תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון לקויות למידה בעקבות הפרעות ריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות ריכוז ואבחון לקויות למידה
על מנת לשלול אפשרות של הפרעות ריכוז שהם חלק בלתי נפרד מלקויות למידה חשוב ביותר לבצע אבחון לקויות למידה מותאם על מנת לשלול אפשרות של הפרעה או קושי או לסייע באמצעות הבנת הדברים.

מהו אבחון לקויות למידה ולמה הוא נועד?
אבחון לקויות למידה הינו דבר קריטי ביותר, הוא עלול לסייע ואף להקל על אנשים עם לקויות למידה בבעיות כגון: קריאה, כתיבה ופעולות שלכאורה נחשבות כפשוטות ביחס לאנשים אחרים בעלי שכבת גיל דומה. אנשים עם לקויות למידה סובלים מבעיות כמו לקויות למידה לצד בעיות של הפרעת קשב וריכוז, הפרעות קשב, היפראקטיביות ובעיות חברתיות המקשות על אדם בעל לקויות למידה ובעיות משניות כגון בעיות התנהגותיות חברתיות או תעסוקתיות שהן חלק מקשיי היום שחווה אדם בעל לקויות למידה.

ילדים שלא חוו אבחון לקויות למידה ולא ידעו את התסמינים של הפרעות סיפרו כי בתור ילדים, האיום הגדול ביותר מבחינתם היה להשאר בכיתה. בעקבות התחושות והפחדים של ילד בעל ליקויי למידה קמו להם מכונים שמספקים אבחון לקויות למידה באופן מקצועי, מכונים אלה עוסקים בבעיות ולקויות שונות. אבחון לקויות למידה נועד בעצם לספק לתמיד הקלות במבחנים, להאריך את זמן הבחינה על מנת לספק לו את היכולת להדביק את פער הזמן ללא לחצים מיותרים. אבחון לקויות למידה גם מספק את האפשרות לספק לו הקלות בשיעורי בית ועבודות אקדמאיות במסגרת המוסד האקדמאי בו הוא לומד.

לקויות למידה, בעיות התנהגותיות ובעיות ריכוז

ילד שיוחלט להפנות אותו לגוף אבחון לקויות למידה על מנת להשיג תכנית עבודה שתקל על הקשיים שהוא חווה יקבל הפנייה רק לאחר שיבחינו בראש ובראשונה כי קיים פער בין התפקוד שלו והתנהגותו לבין מה שמצופה ממנו בפועל, גם על פי חתך הגילאים שלו. אבחון לקויות למידה קריטי ביותר על מנת למקד את הבעיה ולתת כלים לאדם הסובל מלקויות למידה על מנת להקל עליו בהתמודדות עם פעולות שאותן הוא מתקשה לבצע. לרוב האנשים לימודים מהווים סיפוק והנאה, אך כשילד סובל מלקויות למידה והוא מתקשה אין הדבר כל כך מהנה עבורו, העומס הלימודי והרצון להדביק פערים, מוציא, לא פעם, את הרוח ממפרשיו. תוקף של אבחון לקויות למידה על פי הגדרת הרשויות קיים מכיתה ז’ עד תום בחינות הבגרות. מבוגרים שירצו לבצע פסיכומטרי או ללמוד לימודים אקדמאיים יצטרכו לעבור אבחון לקויות למידה מחדש.

אבחון לקויות למידה הינן סיוע לבנה אינטגרטיבית עד כמה שניתן מול הילד או המתבגר הסובל מקשיי למידה ובהתאם לכך להתאים לו את הטיפול הטוב ביותר. אבחון לקויות למידה קשור באבחון הפרעת קשב המאתרות ומאבחנות את הפרעת הקשב עצמה, בין היתר אבחון לקויות למידה יתן גם הערכת מצב רגשי ואבחון הפרעות רגשיות נוספות אם קיימות כאלה.

אבחון לקויות למידה או אבחוני הפרעת קשב ריכוז יבוצעו החל מגיל חמש ומעלה. מבוגרים שירצו באבחון לקויות למידה יצטרכו להמתין לגיל 18. אבחון לקויות למידה יבוצע באופן מקצועי ביותר באמצעות מספר שלבים וזאת בכדי להיות בטוחים כי כל מטופל מותאם לאיפיונים הקשורים בהפרעת הקשב והריכוז, הפרעת הקשב או ליקויי הלמידה. לאחר שמבצעים אבחון לקויות למידה מקיף ובהתאם לתוצאה שהתקבלה יבדקו צדדים נפשיים, חברתיים, לימודיים, משפחתיים אצל לקוי הלמידה כשבסיומם יופק דו”ח אשר יסכם את כל הבדיקה באופן מקיף ובה יהיו כל הממצאים וההמלצות לתכנית טיפול שאמורה להקל על לקוי הלמידה בהתמודדותו היום יומית אל מול קשיי הלמידה שאותם הוא “סוחב” באופן עקבי. אבחון לקויות למידה יכלול הערכה קלינית מדוייקת ומקיפה בהסתמך על שאלונים נקודתיים הקשורים בהפרעת הקשב והריכוז, בדיקת טובה וסיכום המלצות ובניית תכנית מותאמת ללקוי הלמידה על מנת להקל על שגרת חייו.

המון בוגרים הרוצים לגשת ללימודים גבוהים בשנות חייהם המאוחרות כמהים לשוב וללמוד אך חוששים מפאת קשיים בלמידה, התחושה הקיימת היא חוסר הצלחה וחשש שלא לעבור בהצלחה את חווית הלימודים האקדמאיים מכיוון שבבית ספר נותרה לה חוויה של קושי ותסכול מכשלונות חוזרים ונשנים במבחנים למרות ההשקעה והמאמצים שהושקעו. בטרם אדם ניגש ללמוד חשוב שיערוך לעצמו אבחון לקויות למידה מתאים על מנת לשלול אפשרות של לקויות למידה ועל מנת להקל עליו גם בחיי היום יום. אם בשלב מסויים בחיים מתגלה כי התוצאות האקדמאיות הן בעלות משקל רב וכי יש חשש שהאדם בעל לקויי הלמידה לא ימצא את הפוטנציאל הטמון בו עד תום שהרי חשוב ביותר שיבצע אבחון לקויות למידה על מנת להעריך את מצבו הנוכחי לפני שיכנס למוסד כזה או אחר או לפני מבחן פסיכומטרי שתוצאותיו משמעותיות ביותר להמשך דרכו בלימודיו האקדמאים.

אבחון לקויות למידה בעצם מעריך יכולת שכלית וכישורי למידה כולל מאתר תפקודי קשב ריכוז וזכרון ובעצם יכולות של המאובחן. ממצאים של אבחון לקויות למידה ימליץ על תכנית עבודה מתאימה על מנת להתמודד עם נגישות לבחינות, כלומר לתלמיד עם קשיים בהדבקת פער זמנים תנתן הקלה וזמן מוארך יותר לסיים את הבחינה, אבחון לקויות למידה נכון יכול בהחלט לסייע ללא מעט אנשים בעלי אנטגלנציה גבוהה שהרי אין קשר בין רמת משכל לקשיי למידה או ליקויים לממש את רצונו בהישגים גבוהים ומשביעי רצון.

תהליכו של אבחון לקויות למידה ומה תוצאותיו

תהליך אבחון לקויות הלמידה יבצע סדרה של מבחנים וראיון אישי מקיף, בסיומו של האבחון יאספו כל הנתונים המקיפים כולל המלצות שיתקבלו כמסקנה מתוך אבחון לקויות הלמידה שנערך בפועל. בתום אבחון לקויות הלמידה תינתן המלצה על פי הליקויים שאותרו ולפי הנתונים הנ”ל יינתן לסטודנט בעל לקויות למידה להיבחן כשווה בין שווים שאינם סובלים מלקויות למידה כאלה ואחרות.

חשיבות אבחון לקויות למידה הינה מהותית ביותר עבור אדם בגיל הילדות ואף לאדם בגיל הבגרות שהחליט באמצע חייו לגשת ללימודים ואין הוא מסוגל או רוצה להעיז, חרף הפחדים התוקפים אותו אל מול הכשלון החוזר ונשנה מימי לימודיו בבית הספר היסודי.השפעה נוספת לכך היא גם בעיה חברתית המשורשת כתוצאה מיחס בלתי הולם שחווה לקוי הלמידה בצעירותו ובעקבות חוסר תמיכה מצד חבריו, הוריו והממסד עצמו, תוך כדי התעלמות טוטאלית מבעיתו ומזעקתו לעזרה.

אבחון לקויות למידה נכון יוכל להפיק תכנית נכונה לאדם עם לקויות למידה ובאמצעות מבדקים מקיפים לספק לו את הסיוע ואת הכלים להתמודד עם משהו שסחב כל ימי חייו. חשוב לציין כי הבעיה לא תעלם מעצמה והדבר שחשוב להדגיש הינו שבאמצעות טיפול נכון ותכנית נכונה תתאפשר הקלה משמעותית בחייו של המטופל, אם כי, אין הדבר יתרחש ביום יומיים ודרושה סבלנות והתמדה על מנת לראות תוצאות לעתיד לבוא. המסקנה המוסקת ממאמר זה שאל לנו להתעלם ולחשוב כי בעית היפראקטיביות למשל קיימת רק בגיל הקטנות ונעלמת בגיל הבגרות כהרף עין, עלינו להיות על המשמר ואכן לוודא כי מדובר בתופעה חולפת וכל זאת באמצעות אבחון לקויות למידה מקיף ביותר שיספק עבורנו את כל התשובות בנושא.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה