תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ארבעת מרכיבי הפרעות הקשב והריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ארבעת מרכיבי הפרעות הקשב והריכוז

קשב, תזמון, אימפולסיביות והיפראקטיביות הם ארבעת המרכיבים העיקריים של הפרעות הקשב והריכוז, המכונה ADHD. בחלק מהמקרים, הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, עלולים “לסבול” מאחד או יותר מהמרכיבים הנ”ל בצורה כזו או אחרת. לכל אחד מהמרכיבים הנ”ל , מאפיינים שונים, המשפיעים על איכות חייו של האדם המאובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז.

להלן מספר מאפיינים של כל אחד מארבעת המרכיבים של התופעה:

היפראקטיביות- פעלתנות יתר הנובעת בעיקר מקושי בוויסות יעיל של ההתנהגות. תופעה זו עלולה להתפתח כבר בשנים הראשונות לחיים. אדם הסובל מהיפראקטיביות “חשוף” יותר לפגיעות שונות בעיקר בשנות הילדות. הביטוי החיצוני של היפראקטיביות (אי שקט, דיבור אינטנסיבי וכדומה) בקרב האדם הסובל מהבעיה,  מוביל לעיתים רבות לעימותים והפרעות סביבתיות בעיקר כלפי דמויות סמכותיות כגון הורים, מורים וכדומה, ולכן מידת המודעות לנושא, אבחון הבעיה ודרכי ההתמודדות עימה, חשובים מאוד עוד בשנים הראשונות. באמצעות מבחן MOXO ניתן לבחון את מידתיות ההיפראקטיביות כחלק מבעיית הפרעת הקשב והריכוז בכל גיל.

אימפולסיביות- אחד המאפיינים הבולטים ביותר בתחום הפרעות הקשב, וברוב המקרים, היא נובעת מקושי לשלוט בגירויים ודחפים שונים, וכמו כן, היא גורמת לסובל ממנה לפעול בצורה פזיזה מבלי להתחשב בתוצאות הפעולה. בין יתר המאפיינים המרכיבים את האדם האימפולסיבי תמצאו: נטייה להתפרץ, קושי להתמודד עם מערכת חוקים וכללים, חוסר סבלנות וכדומה. גם במקרים אלו, ניתן להגיע לאבחון מדויק וברור באמצעות מבחן MOXOהמעניק אבחון המותאם באופן אישי, הן לגילו של הנבדק, הן למרכיב ההפרעה והן לאמצעי הטיפול בה.

קשב- הפרעת קשב היא למעשה חוסר היכולת לעקוב באופן ממוקד אחר מושא הדורש הקשבה מלאה, בין אם מדובר במעקב אחר דברי המורה או המחנך, ובין אם מדובר בהוראות ישירות מאנשי סמכות שונים (בוס, פקיד וכדומה). למתבונן מהצד, עלול הסובל מהפרעת קשב להידמות לאדם המנותק מהמציאות בה הוא חיי, ולכן ברוב המקרים, האבחון חייב להיעשות תוך כדי זיהוי מוקד הגירוי הגורם ל-“נתק” בין הסובל מהבעיה לסיטואציה בה הוא נמצא. מבחן MOXO, הנועד לאבחון הפרעות קשב וריכוז מעניק יכולת מקסימאלית לאבחון מוקדי ההפרעה, וכתוצאה מכך, למתן מסגרת טיפולית ראויה ונכונה לכל נבדק ונבדק באופן אישי.

תזמון- מרכיב זה מתאפיין בחוסר יכולת להשלים מטלות ומשימות שונות המוטלות על האדם הסובל מהפרעות קשב וריכוז. תופעה זו מתאפיינת ביכולת התגובה הקלוקלת בפני שינויים, ביצוע מטלות תחת לחץ, קושי לביצוע פעולות “כאן ועכשיו”, וכמובן דחיינות וקשיים בעמידה בלוחות זמנים. אנשים הסובלים מבעיה זו עלולים למצוא את עצמכם נלחצים ואובדי עצות בכל הקשור לתפקוד תחת מצבי לחץ ומשבר, ולכן ברוב המקרים, שיטת הטיפול דורשת לא רק את אבחון הבעיה בצורה מדויקת, אלא גם הענקת אמצעי טיפול והכוונה מדויקים. באמצעות מבחן MOXO מתבצעים מספר פעולות המדמות את סביבת החיים במצבים אלו, ההדמיה הקוגניטיבית, מאפשרת למאבחן למצוא את נקודות החוזקה והחולשה של כל מטופל, ולהתאים עבורו את מסגרת הטיפול הראויה ביותר לצורך טיפול בבעיה.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה