תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מכון רון – הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעת קשב וריכוז- מה זה, ולמה חשוב לטפל בה?

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו- התפתחותית. למעשה, מסוג זה של הפרעות, הפרעת קשב וריכוז היא השכיחה ביותר בקרב ילדים בגילאי גן ובית ספר יסודי- ההערכות העדכניות מדברות על בין חמישה לעשרה אחוזים מקרב ילדי בית הספר היסודי, הסובלים מרמה כזו או אחרת של תסמיני ההפרעה. במסגרת ההפרעה, נפגעת שורה של יכולות ותפקודים המרכיבים יחד את המונח שנהוג להגדיר כ”קשב וריכוז”. יכולות אלו כוללות את היכולת להתמקד בגירוי או מטלה לאורך זמן, היכולת לבצע מספר מטלות בו זמנית (“מולטי- טסקינג”), היכולת “לעבור” עם הקשב בין מטלות בצורה יעילה והיכולת להימנע מהסחות דעת (על ידי גירויים פנימיים וחיצוניים). לעתים קרובות הפרעת קשב וריכוז מלווה גם בהתנהגויות היפראקטיביות ואימפולסיביות. באופן טבעי, תסמיני ההפרעה גובים מהמתמודדים עמה מחיר מבחינת יכולתם להתארגן ביעילות למטלות שונות ולהתנהל כמצופה מהם במסגרות השונות של חיי היומיום.

מדוע חשוב כל כך לאבחן את ההפרעה ולטפל בה?

התחום הראשון ש”קופץ לראש” כשחושבים על הפרעת קשב וריכוז הוא התחום הלימודי. אין זה מקרי שרוב הילדים המתמודדים עם ההפרעה מאובחנים בין גיל גן חובה לשנות בית הספר היסודי, למרותש ההפרעה היא מולדת ונמצאת שם עוד מינקות. הסיבה לאבחון בשלבים אלה היא שזהו בדיוק הגיל שבו האתגרים הלימודיים פוגשים את הקושי שמציבים תסמיני ההפרעה. בגיל גן חובה כבר מצופה מילדים לשבת במפגשים לאורך זמן, להתרכז בעבודה כלשהי ולסיימה ולהתחיל תהליכי למידה ראשוניים.
סיבה נוספת וחשובה לא פחות לחשיבות של אבחון וטיפול בהפרעה, הוא ההשלכות הרגשיות והחברתיות שלה: ילדים המתמודדים עם הפרעת קשב נושאים איתם לא פעם מטען ארוך וכבד של כישלונות ואכזבות בלימודים. במקרים של הפרעת קשב המלווה בהיפראקטיביות, ילדים אלה מתקשים פעמים רבות למצוא את מקומם בחברת הילדים, שכן הם מתקשים להתמיד בפעילות קבוצתית וחבריהם לגן או לכיתה עלולים להתקשות להכיל את רמות הפעלתנות הגבוהות שהם מביאים איתם. מהמבוגרים בסביבתם ילדים אלה עלולים להפנים את המסר שהם מתישים ומעייפים (מה שנכון פעמים רבות). מסיבות אלה, ילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז מועדים לא פעם לפתח מצוקה רגשית, תסכול ופגיעה בדימוי העצמי.

אז מה עושים?

קיימות מגוון גישות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. בחלק מהמקרים מוצע טיפול תרופתי, אך אין זו אופציה יחידה. במכון רון מוצע, בין השאר, טיפול עבור ילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז. בטיפול הילדים זוכים להתייחס, בליווי המטפל ובשיתוף עם ההורים, למצוקות ולקשיים שהם חווים בהתמודדות עם ההפרעה, ללמוד דפוסים יותר מסתגלים להתבוננות על עצמם ועל הקשיים שההפרעה מזמנת להם ולזכות לחוויה של הכלה והכרה בקשיים שלהם, שפעמים רבות מחליפה ומאזנת חוויות של שיפוט וביקורת שהם חווים בחוץ. אנו מזמינים ילדים (והוריהם) המתמודדים עם ההפרעה לפנות אלינו על מנת לבחון את אפשרויות הסיוע המתאימות לשיפור איכות חייהם וההתמודדות עם ההפרעה.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה