תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

דבורה גלעד – הדרכת הורים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הדרכת הורים

בעבודה עם ילדים הסובלים מקשיים ולקויות, בין אם מדובר בלקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז, הנחת העבודה צריכה להיות כי בתוך כל ילד גלום הפוטנציאל הטבעי הנדרש ללמידה. כלומר, הקושי של הילד הוא לא בהעדר יכולת, אלא בביטוי מלא של יכולותיו. דבורה גלעד, מומחית בפתרונות להפרעת קשב וריכוז ומפתחת שיטת CFL, מבקשת להצביע על הנחה חשובה נוספת: בהתמודדות של ילד עם הפרעת קשב וריכוז, מקור התמיכה המשמעותי והחשוב ביותר עבורו הם הוריו.

מחקרים בתחום החינוך והפסיכולוגיה מצאו כי הגורם המרכזי ביכולת של ילד להתגבר על קושי הוא מידת האמון של הילד בעצמו. אחת המכשלות הגדולות בפני פיתוח אמון הילד בעצמו הוא הפחד מכישלון. שני היבטים אלה מושפעים בעיקר מהחוויה של הילד את מידת האמון של הוריו בו ומהביטחון שהוא חש בהיותו מוערך ואהוב גם אם הוא נכשל. במלים אחרות, ניתן לומר, כי אלו חוויות שבגילאים הצעירים, האחראים הבלעדיים על עיצובן הם ההורים.

לאור העובדה שפעמים רבות גם ההורים חווים לא מעט קשיים בהתמודדות עם הפרעת הקשב של ילדם – בואו נבחן מה נדרש מהורים על מנת לתמוך בילדם, המתמודד עם הפרעת קשב וריכוז?

כאמור, הורה לילד עם הפרעת קשב וריכוז נדרש לעמוד בפני אתגרים אחרים מאלה המאפיינים הורות לילד ללא קשיים בתחום זה. עליו להכיר את המרחב החינוכי בו ילדו לומד ומתחנך (ובכלל זה- להכיר את הגישה של הצוות כלפי הקשיים של הילד ולהיות ער לצורך של ילדו לא פעם לסנגר על עצמו מול המערכת), עליו להבין את הקשיים והמשוכות שילדו נדרש לצלוח כשהוא נכנס למערכת החינוך – הן מצד המורים והצוות והן מצד חבריו לכיתה, עליו לפתח תקשורת אפקטיבית הבנויה על שיתוף פעולה והבנה הדדית (נקודה זו היא חשובה במיוחד מאחר והקשיים הכרוכים בהפרעת קשב וריכוז מובילים לא פעם למקומות של מאבק כוחות ותחושה שההורים והילד נמצאים “משני צדי המתרס”), ללמוד דרכים מותאמות ונכונות לסייע לילדו בלימודים ובתחום החברתי, ובכל זאת לאפשר לו תחושת עצמאות ומסוגלות וכמובן – להבין את תפקידו שלו כהורה, כדמות מחנכת ותומכת ומעצימה במקביל.

הדרכת הורים על פי שיטת CFL

דבורה גלעד מזמינה הורים לילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז, לתהליך של הדרכה. במוקד התהליך – אימון להורות מקדמת ומיטיבה לצד הפרעת הקשב. בתהליך זה יזכו ההורים לליווי ותמיכה משל עצמם, בדרך להבנה טובה יותר של ילדם ושל הנתיבים הנכונים לצעוד עמו. בין הנושאים שתהליך זה מתייחס אליהם: חווית הילדות של ההורים והאופן בו היא משתקפת בראייתם את ילדיהם שלהם, התמודדות עם הערכים שספגו ההורים בבית ובמערכת החינוך והמפגש שלהם עם הערכים במציאות העכשווית, יצירת ערוצי תקשורת אפקטיביים מול הילד ומול מערכת החינוך ואנשי הצוות החינוכי, כלים לפיתוח אחריות אישית אצל הילד וכמובן – כלים ליצירת אמפתיה ותמיכה אותנטית בילד.
הורים שעברו את תהליך האימון ההורי מדווחים על צמצום משמעותי בקונפליקטים, תחושת יכולת טובה יותר לבטא את עצמם באופן מלא מול ילדיהם, שיפור בהערכה העצמית ובגאווה של הילדים, צמצום בתסכול ההדדי שחווים ההורים והילד ושיפור בנכונות הילדים להשקיע ולהתמודד עם האתגר שבהפרעת הקשב והריכוז.
מעל לכל, תהליך האימון מאפשר להורים להחזיר לעצמם את אחד התפקידים המרכזיים שלהם – העצמה, תמיכה וחיזוק הילד – ובעקיפין להעניק העצמה ותמיכה גם לעצמם.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה