תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מהו אבחון טובה (TOVA)?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון טובה מהו ?

אבחון טובה הינו מבדק ממוחשב המשמש להערכה נוירולוגית של הפרעת הקשב, הריכוז וההיפראקטיביות. האבחון מהווה את אחד המבחנים האובייקטיביים השכיחים ביותר בקרב נוירולוגים או פסיכיאטרים לאבחון הפרעת הקשב, אך חשוב לציין כי במידה והנבדק הינו תלמיד בית ספר אין לפנות אל האבחון הזה או אל כל אבחון ממוחשב אחר ללא הפנייה מרופא מומחה, מהסיבות שהאבחון בלבד אין בו דיי לקביעה אבחנתית של קיום הפרעת קשב וריכוז, כשבנוסף הוא אינו מוכר מטעם משרד החינוך לצורך מתן התאמות לימודיות. מבחן טובה הינו מעין משחק מחשב, בו מוטל על הנבדק ללחוץ על מקש כשמופיע אובייקט מסוים על צג המחשב, ולא ללחוץ על המקש בעת הופעת אובייקטים אחרים.

אבחון טובה - המבחן הממוחשב
אבחון טובה - המבחן הממוחשב

הבדיקה מחולקת לשני שלבים שאורך כל שלב הוא 10.8 דקות. בתום השלב הראשון נוטל הנבדק כדור ריטלין ומבצע שנית את אותה המטלה. הנתונים שמתקבלים מודדים השמטות, בהן הנבדק לא לחץ על המקש בעת הופעת הגירוי, כשההשמטות מהוות מדד למוסחות.לחיצות סתמיות גם כשלא הופיע הגירוי על הצג הינן מדד לאימפולסיביות, ופרק הזמן אשר נדרש לנבחן מרגע הופעת הגירוי ועד ללחיצה הינו מדד לריכוז. התוצאות משמשות להשוואה בין הממצאים ביחס לנורמת קבוצת הגיל של הנבדק ולמידת האפקטיביות של הטיפול התרופתי.

אבחון טובה לבעיות קשב והפרעות למידה

“לילד יש פוטנציאל”. זהו המשפט אשר פותח את השיחה אליה נקראים הורים רבים, כשבהמשך המחנכת מעירה ומעירה עד כמה הציונים שלו נמוכים, הפעמים הרבות בהן הגיע באיחור לבית הספר, שכח להכין שיעורי בית, קם מהכסא או הפריע למהלכו התקין של השיעור. בינתיים, עוד בטרם מספיקים ההורים האומללים לעכל את הגלולה המרה הם מזומנים לשיחה אצל היועצת הבית ספרית. היא עניינית יותר. משפט המפתח שלה קצר וקולע: “צריך אבחון”. ההורים הנבוכים אשר רוצים לסייע לילדם בכל מאודם, לא זו בלבד שהם עדיין לא הספיקו לעכל את הבשורה, הם ממהרים לגלות ענף פרוץ וגדוש אבחונים מאבחונים שונים, כשלא פעם הם נאלצים לשלם מחיר נפשי וכספי גבוה על אבחונים שטחיים, או לחלופין אבחונים שלא ניתן לתרגמם לכלים מעשיים. הם מגלים שקיים אבחון דידקטי, אבחון פסיכו דידקטי, אבחון טובה (TOVA), אבחון רגשי, פסיכולוגי, MOXO, BRC, אבחון משולב, הערכה פסיכיאטרית ועוד כהנה וכהנה בדיקות ואבחונים.

כיצד ניתן לבחור את האבחון הנכון?

הסיבה לשוק הפרוע נובע מכך שעדיין לא גובשו תקנות בכנסת המסדירות את התחום, ולכן אין גם מדדים, פיקוח או רישוי של המדינה על האבחונים השונים, ולא פעם מציעים מכוני האבחון מוצרים שונים תחת אותה הכותרת. קיימים כאמור מספר סוגי אבחונים, כאשר האבחון השכיח והבסיסי ביותר הוא האבחון הדידקטי, שנועד לזהות ולאתר קשיים הפוגעים במיומנויות וביכולות לתפקד במישור הלימודי בהשוואה לגיל, להשכלה ולמנת המשכל. במהלך האבחון קיימת האפשרות לזהות קשיים בתחום הקשב והריכוז. במידה ועולים חשדות לגבי הפרעת קשב יישלח התלמיד במידת הצורך לאבחון פסיכו דידקטי, המורכב מאבחון דידקטי ואבחון פסיכולוגי של החשיבה וכן תפקודים רגשיים. במידה ועוד בטרם השלב של הפנייה לאבחון עולים חשדות להפרעות קשב, ריכוז, היפראקטיביות או אימפולסיביות מומלץ לפנות מראש אל האבחון הפסיכו דידקטי וכן אל רופא מומחה נוירולוג או פסיכיאטר, אשר עשוי לשלוח את הילד גם לאבחון ממוחשב ככלי סיוע באבחנה הסופית.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה