביים, בניגוד לשאלונים העשויים להיות מושפעים מחוות הדעת של המאבחן או הנבחן, ומעצם יכולתם להשוות את רמת תפקודו של התלמיד ביחס לנורמה המקובלת וגם ביחס למדדי הפרעת הקשב של קבוצת בני גילו. חשוב להדגיש כי על פי תקנות משרד הבריאות המבדקים הממוחשבים נועדו לשמש ככלי סיוע לגורם המאבחן, ואין להסתמך עליהם ככלי בודד לאבחון הפרעת הקשב והריכוז.

שאלות? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה