תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ענת אבירים – מה זה בעצם הפרעת קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעת קשב וריכוז- מה זה בעצם?

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו- התפתחותית. בקבוצת ההפרעות מסוג זה, הפרעת קשב וריכוז היא השכיחה ביותר בקרב ילדים ובני נוער (ההערכות מדברות על בין חמישה לעשרה אחוזים מהילדים בגילאי בית הספר היסודי שסובלים מההפרעה ברמה כזו או אחרת). בהתאם לשמה, הפרעת קשב וריכוז כוללת פגיעה בתפקודי הקשב של האדם. תפקודים אלו- נהוג להכניסם תחת כותרת כללית של “קשב וריכוז”, אולם בפועל מדובר בכמה תפקודים מגוונים ומובחנים: היכולת לשמור על קשב ומיקוד לאורך זמן, היכולת להימנע מהסחות דעת (עקב מחשבות או גירויים חיצוניים), היכולת “לעבור” עם הקשב ממטלה למטלה, היכולת לבצע מספר מטלות בו זמנית (“מולטי- טסקינג”) וכיוב’. בנוסף, ההפרעה מלווה לעתים קרובות בהתנהגויות אימפולסיביות והיפראקטיביות.
אם נתבונן בתיאור הנ”ל, נבין כי הפרעת קשב וריכוז אינה הפרעה אחת, חד מימדית ואחידה. בגלל שהיא נוגעת במספר תפקודים ולא בתפקוד יחיד, היא עשויה להוביל למגוון רחב של תמונות תפקודיות. שני ילדים המסווגים כבעלי הפרעת קשב יכולים להראות שונים בתכלית: האחד עשוי להיות תלמיד שיושב בכיתה ומנסה להפנים את דברי המורה אך מוצא עצמו “נודד” למחוזות מחשבה אחרים, בעוד השני לא מסוגל אפילו לשבת בשיעור והוא כל הזמן זז בכיסא, קם ממקומו ומתיש את אנשי הצוות החינוכי (וכמובן שעל הקשבה והפנמת החומר הנלמד בשיעור אין על מה לדבר…).

כעת, משהבנו כי אין שני ילדים המתמודדים עם ההפרעה דומים זה לזה, אנו עשויים להיות מופתעים מהנתון הבא: אבחון קשב וריכוז בדרך כלל מסווג את הילדים המאובחנים לאחת משתי קבוצות בלבד: בעלי הפרעת קשב ו”תקינים”. היכן באה לידי ביטוי השונות העצומה בין ילדים המתמודדים עם ההפרעה? האם שני הילדים בתיאור שהבאנו אכן שייכים לאותה קבוצה? ענת אבירים, מאמנת מוסמכת העובדת עם ילדים ובוגרים המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז, היא בעצמה אם לשלושה ילדים המאובחנים כבעלי הפרעת קשב. כמובן שמתוך החיבור האישי שלה לכל אחד מילדיה, היא מבינה את הצורך במתן משקל לייחודיות של כל ילד וקשייו. מסיבה זו, בחרה ענת אבירים לעשות שימוש בכלי אבחוני המאפשר הסתכלות מורכבת על כל מאובחן- MOXO.

מבדק MOXO

MOXO הוא כלי ממוחשב לאבחון הפרעת קשב וריכוז. בנוסף למענה על השאלה הדיכוטומית- “האם למאובחן יש הפרעת קשב וריכוז?”, מספק MOXO פרופיל קשבי- כלומר, משרטט תמונה של תפקודו של המאובחן בכל אחד מארבעה תחומי התפקוד העיקריים של קשב וריכוז:
מדד הקשב (היכולת “להחזיק” קשב ממוקד לאורך זמן), מדד התיזמון (היכולת להגיב לגירוי המטרה בזמן הנדרש), מדד האימפולסיביות (היכולת לעכב תגובות עד השלב בו הנבדק נדרש להגיב אותן) ומדד ההיפראקטיביות (הנטייה לתגובתיות יתר, מעבר לנדרשף ולא רק ברמה התנועתית). באמצעות הפרופיל הקשבי ניתן לתכנן התערבויות טיפוליות שתהיינה ממוקדות בקשיים הייחודיים של כל ילד ספציפי.

מבדק MOXO במרכז ובשפלה
ענת אבירים רואה בעבודה טיפולית המונחית על ידי אבחון מעמיק ונכון- מפתח להצלחה ושיפור התפקוד. לכן היא מבססת חלק גדול מעבודתה על אבחון באמצעות כלי זה. ענת מזמינה ילדים (והוריהם) החושדים כי הם סובלים מהפרעת קשב וריכוז לבוא ולהיבדק באמצעות MOXO, כצעד ראשון לשיפור ההתמודדות, תחושת הרווחה וההישגים הלימודיים.

צור קשר עם ענת אבירים

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה