תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

היפראקטיביות – ד”ר רפאל שטרייכר

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

היפראקטיביות היא האותH  (Hyperactivity) במושג ADHD או בתרגום לעברית הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות והאות D מתייחסת למושג  Deficitבאנגלית שהכוונה היא לקשיים בריכוז ובקשב. רוב הסובלים מהיפראקטיביות הם בנים.

על פי ה- )DSM-IV-TRספר האבחנות הפסיכיאטרי האמריקאי) ישנם שלושה סוגי הפרעות קשב וריכוז :

1.       הפרעת קשב וריכוז מעורבת (היפראקטיביות +הפרעת קשב)

2.       הפרעת קשב וריכוז מסוג היפראקטיבי-אימפולסיבי (בולטת ההיפראקטיביות)

3.       הפרעת קשב וריכוז מסוג הפרעת קשב (בולטת הפרעת קשב).

 היפראקטיביות היא התנהגות לא שקטה, הנובעות מחוסר בשלות וחוסר איזון ביוכימי בחלק הפר-פרונטלי של המוח. לציין שהחלק הקשור להיפראקטיביות בהפרעת קשב וריכוז נוטה להבשיל ולהתמתן עם הגיל בעוד שהחלק הקשור להפרעת קשב נוטה להשתפר אך במעט עם הגיל. כך שבהרבה מקרים ילדים שהפרעת הקשב באה לידי ביטוי בהיפראקטיביות בולטת ועם הגיל מתמתנת ההיפראקטיביות ונשארת” הפרעת הקשב, קושי בריכוז וכו..

בכל אופן חייבים לציין שאחוז מהמבוגרים עם הפרעת קשב נשארים עם המרכיב ההיפראקטיבי באופן בולט הבא לידי ביטוי בכולם, חלקם או מקצתם: חוסר יכולת לשבת בשקט, אחרי זמן מסוים בתנוחה אחת חייב לעשות או להזיז ידיים ורגליים, תחושה אנרגיה כאילו מונע על ידי מנוע, תחושת חוסר שקט ומנוחה, מדבר יותר מידי במצבים חברתיים, פתיל קצר, נכנס לדברים של אחרים, פולש למרחב הפרטי של האדם היושב מולו ונוגע בפריטים אישיים על השולחן שלא שייכים לו, קושי להמתין.

בקרב הלוקים בהיפראקטיביות מהווים הבנים בערך פי ארבעה מבנות. זו הסיבה שכאשר מופיעה היפראקטיביות במצב קל יחסית, לא תמיד ניתן לאתר אותה בגיל צעיר בקרב בנים, בגיל מבוגר (מעל גיל 18) קיימת נטייה לייחס את ההיפראקטיביות, לדחיינות, הימנעות ממטלות המצריכות פרטים מרובים, להפרעת אישיות, חרדה, קושי לעמוד בתסכולים, אי יכולת לדחות סיפוקים, חוסר גבולות, התנהגות מתנשא, התנהגות מחוצפת, שעמום וכו….לאחר ראיון קליני יסודי ולעיתים אף לאחר מספר ראיונות מתגלה שהבסיס להתנהגויות ו”ההפרעות” המוזכרות לעיל הינן ביטוי של היפראקטיביות.

האבחון כולל ראיון קליני והסתמכות על מסמכים רפואיים. בנוסף אם הדבר מתאפשר מתבצעת הטרואנמנזה שהיא שיחה עם ההורים והאחים כדי לקבל מידע נרחב ככל האפשר על הופעת הסימנים הראשונים ועל הסימפטומים ההתנהגותיים. על הריאיון הקליני להימשך כשעה, על מנת לענות על מלוא דרישות האבחון. בנוסף מועברים ללקוח שאלוני אבחון וכלים אבחוניים נוספים במידת הצורך. ההערכה הקלינית מכילה תמונת מצב על הלקוח, על ההיסטוריה שלו, תוצאות הבדיקה הקלינית, וכן הערכה של הפרעות אפשריות אחרות.

כיום קיימים טיפולים שונים ומשולבים בהיפראקטיביות; הטיפול התרופתי יעיל יותר לטיפול בהיפראקטיביות מאשר להפרעת הקשב, והטיפול התרופתי הוא באמצעות מספר תרופות שהריטלין היא המוכרת ביותר, מתן תוספי מזון טבעיים, טיפול פסיכולוגי, ריפוי בעיסוק, טיפול באמצעות מחשב על משובים ושליטה בהתנהגות ועוד

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה