תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון דידקטי בחשבון

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון דידקטי בחשבון מהו?

מה ההבדל בין אבחון דידקטי בסיסי לאבחון דידקטי בחשבון?

קושי משמעותי בתחום מסוים דורש בדיקה מעמיקה.
על פי רוב מתגלים קשיים בתחום החשבון, במקצועות מרובי המלל, כמו גם בשפות הזרות. אבחון דידקטי מעלה את הנקודות בהן מתקשה התלמיד ומציע את הכלים שיכולים לסייע לו. קיים אבחון בסיסי וישנן תוספות לאותו האבחון כגון אבחון דידקטי בחשבון

מהו אבחון דידקטי בסיסי?

הרעיון העומד בבסיס אבחון זה הוא הערכה של כישורי הלמידה הנדרשים כבסיס אצל כל לומד מן המניין כגון יכולת הבעה בעל פה, יכולת הבנת הנקרא, קריאה, כתיבה, התארגנות מהירה ואסטרטגיות למידה יעילות.

אבחון דידקטי בחשבון - האבחון החשוב
אבחון דידקטי בחשבון – האבחון החשוב

המרחב הקוגניטיבי העומד בבסיס הלימוד של הקריאה והכתיבה נבדק על ידי מאבחן דידקטי מוסמך. המטרה היא בנייה של תכנית לימודית חינוכית שתהווה את הבסיס לצמיחה תקינה של יסודות לימוד ואסטרטגיות למידה מסייעות. באופן הזה עומדים למיצוי מקסימלי כל יכולותיו של התלמיד בעל לקויות הלמידה.אבחון דידקטי מסוגל להעלות על פני השטח את נקודות החוזק ונקודות החולשה של אופן ההתקדמות הלימודי של המאובחן. על פי האבחון יומלצו דרכי התמודדות וכן פניות נוספות כגון הערכות בתחומים נוספים (נוירולוגיה, פסיכולוגיה ועוד).

האם לפנות לביצוע אבחון דידקטי או לא?

לא תמיד ברור להורה האם אכן יש צורך באבחון זה או לא. מה גם שמדובר בהוצאה כלכלית שאינה משנית. כמה פרמטרים להתייחסות יכולים לסייע כדי להכריע בתשובה. מדובר בהמלצה של צוות חינוכי מוסמך, לכן חשוב להקשיב לגורמים אשר הביאו אותם לבקשה לביצוע האבחון. זה הזמן לשאול שאלות ולבקש הסברים, אבחון דידקטי מחיר שיש לשלם אם ניתן להקל על הילד.

המקרים בהם מופנים תלמידים לאבחון מסוג זה הנם שונים: פער בין התפקוד של התלמיד לבין תפקוד הכיתה לאורך זמן עלול להדליק נורה אדומה, פער בין יכולת קוגניטיבית לבין התוצאות על פני השטח, בעיה בהפנמה של היכולות הבסיסיות (קריאה, כתיבה והבנת הנקרא) נדרשת בכיתה א’. עיכוב משמעותי וחוסר יכולת לביצוע משימות פשוטות יכולים להיות סיבה מוצדקת לביצוע אבחון דידקטי.
מעבר לכך נמצא כי פער בין יכולת מענה בכתב לבין יכולת מענה בשיחה עלול להעיד על לקות למידה בתחום מסוים. שגיאות כתיב מרובות, התנהלות בקצב איטי במשימות כיתה ובמשימות בחינה, גם הן עלולות להעיד על לקות למידה. את האפשרות ללקות זו ניתן לבדוק על ידי אבחון דידקטי.
כאמור, התחומים אשר נבדקים הנם מרובים וכוללים מגוון נושאים: תפקוד ניהולי וארגוני, בדיקה של הערוץ השמיעתי והחזותי (זיכרון ותפיסה), בדיקה של מנגנונים בסיסיים שונים כגון שיום מהיר, שטף בתחום השפה, מודעות בתחום הפונולוגיה, המורפולוגיה והתחביר, התייחסות לנושאים כגון כתיבה ואורתוגרפיה: כתיב, הבעה בכתב, עיצוב, שטף וארגון כתיבה, ועוד.

אבחון דידקטי בחשבון
במקרה בו מתגלים קשיים מורחבים ועקביים בתחום החשבון ייבדק הנושא לעומקו בסעיפים נוספים בתחום החשבון במהלך האבחון. התפיסה החשבונית וההבנה החשבונית יקבלו מענה, כולל הידע ביסודות החשבון, התפיסה המרחבית, החשיבה הכמותית ועוד. תוצאות האבחון בחשבון נבדקות מול תלמידים בני אותו הגיל של המאובחן. האבחון בחשבון קובע את רמת הילד ומסוגל להציג את ההקלות להן זכאי הילד לאחר האבחון בעת ביצוע משימות כיתה ובעת מבחנים ועבודות בית. חשוב לציין כי ההקלות הללו מחייבות כל בית ספר בכל שכבת גיל.
הצורך באבחון דידקטי בחשבון עולה כאשר נראה כי קיימת בעיה אקוטית של התלמיד בהבנת החומר הנלמד בתחום החשבון. מהר מאוד נוצר פער משמעותי בין החומר הנלמד לבין הישגי התלמיד. שיעורים פרטיים סטנדרטיים אינם גורמים לילד להתקדם בקצב משמעותי וטבעי המצופה מילד כפי גילו. תוצאות המבדק מסייעות לילד להתקדם בקצב שלו בהמשך משום העזרה המותאמת.

קראו עוד:

שאלות? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה