• חפשו פעולות המתרגלות את מערכת ההצלבה וחציית קו האמצע. משחקים שמזמינים זחילה על ארבע. העברת חפצים מצד לצד. • ימין שמאל – השתמשו במושגים האלה מהיום הראשון. אפשרו לילד להשתמש בשתי הידיים. יד דומיננטית נקבעת אחרי גיל חמש. • לכו לבריכת השחייה ולמדו את הילד את תנועות השחייה. • קפצו עם הילד קדימה, אחורה, ימינה ושמאלה, למטה ולמעלה, רבע, חצי או סיבוב שלם. כשאתם "נותנים הוראות" השתמשו במילים הנכונות. התרגול הזה יעזור בלימודי החשבון והכתיבה. • דלגו וקפצו על רגל אחת, גם ימין וגם שמאל לשיווי משקל. • משחקי כדור, גלגול, תפיסה, שתיים ידיים, יד אחת, נמוך-גבוה (תרגול קשב), לספור תוך כדי.

בבית

•בנו עם הילד בקוביות ובמקום לומר: "תן לי קובייה", השתמשו במושגים הנדסיים ובקשו קובייה בצורת משולש, גליל, תיבה, מלבן וכו'. כשבונים בקוביות, השתמשו במילים של התמצאות במרחב כמו: מעל-מתחת, מסביב, למעלה-מתחת, בתוך-בחוץ, גבוה-נמוך, רחב-צר. כל אלו מהווים הכנה ללימודי הנדסה בעתיד. • תנו לילד לחתוך סלט בסכין מתאים ולמרוח את הלחם. • למדו את הילד לרכוס כפתורים, לשרוך שרוכים, להשחיל חרוזים, לגזור. בקשו עזרה בתליית הכביסה. כל אלה הן פעולות של מוטוריקה עדינה והן הכשרה טובה יותר לכתיבה מאשר לחזור על כתיבת האותיות. • אם הילד מתעקש על כתיבה, וגם כשהוא מצייר, יש להוביל אותו בעדינות להחזקה נכונה של העיפרון. כשאתם מדגימים כתיבה של אות, כתבו אותה נכון, מלמעלה למטה. עודדו ישיבה יציבה ונכונה. • תפיסת הכמות, למשל באמצעות משחק דומינו. היעזרו בדומינו צבעוני. • משחקי זיכרון. הגדירו נכון את התמונה. • משחקי גולות למיניהם. • חשיבות השפה התקנית. להוסיף ולהשתמש במילה "גבוהה". כשקוראים סיפור ויש מילה קשה, לקרוא אותה. אם זה מפריע להבנה – להסביר אותה. • שחקו עם הילד במשחק דוקים. יש בו מוטוריקה עדינה, תכנון, סבלנות סדר וארגון, לדעת לנצח/להפסיד, ספירה וחישוב. • הרכיבו פאזלים. • שחקו עם הילדים משחקי מילים. • מיינו בקבוצות: קבוצת ירקות, רהיטים, בגדים ועוד. תוך כדי המשחק הילד מתפתח ולומד. הוא רוכש מיומנויות לחיים, מיומנויות חברתיות ולימודיות. ללמידה דרך החוויה עם ההורים יש ערך מוסף חשוב ביותר.ילד שמגיע לכיתה א' עם תשתית גופנית ונפשית טובה – ירכוש את הכתיבה, את הקריאה ואת החשבון וישתלב היטב במרחב הבית ספרי והכיתתי.