תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון דידקטי – חשיבות האיתור המוקדם – גלית יוסף

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון דידקטי- חשיבות האיתור המוקדם

במעבר בין גן החובה לכיתה א’, מתרחש תהליך משמעותי העשוי לנבא את המשך הצלחת הילד ברכישת מיומנויות הבסיס הראשוניות של הקריאה והכתיבה. מחקר עדכני מצביע כי המנבא החזק ביותר לרכישת אוריינות הינו בידע המוקדם עימו מגיע הילד לבית הספר, לצד תפקוד קוגניטיבי תקין.

אם כן, מהו פרופיל של ילד הבשל לרכישת קריאה?

ראשית, בסיס לשוני תקין הינו הכרחי לצורך בניית תשתית רחבה יותר של השפה. שנית, סוגי ידע כלליים הקשורים ברכישת הקריאה, בכלל זה, הכרת ספרים, מושגים על הדפוס, הכרת אותיות ה-א-ב ושמותיהן. כמו כן, התנסויות מוקדמות בכתיבה (כגון כתיבת שמו) הינן גורם מסייע לרכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה. לצד זאת, ישנם מרכיבים נוספים הקשורים בכך והינם בשלות רגשית, יכולת קשב וכישורים חברתיים.

ילדים אשר בגיל הגן אינם מזהים שמות אותיות, מתקשים במשחקי צלילים וחריזה וכן קושי בשיום מהיר ושליפת מילים, עשויים לגלות קשיים בשלבים המוקדמים של רכישת הקריאה כבר בתחילת כיתה א’. ללא איתור מוקדם וממוקד ומתן סיוע לימודי מותאם, עשויים להצטבר פערים משמעותיים אשר תחילתם בקושי לפענח מילים כתובות באופן שוטף ומדוייק, המנעות מקריאה ובשל כך היעדר חשיפה מספקת לשפה, אוצר מילים מצומצם ושגיאות איות. בשלבים מתקדמים עשויים להתעורר קשיים בהבנת הנקרא, קשיים בהבנת בעיות מילוליות בחשבון וכן השלכות רגשיות הפוגמות בדימויו העצמי של הלומד.

מטרת האבחון הדידקטי הינה לאתר לקויות למידה בתחומים ספציפיים, בשפה כתובה (קריאה וכתיבה) וחשבון וכן זיהוי קיומן של הפרעות קשב וריכוז. הכישורים הנאמדים באבחון הינם: יכולת חשיבה, תפקודים גרפו- מוטוריים, כישורי תפיסה חזותיים ומרחביים, תפקודי קשב ותפקודים ניהוליים, זיכרון ולמידה, תפקוד לשוני וכן תפקוד אקדמי הכוללי: קריאה, כתיבה, חשבון ואנגלית.
לאחר איתור נקודות החוזקה והחולשה של הלומד, ניתן להתוות תהליך טיפולי רלוונטי לקשיים הנצפים ולספק מענה מותאם לצרכיו של הלומד, לצורך צמצום הפערים האקדמיים והקניית כילים ללמידה עצמאית ואפקטיבית. כפועל יוצא של רכישת חוויות הצלחה, ניתן לצפות גם לשיפור בדימויו העצמי של הלומד וביטחון רב ביכולותיו ועלייה במוטיבציה שלו ללמידה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה