מעברים, שינויים,התחלות חדשות, גם אם בחרנו בהם – מביאים איתם התרגשות ולעיתים גם
פחדים ואפילו חרדות.

אחד המפתחות להפחתת המתח הוא הכנה לקראת המצב החדש :

הכנה יכולה להיעשות במספר מישורים כמו מתן מידע רב ככל שניתן, לימוד אסטרטגיות התנהגות שישמשו במקום החדש, הקניית הרגלים לניהול מתחים והרגעה עצמית, חיזוק הביטחון במישור הרגשי, החברתי, הקוגניטיבי והפיזימוטורי.


הכנה לקראת המצב החדש יכולה לעזור במניעה / צמצום החרדה

 

בבית הספר נדרשים הילדים לתפקד באופן עצמאי יותר מאשר בגן הילדים ולהתמודד עם מטלות שחלקן חדשות להם
בתחום הפיזימוטורי : 
התמצאות במרחב חדש (הימצאות השטח בית ספר שהוא גדול בהרבה מן הגן ממנו הגיעו),

אחיזה של כלי כתיבה וחפצים כמו מספריים,

 סידור הילקוט ובתוכו סידור הקלמר , כך שישרת אותם נאמנה (שלא יהיה עמוס מידי, שיכיל בדיוק את מה שהם זקוקים לו, שלא ילך לאיבוד..)

 ישיבה זקופה ליד שולחן (הרבה פחות זמן לשחרור גופני בחצר), מטלות הכרוכות בחציית קו האמצע, תיאום עין-יד ועוד..
בתחום הקוגניטיבי: 
תהליכי למידה פחות חווייתיים מאלה שהורגלו בהם, פיתרון בעיות הן במישור הלימודי והן במישור החברתי, תהליכי חשיבה לא מוכרים המצריכים תפישה, עיבוד מידע, שליפה מהזיכרון ועוד….

עבודה בעיקר עם סמלים דו מימדיים (ספרות, אותיות), המצריכה התגייסות של מוח שמאל ושימוש ביותר גלי מוח גבוהים (גלי ביתא)


בתחום הרגשי:
דחיית סיפוקים:

בדרך כלל יהיו בכיתה מורה אחת או מורה וסייעת על כמות של קרוב כשלושים  וחמישה ילדים  ואף יותר. עם כל רצונן הטוב- הן לא תמיד תוכלנה לתת מענה בזמן אמת לפנייה של כל ילד, בחלק מבתי הספר ישנו זמן לשיעור וזמן להפסקה. בשיעור חל איסור לצאת לשירותים או לשתות ויש להתארגן קצת אחרת כדי להספיק לעשות זאת בהפסקה.

עמידה בכללים חדשים(דרוש זמן להסתגלות: לזכור את החוקים החדשים ולהתאמן בציות להם),

התמודדות עם תסכול: (מטלות של כתיבה, פתרון בעיות, גזירה, הדבקה ועוד..)

 
בתחום החברתי: 
הבנה וקבלה של קודים חברתיים, יכולת ניהול כעסים, שליטה בתוקפנות, התמודדות עם קנאה, תחרות, אי הצלחה לעיתים ועוד..

לעיתים קיימת הפרדה בחצר בית הספר בין ילדי כיתה א לילדים הבוגרים יותר אך לא תמיד.

כאשר אין הפרדה – נוסף הצורך להתמודד עם הבוגרים שלא פעם נוטים לתפוס שליטה.

 

·        
אימון גופני המשפר את שיתוף הפעולה בין חלקי המוח השונים ואשר מלמד את הילדים לתזמן גלי מוח- מכין את התשתית הנוירולוגית הדרושה ללמידה טובה וקלה יותר.

 

·         היכרות עם המורה ועם מבנה בית הספר יכולה להרגיע ולתת תחושת ביטחון.

 

·         חיזוק חגורת הכתפיים ועבודה גראפומוטורית לחיזוק שרירים מסויימים ולהרפיית אחרים בכף היד ובשורשה- יעזרו בהכנה לכתיבה.

 

·         אימון בהתארגנות בזמן ובחלל יעזרו בהתארגנות מהירה יותר בבקר לפני ההליכה לבית הספר, בצהריים בעת החזרה מבית הספר, בכיתה, בהוצאה והכנסה של ציוד מהתיק, כך שזה לא יתקמט או ילך לאיבוד.

 

·         היכרות עם אותיות ה-א' ב' ,היכרות עם הספרות 1-10, יכולת למנות עד עשר לפחות ולספור עד מאה.

 

·         פיתוח הכישורים החברתיים

 

·         בדיקת שמיעה וראייה למניעת בעייות הנעוצות בקשיים בתחומים הללו

 

כל אלה ועוד – ייצרו התחלה קלה, בטוחה ונינוחה הרבה יותר.