תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון דידקטי להפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

העשור האחרון זימן לעולם המושגים שלו את שפת הפרעות הקשב וריכוז. יותר ויותר ילדים ומבוגרים מאובחנים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. המודעות הגדלה להפרעות אלו ולאבחון שלהן, הבאה גם לשיטות טיפול שונות.
בתי הספר כיום ערוכים הן לזיהוי הילדים אשר עשויים לסבול מלקות למידה זו  או אחרת. בתי הספר שולחים לאבחון של הפרעות קשב וריכוז וכן, שולחים לטיפולים השונים בהפרעות אלו.

הפרעות קשב וריכוז –  עבר והווה

בעבר, אותו ילד קיבל את הכינויים ה’מופרע’ של הכיתה, ה’עצלן, ה’חוצפן’ ועוד כינויים דומים. אותם ילדים, אשר בעבר היו לא לומדים כלל ונושרים מהר מבית הספר, כיום מקבלים את ההתייחסות הראויה להם. כיום, הם עוברים אבחון של הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה.

לאחר אבחון שכזה, הם מקבלים אבחנה, ואז מקבלים את הטיפול הראוי. הטיפולים כוללים אמצעים שונים. ישנו הטיפול התרופתי הידוע של ריטלין, עבור הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות. כמו כן, ישנם גם טיפולים אחרים, לא תרופתיים אשר עונים על הבעיה הגורמת להפרעה.

הילדים הללו, כיום מקבלים את התנאים הראויים להם בשביל למידה. והפלא ופלא, הם מצליחים ללמוד. חוסר המודעות שהיה בעבר וחוסר הטיפול בבעיה, יצר דורות על דורות של מבוגרים שלא למדו ועם תחושות עצומות של חוסר בטחון, כישלון ודימוי עצמי נמוך.

תחושות אלו גורמות לנזק נפשי עצום לאדם. התחושות נוצרות עקב הכישלונות החוזרים, עקב הכינויים שהילדים קיבלו ועקב חוסר ההצלחה והסיפוק של המבוגרים. כיום, תחושות אלו נמנעות באמצעות מענה ראוי ונכון לילדים.

אבחון דידקטי וזיהוי

אבחון דידקטי מיועד לאבחן את לקויות הלמידה השונות. מדובר בטווח רחב של לקויות למידה. בתוך לקויות הלמידה נכנסות גם הפרעות הקשב והריכוז. האבחון הדידקטי מתבצע כיום באמצעות בתי הספר ובמכונים פרטיים.

הזיהוי של הפרעות הקשב והריכוז הוא הדבר החשוב ביותר. לאבחון זה לא בעיה להגיע. אך, הזיהוי הראשוני הוא זה שחשוב. הזיהוי נעשה הן על ידי ההורים והן על ידי המורים בבית הספר. רצוי שלא להסתמך על המורים בבית הספר, כיון שלהם יש הרבה תלמידים. להורים לעומת זאת יש מעט ילדים וההורים הם אלו עם האחריות על ילדיהם.

הזיהוי טרם האבחון הדידקטי הוא השלב הקריטי ביותר. האבחון הדידקטי להפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה נעשה על ידי פסיכולוג המומחה לנושא זה. בדרך כלל מדובר באבחון פסיכודידקטי, המשלב הן יכולות קוגניטיביות והן מצבים נפשיים ורגשיים שונים.

אבחון פסיכודידקטי

האבחון הפסיכודידקטי הינו אבחון אשר משלב אבחון דידקטי עם אבחון פסיכולוגי. תוצאות האבחון מספקות תמונה כוללת הן על היכולות של הנבחן, על מצבו הלימוד, על כישוריו ועל ההישגים שלו במבחנים של חשבון, אנגלית, קריאה וכתיבה.

האבחון הפסיכודידקטי נעשה לאחר שמזהים כי יתכן שיש קושי בלימודים אשר נובע ככל הנראה מקשיים רגשיים. האבחון הפסיכודידקטי מאבחן זאת. הוא נותן אבחנה אשר נותנת שם לבעיה רגשית הבאה לידי ביטוי בקושי בלימודים.

את האבחון הפסיכודידקטי עורך פסיכולוג אשר עבר הסמכה לביצוע אבחונים אלו. תוצאות האבחון כוללות הן את האבחנה והן את ההמלצות. ההמלצות הללו כוללות למעשה את ההקלות לימודיות הוא צריך ואת הטיפול.

פורסם בקטגורית אבחון דידקטי

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה