תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון לקויות למידה – מאיפה בכלל מתחילים?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון לקויות למידה – מתי יש לבצע אבחון, מהו האבחון הנכון והמתאים לך ביותר ? 
אבחון לקויות למידה - גם במספרים קשה...
אבחון לקויות למידה - גם במספרים קשה...

לקויות למידה הן תופעה שהרקע שלה נוירולוגי בלבד וניתן לאבחן אותן כבר בגיל צעיר, ולמעשה עדיף. אבחון לקויות למידה כבר בגיל מוקדם, יאפשר לילד יכולת לימודית קלה יותר, בעזרת כלים שירכוש ממומחים בתחום, ובעזרת הוריו שילוו אותו בתהליך ההתמודדות עם הקשיים המאפיינים לקויות למידה על כל המכלול שלהן.

 לא קלה היא דרכנו…

מתקשים בקריאת טקסטים ארוכים? מרגישים חוסר מנוחה במהלך הרצאה או בזמן צפייה בסרט? יכול להיות שאתם בעלי לקויות למידה, אפילו אם אתם כבר אנשים בוגרים ואיכשהו צלחתם את תקופת בית הספר ואפילו סיימתם לימודי תואר.

אבל לו הייתם עוברים כבר בילדותכם אבחון לקויות למידה, יכול להיות שהדרך כולה היתה קלה יותר, ואף הסביבה הייתה מתחשבת יותר, ואפילו סלחנית יותר לתופעות כאלו או אחרות המאפיינות ילדים עם לקויות למידה.

 אבחון לקויות למידה- מתי להתחיל לדאוג?

דאגה היא אולי מילה קשה מעט בנוגע לילדים עם לקויות למידה, מאחר ולא מדובר בבעיה שכלית או נפשית אלא הרקע הוא נוירולוגי, וישנם כלים לא מעטים להקל על ילדים, גם בבגרותם, ולאפשר להם השתלבות מלאה במסגרות חינוך רגילות. עם מעט דחיפה ניתן גם להגיע למצוינות בתחומים רבים.

אבחון לקויות למידה יכול להתבצע כבר בגיל הגן והוא מתמקד ביכולות המילוליות, המוטוריות, ההתנהגותיות, החזותיות, המחשבתיות והחברתיות של הילד. אבחון לקויות למידה בודק את יכולת הילד ביחס לילדים אחרים בני גילו להתרכז במטלה הדורשת ממנו תשומת לב מלאה כמו האזנה לסיפור, או משחק המשלב ריכוז עם מוטוריקה עדינה, כמו למשל הרכבת פאזל או גזירה.

אחת הדרכים לבצע זאת היא באמצעות מבחן טובה (TOVA), אשר מטרתו לבדוק באמצעות סדרת מבחנים, את מערכת הקשב, ואשר במסגרתו נבדקים: חוסר קשב, יכולת התמדה ואימפולסיביות.

 מבחן זה מנסה לאתר בעיקר הפרעות ריכוז, וחשוב לציין כי הוא  אינו מהווה את המדד הבלעדי והעיקרי לקביעה האם אכן מדובר בילד- או מבוגר- שיש לו הפרעת קשב וריכוז, וכי הגורם המוסמך לקביעה זו הוא פסיכיאטר או נוירולוג בלבד, המוסמך גם במקרים כלליים של אבחון לקויות למידה.

בחן את ילדך: אבחון לקויות למידה

המאבחנים הטובים ביותר הם למעשה אתם ההורים, אשר נמצאים כל הזמן עם היד על הדופק, חיים את היום יום עם ילדכם, וצופים בו במהלך התנהלות כזו או אחרת, מולכם, ביחס לחבריו ואף אינדיבידואלית.

כמובן שאין הדבר אומר, כי אתם מוסמכים לבצע אבחון לקויות למידה לקבוע אם ילדכם בעל לקות זו אחרת, אולם אין ספק שהמודעות והערנות שלכם יכולות לזרז תהליכי אבחון לקויות למידה מקצועיים.

 אז איך באמת ניתן לבצע אבחון לקויות למידה בצורה “ביתית”?

  1. בדקו אם ילדכם מסרב באופן שיטתי להקשיב לסיפור מתחילתו ועד סופו.
  2. שימו לב אם הילד מסרב לבצע מטלות שנדרשת להן מוטוריקה עדינה כגון גזירה, הרכבה או ציור.
  3. שימו לב אם ילדכם מסורבל מהרגיל, נוטה למעוד או להפיל חפצים מידיו.
  4. הקשיבו לדבריו ונסו לזהות את היכולת שלו לבנות משפט מאורגן ומסודר, ובכלל, האזינו לאוצר המילים שלו.
  5. ראו כיצד הילד מתמודד עם מצבים של כשלון.
  6. עקבו אחרי מצבי רוחו וזהו אם הם מתחלפים באופן קיצוני.
  7. עקבו אחר מצבי חוסר מנוחה והאם הם נמשכים לאורך כל היום.
  8. הציבו בפניו משחקים המורכבים מפרטים מרובים וקטנים ועקבו אחרי דרכי התמודדות שלו.

 המלצות אלו מהוות חלק קטן מאבחון לקויות למידה אולם אם תיישמו אפילו רק את אלו, תוכלו להתחיל לזהות אם יש בעיה המצריכה אבחון לקויות למידה מקצועי ומקיף יותר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה