תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אורלי טרבלסי – הוראה מתקנת

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

העצמה, מוטיבציה, חיזוק

התלמיד המתמודד עם קשיי למידה לא מתמודד רק עם קושי לימודי. החוויה המרכזית שתלמיד זה חווה כשהוא פוגש את המסגרת החינוכית היא חוויה של כישלון. כישלון מביא אכזבה, כישלון מביא כאב, כישלון מביא תסכול. כל אלה מתרחשים בסביבה שבה התלמיד חשוף להצלחות של חבריו לכיתה ולאכזבה ותסכול שהוריו ומוריו חווים מול הקשיים שלו- מה שעשוי אף לחדד את המצוקה שלו בהקשר הלימודי, ולפגוע בהערכתו העצמית. במצב כזה, פעמים רבות תלמידים מפתחים גישה שלילית ומתנגדת לעצם הלמידה (זה אך טבעי וברור, שהתלמיד ירצה להגן על עצמו מפני החוויות הלא נעימות שהלמידה מסבה לו). נוצר מצב, שבו קושי לימודי ספציפי וממוקד, יותר אצל הילד “אנטי” נרחב וגורף, ומונע ממנו לקצור הצלחות גם בתחומים בהם הוא אינו מתקשה (וכך שוב משוחזרת חווית התסכול מהלמידה). לכן אורלי טרבלסי רואה חשיבות עליונה ביצירת חוויות של הצלחה בלמידה, במתן פידבק בונה ומעצים לתלמיד, ובהתייחסות להוראה המתקנת לא רק ככלי להשגת יעדים לימודיים, אלא כמפתח משמעותי לשיפור איכות חייו ורווחתו של התלמיד המתמודד עם קשיי למידה.

הוראה מתקנת- על מה ולמה?

הוראה מתקנת היא שם כולל למגוון רחב של דרכי הוראה, שנועדו כולן לסייע לתלמידים שמסיבות שונות (לרוב קיומן של לקויות למידה) לא מצליחים להתקדם במסגרת דרכי ההוראה המסורתיות בפורמט הנהוג במסגרות החינוך. המאפיין המרכזי של הוראה מתקנת הוא היותה מותאמת אישית ללומד. כלומר, תכנית ההוראה נבנית בהתאם לצרכים ולקשיים הספציפיים של התלמיד (בדרך כלל על פי מידע שנאסף באבחונים, בשיחות מקדימות עם הילד וההורים או מצוות בית הספר), ומועברת לו באופן פרטני (לעתים מתקיימת הוראה מתקנת גם בקבוצות קטנות של 3-4 תלמידים).

לרוב, הוראה מתקנת תנסה להציע לתלמיד אמצעי למידה שונים מאלה הנהוגים בכיתה, כגון שימוש בשעשועונים וחידות כדרך להפנמה של חומר ותרגול שלו. אורלי טרבלסי מספרת על תלמידה בכיתה ג’ שכישרונה בשירה איפשר לה להלחין מנגינה ולשיר את לוח הכפל, וכך הצליחה ללמוד אותו באופן שלא התאפשר לה במסגרת הכיתה.

כאמור, אורלי רואה בהוראה מתקנת פתח לשיפור רווחתם ואיכות חייהם של הלומדים ובני משפחותיהם. מטרה זו ניצבת לנגד עיניה בכל מפגש עם תלמיד, בכל גיל ובכל תחום לימודי. בדיוק כשם שקושי לימודי עשוי לחרוץ את דינה של חווית הלמידה בעיני התלמיד, כך גם מתן חוויה מתקנת ונעימה של למידה בסביבה מותאמת ומקדמת- יכולה לסייע לתלמיד ולבית הספר לשוב ולהיות חברים טובים.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה