תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ריטלין – שיפור היכולת הקוגנטיבית

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ריטלין

ריטלין היא תרופה המשמשת לשיפור של יכולות קוגניטיביות של האדם במקרה והוא סובל מהפרעות קשב וריכוז. החומר עצמו שנמצא בתור הריטלין נקרא מתילפנידייט וזוהי תרופה מעוררת שאצל אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז עובדת באופן הפוך – היא מרגיעה אותם. תרופת הריטלין שווקה לראשונה בשנת 1956 בארצות הברית ובזמנו רבים בטילו ספק רב ביעילות של התרופה הזו וביכולת שלה ליצור שינוי אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז. מאז, בעיקר בשל ספקות אלו, נערכו מעל 3,000 מחקרים על הריטלין וכיום היא התרופה המוכרת ביותר לטיפול בבעיות קשב וריכוז.

על פי הטענה הנחשבת ביותר, שמה של התרופה – ריטלין, נלקח מהסדרה המוצלחת “מסע בין כוכבים” המוזכרת באחד הפרקים בתור תרופת פלא מיוחדת במינה.

מי יכול לקחת ריטלין ומי יכול לתת אותה ?

קודם כל חשוב שתדעו כי לא כל רופא בישראל יכול להעניק מרשם לריטלין. את הריטלין יכול לתת רק רופא מומחה בתחום הפסיכיאטריה או הנוירולוגיה וזאת לאחר שהוא מבצע אבחון פסיכולוגי מקיף ומקצועי המשלב מבחן ממוחשב מיוחד הנקרא מבחן TOVA אותו מבצע המטופל בשני מצבים – תחת השפעת ריטלין ובלעדיו. רק לאחר האבחון יכול להחליט הרופא האם המטופל לוקה בהפרעות קשב וריכוז והאם הוא זקוק לריטלין.

גם המרשם עצמו אותו מעניק הרופא הוא לא מרשם רגיל, כלל וכלל לא. המרשם המעניק הרופא המורשה להענקת ריטלין חייב לכלול פרטים חשובים כמו אבחנתו של הרופא, כתובתו, הצהרה של הרופא המאבחן ועוד. ללא הפרטים החשובים הללו המרשם לא יכובד בבתי המרקחת השונים. בנוסף, ישנה הגבלה של עד 10 כדורי ריטלין למרשם אחד, אף רופא ואף בית מרקחת לא ייתן לכם כמות של כדורי ריטלין הגדולה מ 10 כדורים בפעם אחת.

ומי יכול ליטול ריטלין ? קודם כל, ריטלין אסור בשימוש אצל ילדים מתחת לגיל 5 בשל העובדה הפשוטה שטרם בוצעו ניסויים בתרופה זו עם ילדים מתחת לגיל זה. הריטלין יעילה בכ 80% בלבד מן המקרים וכיום היא נמכרת בשתי גרסאות שונות: הגרסה המוכרת והנמכרת ביותר היא הגלולה והגרסה השנייה, שיוצרה במיוחד עבור ילדים, היא מדבקה בשם Daiytrana. המדבקה יעילה במיוחד עבור ילדים אשר מתקשים בבליעה של הגלולה.

תופעות הלוואי של הריטלין

ריטלין, כמו כל תרופה אחרת, עלולה לגרום לתופעות לוואי אצל המטופל הנוטל אותה. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של הריטלין הן הפרעות בתיאבון של המטופל ובשינה הסדירה שלו. לעיתים ניתן להיתקל גם במצבים בהם המטופל סובל מירידה במצב הרוח אך ברוב המקרים זו תופעה שחלפת במהירות. בנוסף, בעת האחרונה קבע מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) כי לתרופת הריטלין תתווסף אזהרה על סכנת מוות פתאומי, יתר לחץ דם, בעיות לב חמורות, והפרעות התנהגותיות כמו תוקפנות ומאניה (“התקף שיגעון”).

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה