תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

היפראקטיביות – הצורך לזוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

 

 היפראקטיביות – הצורך לזוז

 על היפראקטיביות ועל הפרעות קשב וריכוז בילדים

 

לפי הגדרת ה-DSM (ספר ההפרעות המנטליות), הפרעות קשב וריכוז בילדים (ADHD) מתחלקות לשלושה טיפוסים: 
1. הפרעת חוסר קשב
2. הפרעת היפראקטיביות בשילוב עם הפרעת אימפולסיביות.
3. הפרעת חוסר קשב + הפרעת היפראקטיביות בשילוב עם הפרעת אימפולסיביות (שילוב של סעיף אחד וסעיף שתיים).

אז מהי אותה היפראקטיביות?

כאמור, הפרעות קשב וריכוז בילדים מתבטאות בדרכים שונות. אחת מהן היא היפראקטיביות.

היפראקטיביות מוגדרת כתנועתיות יתר או כחוסר יכולת לווסת את התנועה. וכן, גם היפראקטיביות יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים שונים. המקרה הקיצוני של היפראקטיביות מתבטא בחוסר יכולת לשבת במקום ובצורך להיות בתנועה מתמדת. המקרה הקל של היפראקטיביות מתבטא בהנעת כפות הרגליים או בתזוזות הגוף על הכיסא. 

היפראקטיביות- לאפשר או לא לאפשר

השאלה האם לאפשר היפראקטיביות תלויה במקום שבו אנחנו נמצאים וברמת הפרעת תנועתיות היתר לסביבה. יש הטוענים, כי הפרעות קשב וריכוז בילדים, שמקורן הוא היפראקטיביות, יכולות להשתפר כאשר הילדים יהיו בתנועה. לא בכדי, יש המעידים על עצמם שהם מקשיבים טוב יותר בעת הליכה.  

אם כך, מדוע לא לאפשר היפראקטיביות? כיוון שבכיתה הילדים נדרשים לשבת. כל הילדים. גם אלה עם ADHD וכך לא רק שלא ניתן פורקן להפרעה של היפראקטיביות, היא אף הופכת לבעיה (תפסיק כבר לנדנד ת’שולחן!).

היפראקטיביות- על ציר הזמן

בנוסף להפרעה קלה או קיצונית של היפראקטיביות, קיים גם ציר הזמן.

אצל האחד תתבטא היפראקטיביות מיד עם תחילת המשימה, אך יש ביכולתו לווסתה (לילדים אלה המורה אומרת בתחילת המשימה: “תרוצו כמה פעמים מסביב לכיתה ותחזרו כשנרגעתם”). אצל השני תתבטא היפראקטיביות דווקא במהלך המשימה. בהתחלה הוא ישב בשקט ויתרכז, אך ככל שיעבור הזמן יגבר בו הצורך לזוז.

האם הפתרון עבור שניהם דומה? לא. אמנם שניהם עונים על ההגדרה של הפרעות קשב וריכוז בילדים מסוג היפראקטיביות, אבל כל אחד מהם זקוק לכלים אחרים. כך למשל, הילד הראשון (היפראקטיביות בתחילת המשימה) יזדקק לכלי שדרכו יוכל לפרוק את המצבורים לפני שהוא ניגש למשימה, לעומתו הילד השני (היפראקטיביות במהלך המשימה), יזדקק להפסקות מתודיות במהלך המשימה (למקרים הקלים של היפראקטיביות אולי תספיק הפסקה אחת, למקרים הקשים של היפראקטיביות יש למצוא פתרונות יצירתיים יותר, הכוללים אסטרטגיות למידה).

שורה תחתונה: היפראקטיביות היא אחת הדרכים, בהן מתבטאות הפרעות קשב וריכוז בילדים. לשם קבלת טיפול מתאים יש לבצע אבחון, לבדוק האם מדובר במקרה של היפראקטיביות קלה או קיצונית וכן, מתי היא מופיעה על ציר הזמן. מומלץ לבצע אבחון בשלב מוקדם ככל הניתן בחיי הילד, על מנת לקבל את הטיפול המתאים בהקדם, וכך למנוע קשיים בבית הספר, קשיים חברתיים ובעיות נלוות נוספות.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה