להיות הורה לילד בעל חולשה בקשב ובריכוז, דורשת דרכי התמודדות  מיוחדות ומשאבים רבים. השלב הראשון וההתחלתי הינו לאבחן את התופעה, על מנת לשלול  קיומן של הפרעות אחרות. לכן יש חשיבות מכרעת לשלב האבחוני כדי להתוות  דרכי טיפול  והדרכה מתאימים  לילד, למשפחתו ולצוות החינוכי על מנת  שיוכל להצליח, למזער את הנזקים של ההפרעה ויוכל לפתח דרכים בהם יחיה איתה בשלום באיכות חיים טובה. מדוע חשוב לאבחן אבחון קשב וריכוז הוא מאוד חיוני, מאחר והפרעת הקשב מלווה את האדם לכל אורך שנות חייו ואינה נעלמת. אותותיה באים לידי ביטוי במחשבות , ברגשות, בהתנהגות ובכל מסגרות החיים.  לכן חשוב לחיות איתה באופן ידידותי כמה שיותר מוקדם, כדי לפתח אסטרטגיות התמודדות יעילות ולמנוע את הנזקים המצטברים האופייניים, כגון: לחצים רגשיים, חסרים לימודיים,הפרעות אישיות, התנהגויות לא סוציאליות והערכה עצמית נמוכה. הורים רבים חוששים מאוד מהשלב האבחוני משתי סיבות עיקריות
  1. האבחון הינו ארוך ולא חד פעמי– הוא דורש מעקב של צוותים שונים ושיתוף פעולה בין הגורמים השונים.
שלבי האבחון: איסוף נתונים: קבלת מידע מפורט ככל האפשר מההורים, מהמערכת החינוכית ומהילד עצמו. ההערכה צריכה להיות אינטגרטיבית ועליה לכלול את כל צירי האישיות: ביולוגי, פסיכולוגי, לימודי וחברתי (אפטר 1977): בדיקת הציר הביולוגי– נעשית על ידי רופא: נירולוג או פסיכיאטר – המקבל מידע מההורים, מהמורים וכן מבצע בדיקות דם ובדיקת E.E.G . לעיתים הרופא משלים את האבחון על ידי שימוש במבחנים ממוחשבים (כמו,BRC, MOXO T.O.V.A). בדיקת הציר הפסיכולוגי–  מתבצעת על ידי פסיכולוג, וכוללת אבחון פסיכולוגי- המבחן השכיח ביותר הינו מבחן ווקסלר הבודק את היכולת הקוגניטיבית של הילד וכן מבחנים השלכתיים-נועדים לבדוק את המצב הרגשי של הילד.   בדיקת הציר הלימודי– מתבצעת על ידי מאבחן דידקטי שמבצע  אבחון לימודי שתפקידו לשרטט מפה על יכולותיו  של הילד בתחומים לימודיים שונים, ולחקור  כיצד הוא מתמודד עם מטלות במסגרות  התפקודים התפיסתיים, לפי האבחון אפשר ללמוד על נקודות החוזק ונקודות החולשה של הילד. בהתאם בונים תוכנית לימודית ייעודית לעקיפת  הקשיים ולטיפול נקודות החולשה. בדיקת הציר החברתי– נעשית על ידי פסיכולוג, מחנך ויועץ חינוכי. וכוללת תצפית- שתפקידה להעריך את דרכי התמודדות של הילד במצבים שונים בבית הספר (בכיתה, בהפסקה) וללמוד על התגובות הרגשיות שלו.
  1. חשש ממתן שם לתופעה-הורים רבים חוששים מנתינת שם לקושי מהסיבות הבאות:
לאור זאת  התהליך האבחוני צריך להיות זהיר, רב שלבי וממושך. הוא מערב צוות מולטי- דיסיפלינרי, המתרשם מהילד בזמנים שונים. ועל כן הוא  אורך זמן רב. קיימת חשיבות רבה לביצוע התהליך בשלמותו על מנת למזער טעויות באבחנה. כמו כן לא נתן להפריז בחשיבות האבחון המוקדם, שנועד לצמצם כמה שנתן את הפגיעה במעגלי התקשורת של הילד ולהימנע מהסלמה והגברה של התנהגויות בלתי רצויות. כמו עבריינות, התמכרויות וכן חוסר מוכנות לקראת העתיד . לכל החלטה יש מחיר, מחקרים מורים כי חוסר התייחסות להפרעת קשב דווקא מריעה את המצב ויוצרת תחלואים נלווים וכן קשיים בהסתגלות חברתית. לעומת זאת, ילדים שטופלו הצליחו  להשתלב בחברה,בעבודה ובמשפחה  ולהגשים את עצמם. כתבה: רונית כהן זמורה מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת. מאבחנת דידקטית, מומחית להפרעת קשב וריכוז טל:0522-303707 אתר:ronitzmoa.co.il