תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון הפרעות קשב וריכוז וטיפול תרופתי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות אשר נכללות תחת הכותרת של לקויות למידה. לקות למידה היא כל בעיה אשר מונעת מהילד לממש את הפוטנציאל שלו. הפרעות קשב וריכוז נקראות ‘הפרעות’ עקב היותן קשורות גם במצבים רגשיים.

אבחון הפרעות קשב וריכוז

את האבחון של הפרעות קשב וריכוז עושה פסיכולוג אשר מוסמך לעשות אבחונים דידקטיים/פסיכודידקטיים. הפרעות הקשב והריכוז יכולות להיות קשורות רק ביכולת להתמיד בקשב ולהתמקד בדבר אחד לאורך זמן. הן יכולות להיות קשורות גם בהתנהגות. כאשר הן קשורות גם בהתנהגות מתווספת המילה היפראקטיביות.

האבחון של הפרעות קשב וריכוז עושים אבחנה מבדלת. אבחנה אשר שוללת בעיות אחרות, כגון, פיגור. בנוסף בודקים, האם קיימת גם היפראקטיביות. בסופו של האבחון מתקבלות ההמלצות. ההמלצות כוללות הן הנחיות לבית הספר הקשורות לצרכי הילד הייחודיים לו והן המלצות טיפוליות.

הנחיות לבית הספר

ההמלצות הקשורות בהנחיות לבית הספר, המתקבלות באבחון קשב וריכוז, מנחות את המורים ואת אנשי המקצוע הרלוונטיים בבית הספר לגבי צרכיו הייחודיים של הילד. לדוגמא, באם הילד זקוק להארכת זמן במבחנים או שיעורים פרטיים עם מורים בנושאים מסוימים הנלמדים בבית הספר.

את ההנחיות יש להעביר לבית הספר ולוודא שהן מתבצעות. כיום, ישנה מודעות גדל והולכת לגבי הפרעות קשב וריכוז ובתי הספר ערוכים למלא את הנחיות האבחון של הקשב והריכוז.

המלצות טיפוליות

את ההמלצות לטיפול ניתן לחלק באופן גס לטיפול תרופתי וטיפול לא תרופתי. הטיפול התרופתי כולל את התרופה ריטלין. הטיפול הלא תרופתי עשוי לכלול טיפולים שונים, כגון, טיפול בתנועה, טיפול באמצעות בעלי חיים ועוד.

על הריטלין

הריטלין, היא תרופה ידועה לטיפול בבעיות קשב וריכוז, היא נמצאת בשימוש כבר עשרות שנים, אך המודעות לגבי התרופה גדלה באופן מיוחד בשנים האחרונות. מדובר בתרופה אשר מיועדת לסייע לילד להיות קשוב ומרוכז בלמידה.

אותו ילד אשר עבר אבחון קשב וריכוז ונמצא כי יש לו הפרעת קשב, יש לו בעיה נוירולוגית. הכוונה בכך שחומרים במוח הקשורים ליכולת הקשב לא עובדים כפי שצריך. הריטלין כולל את אותם חומרים. מה הבעיה בכך?

אותם חומרים לא עובדים רק על בעיית הקשב, אלא הם קשורים בעוד הרבה תפקודים במוח. לכן, יש תופעות לוואי לתרופה. המודעות לתופעות הלוואי גדלה וכיום לא ממהרים לתת לילדים ריטלין במינונים גבוהים כמו שעשו בעבר.

בעבר, ילדים קיבל ריטלין במינונים אוד גבוהים וללא פיקוח סדיר. אותם ילדים נפגעו מהתרופה והתפתחו להם בעיות נוספות על בעיית הקשב והריכוז. כיום, בודקים אפשרויות שונות טרם נותנים את הריטלין. בנוסף, הריטלין נבדק ראשית במינונים נמוכים. במידה ואין תופעות לוואי אט אט מעלים את המינון.

חשוב מאוד לציין, כי לא כולם חווים תופעות לוואי. כיון שמדובר בתרופה יעילה מאוד, אל לשלול את השימוש בה מלכתחילה. רצוי לבדוק אותה במינונים נמוכים ואט אט להעלות את המינון. מצד שני, רצוי לא להתלות בתרופה יתר על המידה.

מדובר אחרי הכול במצבים רגשיים עדינים. לכן, טיפול רגשי עשוי להיות יעיל לטווח הרחוק. אותו טיפול רגשי, עשוי להיות אחד ממגוון הטיפולים הלא תרופתיים המוצעים כיום לילדים עם בעיות קשב וריכוז.

מדובר בטיפול אשר יעילותו לא מהירה כפי שהריטלין, אך יעילותו גבוהה לטווח הארוך, כיון שהוא מטפל במצב הרגשי, בו הריטלין לא מטפל. בנוסף, חשוב להבין שהריטלין לא  ממש מטפל בבעיה, אלא בסימפטומים שלה, לכן רצוי לעשות שילוב של טיפולים.

מצד אחד טיפול תרופתי אשר יעילותו גבוהה בטווח הקצר. הטיפול התרופתי יעלה את הילד על דרך המלך במהרה והילד יתחיל לחות חוויות של הצלחה בלימודים. במקביל לכך, הטיפולים הרגשיים יסייעו לילד להתמודד עם קשייו הרגשיים ויסיעו לו לטווח הארוך יותר.

גורמים לבעיות קשב וריכוז

כאמור, הטיפולים השונים פונים לטפל הן בסימפטומים של ההפרעה והן בגורמיה. אך מהם גורמיה? אחד המוקדים לבעיות קשב וריכוז קשור ביכולת להפעיל מספר מערכות בגוף בו זמנית. הקושי הוא בוויסות בין המערכות השונות וביכולת האדם לעשות אינטגרציה שלהן ולשלבן יחד.

כאשר אדם לא מצליח להפעיל כמה מערכות בו זמנית בצרה תקינה, נוצרות תחושת של תסכול רבו מתח. התסכול והמתח מצטברים אט אט בעקבות כל משימה שהגוף נדרש לה במהלך היום. לדוגמא, כאשר יש ילד עם קשיים במוטוריקה עדינה, בכל פעם שהוא מפעיל את ידיו הוא יחוש מתח של השרירים.

הפעולות יכולות להיות: ציור, צחצוח שיניים, שטיפת ידיים, הדבקה, גזירה, משחק בכדור,  אחיזה של כל אוכל, סגירה של הרוכסן ועוד ועוד. כל פעולה קטנה זו הקשורה המוטוריקה עדינה, יוצרת תחושה של מתח בשרירים.

אותו מתח המתחיל להצטבר יוצר אט אט תחושה של תסכול. המצב הרגשי יושפע עד מאוד והדימוי העצמי והביטחון העצמי ירדו. כאשר בכיתה הוא יידרש לכתוב, הוא יתקשה בכך, זה יכאיב לו, הוא ירגיש מתוסכל, נחות מחבריו, הוא יפגר אחר הכיתה והדימוי העצמי שלו יתרסק אט אט.

מה קורה בהפרעות קשב?

מדובר בקושי בוויסות של החושים. מערכת החושים של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז לא מווסתת. מדובר במצב של עודף בקלט החושי. למה הכוונה? אם אדם מסוים נכנס לחדר, מתיישב על כיסא ומסתכל על האדם מולו ומתחיל לדבר אתו, בזמן הזה זה מה שהוא יקלוט.

הוא בהתחלה יקלוט את כל המרחב של החדר, הוא יקלוט באופן חלקי או מלא מה או מי יש בחדר. הוא יראה את הכיסא עליו הוא הולך להתיישב והוא יראה את מה שקורה מולו. הוא ירא ה את האדם שמולו, יקלוט באופן חלקי או מלא את איך שהאדם נראה. לאחר שהם יתחילו לדבר, בדרך כלל האדם יפסיק לשים לב לכל הדברים שהוא ראה ויהיה ממוקד בנושא השיחה. אם תוך כדי השיחה, הוא קולט משהו אחר המסיח את דעתו מנושא השיחה, הוא ידע מהר לחזור לנושא השיחה.

לילדים עם הפרעות קשב וריכוז העולם לא נראה כך, כל מה שהם קולטים מסביב ממשיך לחיות בתוכם בו זמנית. הם לא מצליחים ‘לשכוח’ את כל מה שקורה חדר, את המראה של החדר, את המראה של האדם מולם ואת הדברים שממשיכים לקרות מסביב.  זה נקרא עודף קלט של גירויים בסביבה. הם קולטים הכול בו זמנית. דבר שאמור להיות כל כך טריוויאלי. כך נוצרות תחושות התסכול והדימוי העצמי הנמוך.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה