תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון לקויות למידה – דברים שרואים מכאן ד…

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון לקויות למידה – דברים שרואים מכאן

דמיינו סיטואציה בה חוזר ילדכם מגן הילדים בוכה ומתייפח כי לא הצליח לגזור ולצייר. נשמע מוכר? אכן, תופעה נורמטיבית של ילדים המתמודדים עם כשלון. עכשיו דמיינו אותו עושה את זה על בסיס יום יומי ועם כשלונות בתחומים נוספים. יכול להיות שיש מקום לאבחון לקויות למידה.

אבחון לקויות למידה – כשנורה האדומה נדלקת

פעמים רבות אנו נתקלים במצבי תסכול אצל ילדים, בעיקר בגיל הרך, בהם הם מבטאים את חוסר שביעות הרצון שלהם בבכי, בהתפרצות ובמצב רוח מדוכדך. לרוב אנו מנחמים אותו, ונוטים לחשוב, כי אלו שלבים בתהליך הגידול של הילד, בהם הוא נתקל בהתמודדות עם כשלונות וחוסר יכולת לביצוע מטלה זו או אחרת. אנו אפילו לא מדמיינים לעצמנו, כי יכול להיות שיש בעיה מורכבת ועמוקה בהרבה.

ההבנה בדבר אפשרות לקיום בעיה מתחילה לחלחל כשאנו מזהים קושי מתמשך אצל הילד במספר מישורים, במיוחד אם מתאפשר לנו לבחון את היכולות שלו ביחס לבני גילו. הנורות האדומות מתחילות להדלק כאשר אנו מזהים דפוס של קושי בהתמודדות עם פעולות מוטוריות כמו גזירה או ציור, קושי בהבנת הנקרא ומתן פרשנות מילולית למראות ויזואליות, אוצר מילים דל, וכנגזרת מכך, חוסר יכולת ניסוח משפטים ברורים ומובנים, חוסר סבלנות בולט בכל מצב בו נדרש ריכוז וחוסר יכולת לבצע או לסיים מטלות שונות. לקשיים האלה יש הסבר מדעי הנקרא לקויות למידה.

כשעולה התהייה בדבר הקשיים הבולטים בהם נתקל הילד, זה הזמן לוודא האם אכן קיימת בעיה של לקויות למידה, וזה המקום בו יש לשקול ביצוע אבחון לקויות למידה. אבחון לקויות למידה היא דרך מקצועית בה אפשר להבין את מקומו של הילד ביחס לבני גילו, ולהבין את הרקע לקשיים שלו בביצוע פעולות מוטוריות, בהבנת הנקרא, בחוסר יכולת לפתח זכרון לטווח קצר וארוך, במצבי רוח קיצוניים וההשפעות הרגשיות והנפשיות של הקשיים המתסכלים הללו על הילד.

גם אם הילד נמצא בגן, חשוב להתייחס לאותן נורות אדומות שנדלקות, ולבצע אבחון לקויות למידה, מאחר וחשוב לבסס או להפריך את החשד שעולה בדבר קיומן של לקויות אלו. זיהוי לקויות למידה בשלב מוקדם רק מקל על הילד, שבהמשך דרכו הלימודית ייאלץ להתמודד עם מצבים מורכבים בהרבה מאלו הקיימים בגן חובה.

אבחון לקויות למידה – מתי כדאי?

אבחון לקויות למידה יכול להתקיים בכל שלב בו מזהים קשיים לימודיים אצל הילד. האבחון מתבצע במספר אספקטים הבודקים בעיות כמו קשב וריכוז, כמו במבחן TOVA וכן אבחונים דידקטיים נוספים הבודקים מנת משכל, אינטליגנציה, בדיקה קוגניטיבית התנהגותית, דיסלקציה, דיסגרפיה ועוד.

היקף האבחון נקבע על סמך איסוף נתונים מההורים, ולאחר ראיון או שיחה מקדימה עם הנבדק, במהלכו נקבע אם יש צורך גם באבחון של פסיכיאטר או נוירולוג, שבסמכותם לקבוע מצבי הפרעת קשב וריכוז. חשוב לציין, כי החלטה לבצע אבחון לקויות למידה, אם היא נלקחת בשלב מוקדם בחיי הילד, תהיה אפקטיבית יותר, ותקל עליו את המשך דרכו במסגרות החינוך השונות.

אבחון לקויות למידה כולל אבחון של יכולות מוטוריות, חזותיות, מילוליות, מחשבתיות והתנהגותיות של הנבדק. האבחון הינו מקיף ופועל גם על דרך השלילה כלומר, מנסה לאתר אם אכן מדובר בלקויות למידה או בדבר אחר, כמו למשל, פיגור. בתום האבחון מתקבלת חוות דעת על פי סיכום כל הנתונים וההורים מקבלים אותה יחד עם הנחיות והמלצות להתמודדות על לקויות הלמידה שאותרו- כאן המקום לציין, כי לקויות למידה אינן זהות בקרב כלל הנבדקים, ויכול להיות מצב בו קיימת אצל נבדק לקות למידה אחת בלבד, בעוד אצל אחר, קיימת קשת רחבה של לקויות למידה.

ההורים מקבלים כלים להתמודדות ודרכי טיפול מומלצות שמטרתן אחת – להקל משמעותית על דרכו של הנבדק בנבוכי ונפתולי הלימודים, ובעצם כגישה לחיים בכלל.

הטיפולים המוצעים הינם במישור הקוגניטיבי התנהגותי בו מוצעות תרפיות שונות העוזרות בשיפור מיומנויות שונות, וכן מתמקדות באספקט הרגשי. תרפיות אלו מותאמות לנבדק ולגילו ויכולות להיות תרפיה עם בעלי חיים, באמנות, ריפוי בעיסוק ועוד.

מישור טיפולי נוסף הינו זה התרופתי, המומלץ במקרים של הפרעת קשב וריכוז ומשפיע באופן משמעותי על תפקוד הנבדק. לרוב יהיה מדובר ברטלין. ישנן עוד מספר המלצות לטיפולים, גם למבוגרים החווים מצבי חרדה ומתן כלים להורים הניתנים על ידי איש מקצוע, שמדריך אותם בשיטות ומיומנויות להקלה על ילדכם בהתנהלות היום יומית.

אבחון לקויות למידה – מוצאים מזור

להלן מספר נקודות אליהן יש להתייחס ולתת את הדעת טרם ההחלטה לביצוע אבחון לקויות למידה:

  1. קשיים מוטוריים- ילדכם מסורבל, נוטה להפיל חפצים מידיו ולא מצליח לגזור, לצייר או להרכיב פאזל.
  2. קושי בריכוז- ילדכם לא מסוגל להתרכז בהאזנה לסיפור, מאבד סבלנות, לא מוכן לבצע מטלות הדורשות ריכוז.
  3. קשיי שפה- לילדכם אוצר מילים לא רחב, אינו מתנסח בבהירות והמשפטים שלו מגומגמים או “תקועים” עם שימוש חוזר במילים “זה” “נו” וכדומה.
  4. קשיים רגשיים- ילדכם סובל ממצבי רוח משתנים וקיצוניים, מתקשה להתמודד עם כשלון, אימפולסיבי ותזזיתי.
  5. קשיים חזותיים- ילדכם מתקשה להבחין במכלול פרטים בתמונה אחת ולהפריד בין הרקע בתמונה לבין הפרטים בה. בגיל מתקדם יותר, הדבר יתבטא בקושי להתייחס אל אות או מספר כאל סמל ולראות גם אותם כתמונה, דבר המקשה על יכולת קריאה רציפה וחיבור אותיות למכלול של מילה.
  6. קשיי הבנה- ילדכם מתקשה להסביר מילולית תמונה או טקסט שראה או קרא, ולתאר את הנקרא (הבנת הנקרא).
  7. קשיים בחלוקת קשב- ילדכם מתקשה להאזין בכתה ובמקביל לרשום את הנאמר. מחברות ריקות הן מדד מצוין להבנה כי קיימת בעיה.
  8. קשיי זכרון- ילדכם מתקשה בזכרון לטווח קצר ולטווח ארוך. הדבר בא לידי ביטוי גם בזכרון של מילה חדשה והאיות שלה.
  9. קשיי כתיבה- ילדכם מתקשה לאחוז את העפרון והכתיבה שלו אינה מסודרת ומשופעת שגיאות כתיב.
  10. קשיי שמיעה- ילדכם מתקשה להתרכז בבידול הנאמר מרעשי רקע ומאבד ריכוז.

 אלו הם חלק מהמדדים בהם תוכלו להשתמש טרם אבחון לקויות למידה אצל ילדכם ושיעזרו להבין אם קיים צורך באבחון זה.

 ניתן לומר, כי בניגוד לעבר, בו לא היתה מודעות ללקויות הלמידה בקרב ילדים או נערים, והפרשנות לקשיים אלו היתה איטיות, עצלנות או הגדרה פוטרת ש”לילד יד בעיה”, ישנן כיום דרכים רבות של אבחון לקויות למידה שלא רק מאבחנות את הבעיה, אלא מאפשרות לילד להבין, כי ישנו קושי שאינו תלוי בו. הבנה זו מאפשרת חיזוק הילד במישור הרגשי, כמו דימוי עצמי נמוך, יכולות חברתיות ועוד.

מערכת החינוך שמה אף היא לפניה מתן עזרה והקלה לאורך כל שלבי הלימוד של הילד, ולמעשה אף היא תורמת לחיזוק הילד בהבנה כי בדרך המפותלת הזו הוא אינו לבד.

לסיכום, חשוב לציין כי יש להיות ערניים בנוגע להתנהלות ילדנו, לגלות מעורבות בהתקדמות שלהם בשלבי הלימוד השונים, בין אם צפייה בהם, או התייעצות עם גורמים חינוכיים כמו גננת או מורה, ולזכור כי כשמדובר באבחון לקויות למידה, יפה שעה אחת קודם.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה