תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון קשב וריכוז עם היפראקטיביות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מאת; יואב כהן

הפרעות הקשב והריכוז מחולקות באופן גס להפרעות קשב וריכוז ללא היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות. כאשר פונים לאבחון של הפרעות הקשב והריכוז בסופו, מקבלים את האבחנה.


כאשר האבחנה היא ADD, אזי מדובר בהפרעות קשב וריכוז ללא היפראקטיביות. כאשר האבחנה היא ADHD, אזי מדובר בהפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות. השוני בין האבחנות חשוב לטיפול. אך גם, להבנה של הילד.  כאשר מדובר בילד ‘תזזיתי’, ש’לא מצליח לשבת לרגע על הטוסיק’, שמקבל לפתע אבחנה זו, אזי הגישה כלפיו תשתנה לחלוטין.

האבחון של ההפרעה חשוב מאוד. מדובר אחרי הכול בילד. ילד רגיש עם נפש רגישה, כל מילה חודרת, כל הרגשה חודרת. אותו ילד מקבל כינויים רבים ולא את המענה אותו הוא צריך לקבל. והאבחון, תפקידו למצוא את הבעיה, במידה שקיימת ולטפל באופן הממוקד לבעיה שנתגלתה.

היפראקטיביות והפרעת קשב וריכוז בילדות ובבגרות 

בעבר, החשיבה הייתה שמבוגרים אשר בילדותם אובחנו בהפרעות הקשב השונות ובהיפראקטיביות, משאירים אבחנות אלו ובעיות אלו בילדות. כיום ישנה הבנה אחרת ומודעות גדולה יותר לתופעות מעין אלו. כיום רואים כיצד מבוגרים אשר אובחנו עם הפרעות קשב, ריכוז ובהיפראקטיביות בילדות, ממשיכים להראות סימפטומים שונים גם בבגרות.

ההפרעות הנוירולוגיות הללו, אשר באות לידי ביטוי בקושי בקשב, בריכוז, באימפולסיביות ובהיפראקטיביות, לא חולפות בבגרות. ההבנה כיום היא שההפרעה לא חולפת, אך הסימפטומים משתנים קמעה או נשארים בחלקם.

הסימפטומים לא נשארים כפי שהם בבגרות, אלא משתנים מעט ובאים לידי ביטוי בצורה אחרת במהלך הזמן. לדוגמא, אצל מבוגרים היפראקטיביות לא בולטת כפי שהיא בולטת אצל ילדים. לעומת זאת, ישנם קשיים רבים יותר בבגרות הקשורים להתארגנות וליכולת להתרכז בדבר אחד.

אצל מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז ישנו קושי לפתח מערכות זוגיות יציבות לטווח ארוך. מומלץ למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז אשר מעוניינים בזוגיות יציבה ובריאה לפנות אל יועצת זוגית מומלצת ליצירת זוגיות ואימון זוגי לרווקים ורווקות

דוגמאות לסימפטומים אצל המאובחנים בהפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות:

  • קושי בארגון
  • קשיים בהתמקדות בדבר אחד
  • אי שקט
  • קשיים בסיום מטלות
  • קשיים בזכירת פרטים

קשיים אלו עשויים לגרור אחריהם בעיות רגשיות, תעסוקתיות, חברתיות ולימודיות. אצל מבוגרים זה יכול להגיע לפגיעה בתפקוד היומיומי. ההשפעות עשויות להיות גם על היחסים הבין אישיים עם אנשים ועל החיים בתוך המשפחה. כל אלו מביאים לכדי תחושות של ערך עצמי נמוך, תסכול ותחושות כישלון וייאוש.

אבחון הפרעת קשב וריכוז

האבחון של הפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות חשוב מאוד, הן עבור ילדים והן עבור מבוגרים. עבור מבוגרים, לרוב מדובר בכאלה שלא אובחנו בילדותם. אלו ‘רגילים’ לחוות כישלונות ותסכולים. אבחון דידקטי עשוי להציל חיים. לעיתים קרובות קורה שהורים אשר לא אובחנו בילדותם כסובלים מההפרעה, מבינים שהם כאלו רק כאשר אחד מילדיהם מאובחן עם ההפרעה.

אבחון של ההפרעה עשוי לשפוך אור על עשרות שנים של חוויות לא טובות, בושה ובלבול. כישלונות שהם חוו עשויים להראות באור אחר. מעבר לכך, גם בגילאים המבוגרים יותר אפשר לקבל טיפול אשר עשוי לראשונה לגרום לתחושות של הצלחה אצל המבוגרים הללו.

עבור ילדים מדובר במניעה של חוויות קשות. ילד המקבל תיוג של שמות וכינויים שונים חווה תחושות קשות. אלו יכולים להימנע על ידי אבחון. האבחון, בסופו מעניק המלצות לגבי הצרכים של הילד ודרכי הטיפול.

בעבר, הטיפול העיקרי היה טיפול תרופתי. אך כיום הוא לא הטיפול היחידי שנמצא כיעיל וישנן שיטות ודרכים רבות לתת מענה לבעיות המדוברות.

טיפול רגשי להפרעות קשב וריכוז
טיפול רגשי להפרעות קשב וריכוז

אבחון הפרעות קשב וריכוז באמצעות מבחנים ממוחשבים

אבחון הפרעות קשב וריכוז מתבצע על ידי שתי מבדקים ממוחשבים על שם מבוססים על בדיקת הקשב של הנבדק ועל יכולת הריכוז שלו לאורך זמן נקודה כאשר רוצים לבדוק הפרעות קשב וריכוז בעצם מבצעים שתי ממתקים המבדק הראשון מתבצע ללא ריטלין או באופן עצמאי ולאחר מכן לוקחים ריטלין וממתינים כשעה. בתום השעה הולכים ועושים את המבחן בפעם השנייה ואז בודקים את הנתונים של הקשב והריכוז לאורך זמן בהשוואה בלי ריטלין או בפעם השניה עם הריטלין.

אם רואים שיפור מוכח ביכולת הריכוז של הנבדק כנראה שהוא סובל מהפרעת קשב וריכוז. את האבחון מבצעים בעזרת מבדק מוקסו או באמצעות אבחון טובה שתי המבחנים האלה הם מבחנים ממוחשבים לבדיקת הפרעות קשב וריכוז גם לילדים וגם למבוגרים.

כיצד ניתן להקל על ילד עם הפרעת קשב וריכוז

ישנם היום הרבה דרכים בהם אפשר להקל על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז על ידי המודעות לתופעה. כמובן טיפול תרופתי הוא מאוד נפוץ היום , בנוסף יש טיפול רגשי, טיפול בלקויות למידה, אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי ועוד הרבה מבדקים שקשורים להפרעות קשב וריכוז.

מה שחשוב הוא לייצר שטח עבודה סטרילי ונכים אירועים לילדים וגם למבוגרים. למשל בתי ספר שרוצים לייצר רמת ריכוז גבוהה אצל התלמידים שלה הם יצטרכו להשקיע בעיצוב סביבה לימודית בבית הספר או בכיתה ובכך בעצם למנוע מכל מיני הפרעות שאינן קשורות לשיעור להתרחש. לדוגמה הקרים קירות חלקים עם צבעים אחידים שמדברים על נושאים הקשורים לשיעור. הסתת הוילונות על מנת שלא יהיו גירויים לילדים להסתכל החוצה הודעה סגירת הדלת על מנת שלא יכנס רעש וכמובן כל הזמן להפעיל את הילדים ולבקש ממנו לקחת חלק פעיל בשיעור.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה