תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אחת המחלוקות העיקריות ביחס ללקויות למידה היא בנוגע לשכיחות שלהן באוכלוסייה. יש נתונים המצביעים על אחוזים בודדים, ולצד זה נתונים אחרים המצביעים על כ-15% מהאוכלוסייה. בכל אחד מהמקרים, ברור שמדובר בבעיה רצינית, בה יש לטפל (כל מקרה לגופו) בהקדם האפשרי. אבחון דידקטי הוא אחד הצעדים החשובים ביותר שיש לבצע, וזאת במטרה לאמת או להפריך חשדות שאדם מסוים סובל מליקויי למידה שונים.

על אבחון דידקטי וחשיבותואבחון דידקטי

אבחון דידקטי נעשה על ידי אנשי מקצוע בתחום הרחב של תורת ההוראה, במטרה לבדוק האם אדם מסוים – בדרך כלל ילד, אך לעיתים מבוגר – סובל מליקויי למידה. האבחון בה ללמוד על היכולות הקוגנטיביות של הנבדק (למשל מבחינת הליכי החשיבה או עיבוד המידע), הכישורים שלו בקריאה, בכתיבה או בהבנת הנקרא, יכולות הזיכרון שלו וכן הלאה. חלק משמעותי נוסף באבחון הוא בחינת ההתנהגות של הנבדק, האסטרטגיות בהן הוא משתמש על מנת ללמוד והיעילות שלהן.

אבחון דידקטי מאפשר לאנשי מקצוע להבין האם האדם אותו בחנו סובל מלקויות למידה, שכמובן אינן נפטרות אף פעם ללא טיפול. ככל שמגלים את הלקויות מוקדם יותר כך ההתמודדות עימן נעשית פשוטה יותר. הדברים אמורים בעיקר במקרה של ילדים, אשר בהיעדר טיפול הולם ומוקדם בלקויות הלמידה עלולים לסבול מפער בהתפתחות שלהם ביחס לבני גילם, פער אותו קשה הרבה יותר להדביק לאחר מכן.

כך זה מתבצע

ההפנייה לאבחון דידקטי נעשית לאחר שיש חשד מסוים שהתלמיד סובל מכך. בדרך כלל, מי שאחראי להפנייה הוא משרד החינוך, באמצעות צוות ההוראה ששם לב לקשיים עימם מתמודד הילד, קשיים שייתכן מאד שנובעים מליקויי למידה. גם כאשר החשש הוא שלילד יכולת שכלית שמאפשרת לו הישגים טובים הרבה יותר ממה שבפועל, ייתכן שהוריו יופנו לעבור אבחון דידקטי יחד עימו.

אבחון דידקטי נעשה לרוב במכונים ייעודיים ועל ידי מאבחנים שהוסכמו לכך על ידי משרד החינוך. משך האבחון נע בין ארבע לשש שעות לרוב, כאשר ההליך מחולק למספר מפגשים נפרדים. האבחון מבוסס על שורה ארוכה של מבדקים, שבאים לבחון את התפקיד של האדם המאובחן בכל תחומי הלמידה השונים, לרבות:

· קריאה – המבדקים באים לראות את שטף הקריאה, הקצב שלה ורמת הדיוק, יכולת הפיענוח של מילים (עם או בלי הקשר), הבנת המשמעויות מהכתב וכן הלאה.

· כתיבה – קצב הכתיבה, האבחון שלה, אופן ההבעה, כתב היד וכדומה.

· יכולות מתמטיות – בחינה של החשיבה המתמטית של הנבדק, לרבות אופן החישוב האוטומטי, הבנה של שאלות מתמטיות או גיאומטריות ועוד.

·  היבטים קוגנטיביים – כולל התפיסה החזותית, השמיעתית או המרחבית, תפקודי הזיכרון והשפה על סוגיהם, סגנון העבודה, אסטרגיית הלמידה ועוד.

צרו איתנו קשר לקבלת מידע נוסף על אבחונים דידקטיים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה