תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון לקויות למידה וטיפול בבעית הפרעת קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעת קשב והגדרתה בספרות המקצועית

הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעת קשב בעלת ליקוי אובייקטיבי, מסווגת ומוגדרת על פי אמות מידה רפואיות כשקיימת פגיעה במערכת הקשב. קשב וריכוז הן תופעה הקיימת לאורך כל החיים ומלווה את לקוי הלמידה לאורך כל ימי חייו, הפרעת קשב וריכוז באה בצורה שונה אצל כל אדם ולכן חשוב ביותר לבצע אבחון לקויות למידה על מנת לאבחן נכונה שאכן מדובר בבעית הקשב והריכוז, לצד אבחון לקויות למידה חשוב ביותר לכוון ילד עם לקויות למידה החל מגיל צעיר, לעודד ולתמוך בו על מנת שיהיה אפשר לממש את הפוטנציאל החבוי בו, במידה והילד יוכר כילד מוצלח בעיני הוריו או בעיניי הסביבה, יוכל זה לנהל חיים תקינים ולהתמודד בעתיד עם קשיי למידה בצורה יעילה הרבה יותר.

טיפול בבעית קשב וריכוז באמצעות אבחון לקויות למידה מתאים

על פי רוב המחקרים סבורים החוקרים כי אדם בעצם נולד עם הפרעות קשב וריכוז ושהפרעות אלה בעתיד ילוו אותו למשך כל ימי חייו. חשוב ביותר לאבחן לקויות למידה בעזרת טיפול המתבצע באמצעות אבחון לקויות למידה מתאים, ניתן לאבחן איבחון לקויות למידה והפרעת קשב החל מגיל שנתיים ועד גיל חמש ואפילו מוקדם יותר למרות שרוב המחקרים מצביעים על גיל שבע , כלומר קרוב לשנת הלימודים הראשונה של הילד הסובל מבעיות קשב וריכוז או בעיות לקויות למידה כאלה ואחרות. מחקרים רבים הראו כי אנשים בוגרים בחייהם שביצעו אבחון לקויות למידה בגיל מאוחר סבלו כבר מהבעיה בינקותם.

תסמינים להפרעות קשב וריכוז וחשיבות טיפול או אבחון לקויות למידה

סימנים ראשונים להפרעות קשב וריכוז ולהסתייעות של אבחון לקויות למידה קשור בכך שהילד סובל למשל ממהירות מוטורית מוגברת מעבר להתנהגות רגילה של בן גילו, התרגלות איטית לשינה כשהתפתחות מוטורית הינה מהירה ביחס להתפתחות השפתית האיטית, עולם דמיון עשיר שחשוב לציין כי אין כל רע בכך, מרבה לדבר, קושי בהרדמות, רגישות יתר לאור, קול, מגע ואפילו ריחות. למה בעצם חשוב ביותר אבחון לקויות למידה מוקדם שהרי חלק מהגורמים להפרעות קשב מתחילים בגיל צעיר מאוד ולעיתים אף מלווים לכך פחדים בגלל עולם דמיון מפותח ואף בעיות חברתיות המלוות לבעיה העיקרית כגון אלימות, כעס והתבטאות מילולית שאינה נאותה.

כאשר אדם מתבגר, משתנים התסמינים ובטרם יבוצע אבחון לקויות למידה אצלו יתמקדו בבעיות כגון הסחת דעת קלה במסגרת לימודים, אמיפולסיביות יתר, היפראקטיביות ובעיות וקשיים בריכוז, ילדותיות ואפילו פטפוט יתר ללא הפסקה. תסמינים נוספים יתבטאו בתנועות יתר וחוסר שליטה עליהן ופער בין רמת הביצוע לבין היכולת של אותו האדם לרבות בעיות חברתיות ותעסוקתיות כמו בעיות משמעת והסתגלות למסגרות כאלה ואחרות. ללא אבחון לקויות למידה מתאים, הפרעות אלה ימשכו וילוו את האדם בעל לקויות הלמידה למשך כל ימי חייו, הוא יסבול מהיפראקטיביות בלתי פוסקת, אי שקט וחוסר מנוחה ואף אימפולסיביות וחוסר סבלנות שעלולה להזיק לו בחייו הפרטיים ואף ברמת התעסוקה או הלמידה.

אבחון לקויות למידה וטיפול נאות עלולים למגר את תופעת חוסר הקשב ויכול להעריך את זמן הקשב והריכוז של אותו אדם הלוקה בקשיים אלה ולצור יעילות גדולה יותר אצל אותו אדם, כמו כן תהיה לאותו אדם יכולת לברור בין העיקר לטפל ולווסת נכונה את המאמץ הנפשי בכדי לעמוד במשימות כאלה ואחרות. דבר נוסף חשוב הוא למעשה, כמה זמן לוקח למערכת העצבים להגיב לגירוי המתאים שהרי ליקוי שלא מטופל במסגרת אבחון לקויות למידה עלול להקשות על האדם ביכולתו להתמודד מול משימות שונות שיוצבו לו במסגרת התעסוקה או במסגרת חברתית.

אבחון לקויות למידה וטיפול בהן יצריך מאיתנו בדיקה כללית בקרב קבוצת אנשים מאותה חתך אכלוסיה על פי אותו חתך גיל על מנת לבדוק פערים בין רמתו של אדם עם לקויות למידה לבין רמתו של אדם רגיל שאינו סובל מלקויות למידה. ההשוואה הזאת בין קבוצת אנשים מאותו חתך גיל שחלקם סובלים מבעית לקויות למידה לבין אם לא יכולה בהחלט לתת אינדיקציה מעמיקה לגבי רמתו של האדם הסובל מלקויות הלמידה וכך בעצם לגשת לאבחון לקויות למידה מוצלח בצירוף דו”ח מסכם נכון ותכנית פעולה אפקטיבית שיכולה לסייע לו במסגרת הקשיים היומיומים אותם הוא חווה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה