תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הבנת, מניעת והתרת תסבוכת הקשב

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

גישת רב-קשב™ להבנת, מניעת והתרת תסבוכת הקשב מיישמת מודל המיועד לתת מענה רב מימדי וכולל לבעיות שמקורן הראשוני הוא בתפקוד קשב לא תקין, אך היוצרות תסבוכת מורכבת והולכת במהלך חייהם של אנשים הסובלים מהפרעת קשב. גישת רב-קשב מתחילה מאבחון תפקודי הקשב בשיטת ארבע פונקציות הקשב שפותחה ע”י צוות מדענים בכיר מתחום הנוירופסיכולוגיה מאוניברסיטת תל-אביב (בראשות פרופ’ לילך שלו ופרופ’ יהושוע צאל)  וממשיכה בהתאמת טיפול אישי לכל אחד על פי הממצאים. מטרות הטיפול  הן מחד לשפר את תפקוד הקשב ומאידך למנוע ולהתיר את התסבוכת שההפרעות יצרו בחיים.

אבחון תפקודי קשב  על פי 4 פונקציות הקשב

כיום מתפתחות גישות חדשות בהבנת הפרעת הקשב. אחת החשובות ביותר בהן הינה התייחסות לארבע פונקציות של קשב. כאשר לכל אחת מהן תפקיד משלה, וגם דרכים שונות לפתח ולשפר אותה. ההכרה בארבע פונקציות אלה משנה למעשה את דרך האבחון והטיפול בהפרעת קשב, משום שהיא חושפת בעייתיות גדולה של שיטת האבחון המקובלת כיום הנעזרת במבחן TOVA ודומיו. מבחנים אלה בודקים אך ורק תפקוד של פונקציה אחת. מחקרים הראו שלכל נבדק יש צירוף שונה של פגיעות בפונקציות הקשב השונות כך שכדי לתת מענה נכון ומדויק יותר יש לבחון את הבעיה על כל היבטיה ולהרכיב פרופיל קשבי מקיף לכל ילד, נער או מבוגר.

ארבעת פונקציות הקשב הינן:

קשב מתמשך – זוהי הפונקציה שנבחנת למעשה על ידי מבחני TOVA ואחרים – מדובר ביכולת של אדם לשמור על רמה קבועה של ביצוע בפעילות ממושכת הדורשת קשב ללא פעילות תגובתית בצידה.

קשב סלקטיבי – יכולת להתמקד במידע רלוונטי בלבד, תוך התעלמות מגירויים מסיחים.

הכוונת קשב – יכולת להפנות את הקשב למוקד מסוים, ניתוקו והפנייתו למוקד אחר, למשל – העתקה מהלוח.

בקרת קשב – מערכת-על האחראית על היכולת לארגן, לתכנן ולבצע פעולות מורכבות, על היכולת להשתמש במשוב פנימי וחיצוני והיכולת להתמודד עם מצבי קונפליקט בהם יש צורך לבחור את התגובה הנכונה.

 

שיפור ביצועי 4 פונקציות הקשב והתרת התסבוכת בחיים

על סמך הפרופיל הקשבי האישי ניתן לבנות תכנית אימונית מותאמת אישית שמטרתה להביא את התפקוד של כל פונקציית קשב שאינה מתפקדת כראוי לרמת נורמה או קרוב אליה ככל האפשר. אימון זה מתבצע באמצעות תוכנת מחשב ייחודית שפותחה אף היא ע”י צוות מדענים בכיר (בראשות פרופ’ לילך שלו ופרופ’ יהושוע צאל).

עבור אלה המעדיפים טיפול תרופתי כגון ריטלין, ניתן לבדוק האם הטיפול התרופתי מתאים עקרונית לפרופיל הקשבי וכן לבדוק כמותית את השיפור בכל אחת מפונקציות הקשב תחת השפעת התרופה.

בנוסף, ברוב הפעמים לא די רק בשיפור תפקוד הקשב עצמו אלא יש צורך לפתור את התסבוכת שנוצרה בחיים של כל הנוגעים בדבר בעקבות שנים של תפקוד לקוי. תסבוכת ביחסים עם בני המשפחה, ההורים, עם בני הזוג, עם חברים, תסבוכת עם הדימוי העצמי, עם בית הספר, מקום העבודה, חוסר היכולת להתארגן כראוי , לעמוד בלוחות זמנים, להיות מסודרים, לעמוד ביעדים ועוד. לשם כך פיתחנו כלים אימוניים שנועדו לסייע להבין את התסבוכת, לעצור את התפתחותה ולהתיר אותה בהדרגה, בסבלנות, במסירות ובצורה מותאמת אישית לתנאים הייחודיים של כל אחד ואחת.

 

פורסם בקטגורית טיפול בהפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה