תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון מוקסו בדיקת מוקסו

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

זה לא סוד שבשנים האחרונות, גדלה המודעות בישראל להפרעות קשב וריכוז  (ADHD). על פי נתונים שמצביעים על כך שהבעיה ככל הנראה הופכת לנפוצה יותר משנה לשנה, ובהתחשב בכך שהיא רק הופכת לחמורה יותר עם הזמן, ברור מדוע אבחון מוקדם שלה הוא קריטי. יש כיום דרכים שונות לאבחון הבעיה, כאשר אחת המוצלחות והמדויקות שבהן היא בדיקת מוקסו (Moxo), פרי פיתוח ישראלי מלפני מספר שנים. הנה כל מה שחשוב שתדעו על הבדיקה החשובה הזו, שמוכרת כיום כאמצעי לגיטימי לאבחון הפרעות קשב וריכוז הן בישראל והן מחוצה לה.

קווים לדמותו של אבחון מוקסואבחון מוקסו בדיקת מוקסו

מבדק מוקסו הוא מבחן ממוחשב, בשיטת ה-d-CPT, שנקרא על שם טקס שהיו מבצעים לוחמים לפני הקרב, במטרה לשפר את המיקוד והריכוז שלהם בו. במתכונת הנוכחית שלו, כולל המבדק משימה פשוטה בה יש לעמוד: לנבדק מוגדר אלמנט ויזואלי מסוים, כשעליו להגיב בצורה מסוימת (לחיצה על מקש הרווח) כל פעם שהוא מופיע על המסך. באופן לא מפתיע, כדי לבדוק את הריכוז והמיקוד שלו מופיעים אובייקטים אחרים, המשמשים על תקן מסיחים. המטרה בכך היא לדמות במידה לא מבוטלת את הסחות הדעת המאפיינות את הסביבה היומיומית, למשל כאשר מכינים שיעורים או אפילו נמצאים במהלך מבחן. זו הסיבה בגינה המבחן נחשב למהימן יחסית באבחון הבעיה, יותר ממבדקים מקבילים אחרים.

בדיקת מוקסו באה לבחון את תפקוד הנבחן בארבעה פרמטרים מרכזיים: הקשב שלו, התזמון שלו, אימפולסיביות והיפראקטיביות. תוצאותיו יאפשרו ללמוד על התפקוד של האדם הנבחן בכל אחד מהפרמטרי האלה, ביחס לבני גילו ומינו. את התוצאות מחלקים לשני חלקים: פרופיל קשבי וגרף ביצוע – כאשר ההשוואה לאוכלוסיה תאפשר לראות האם הנבחן סובל מהפרעות קשב וריכוז, ובמידה וכן, באיזו דרגת חומרה.

שלבי הבדיקה

בדיקת מוקסו מגיעה בשתי גרסאות, הנבדלות ביניהן במשכה ובמורכבות שלה: הגרסה הראשונה מיועדת לילדים בין הגילאים 7 ל-12 (משכה רבע שעה), בעוד השנייה לילדים מעל גיל 13 ולמבוגרים (הבדיקה נמשכת קצת יותר משמונה עשרה דקות). המבדק כולל מספר שלבים, כל אחד בעל אורך זהה, הנבדלים ביניהם בסוג המסיחים שמופיעים על גבי המסך (יש מסיחים חזותיים, שמיעתיים ומשולבים – תינוקות בוכים, כלבים נובחים, ציפורים מצייצות וכן הלאה) וכן בכמות המסיחים. כדי לדמות סיטואציות של פתרון בעיות ממושכות בחיים ה”אמיתיים”, המבחן מתבצע ללא הפסקות בין החלקים השונים שלהם.

רוצים לדעת עוד על המבחן והאופן בו ניתן לבצע אותו? אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר דרך האתר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה