תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון לקויות למידה – מה זה בדיוק ומהיכן מתחילים?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מזהים קושי אצל ילדכם בפעולות מוטוריות קלות? אוצר המילים שלו דל ביחס לגילו? ומה קורה כשהוא מפסיד במשחק? אבחון לקויות למידה היא דרך מצוינת להבנת מפת ילדכם, ואף מאפשר קבלת כלים להתמודדות ותמיכה במצבי קושי הבאים לידי ביטוי בלימודים.

אבחון לקויות למידה – התהייה

אבחון לקויות למידה הוא דרך מעולה להבין היכן עומד ילדכם ביחס לבני גילו ולתת שם למצבים מתסכלים עבורכם, ובעיקר עבורו בהתמודדות עם פעולות מוטוריות, עם הבנת הנקרא, עם יכולת זכרון לטווח הקצר והארוך, ובמצבים של שינויים קיצוניים במצב הרוח אשר משפיעים כולם על ההתנהלות היומיומית של ילדכם מבחינה לימודית, סביבתית, וכתוצאה מכך, גם רגשית והתנהגותית.

אבחון לקויות למידה מתקיים כאשר ניכר קושי בולט אצל הילד, הנער או אפילו בבגרותו, ואשר משפיע באופן ישיר על היכולות הלימודיות שלו, עד כדי חוסר יכולת להתמיד בלימודים או התמדה בלימודים, הכרוכה בסבל ובמאמצים רבים שיכולים להיות קלים יותר אם רק יתבצע האבחון בזמן.

דרכים מומלצות של אבחון לקויות למידה הן בראש ובראשונה השקפה והתייעצות עם גורמים מחנכים כמו הגננת בגן או המורה ביסודי ובתיכון , מבחן TOVA ובירור מעמיק אצל נוירולוג או פסיכיאטר.

מבחן TOVA הינו סדרת בדיקות שמטרתן אבחון לקויות למידה, והוא מתמקד בקשיים כמו הפרעת ריכוז ובעיות קשב, אולם מהווה נדבך אחד ממכלול האבחונים, שמומלץ לערוך על מנת לקבל תמונת מצב מלאה ורחבה ככל האפשר.

פסיכיאטר או נוירולוג הינם גורם המוסמך לקבוע אם לילד יש בעיות ריכוז וקשב והאם הוא אכן עם לקויות למידה. הסיבה שאלו הם גורמים מוסמכים בקביעת לקויות למידה אצל הילד, טמונה בעובדה  שלקויות הלמידה מקורן נוירולוגי.
אבחון לקויות למידה- ההחלטה

ההחלטה לבצע אבחון לקויות למידה רחב מגיעה לרוב לאחר שלב התהייה, והבנה שיש קושי ברור אצל הילד בביצוע פעולות לימודיות. חשוב לזכור, שככל שמתבצע אבחון לקויות למידה בשלב מוקדם יותר בחיי הילד, כך הכלים הנרכשים מקלים עליו התמודדות במהלך השנים בהן הוא מבלה במסגרות חינוכיות, ואף מאפשרות לו להתפתח בלימודים עד כדי יכולת לרכישת השכלה גבוהה בעתיד, באם יחשוק בכך, ותוך מודעות למצבו שתאפשר לו גישה שונה לקשיים אותם הוא חווה ויחווה בהמשך. אבחון לקויות למידה מתמקד במספר אספקטים הבודקים יכולת מוטורית, התנהגותית, חזותית, מילולית, מחשבתית וחברתית של הנבחן.

אבחון לקויות למידה- הטיפול

ברגע שאובחן הילד- או המבוגר- כבעל לקויות למידה, מוצעים מספר כלים היכולים לסייע לו בקשיים הלימודיים שלו:

– טיפול קוגניטיבי התנהגותי – עוסק בתרפיות שונות שמטרתן לחדד מיומנויות וכלים אצל ילדים ומתן
סיוע נפשי, מאחר והילד נכנס למצוקה ותסכול עקב חוסר היכולת שלו לבצע מטלות או להתמודד עימן.

– טיפול תרופתי– רטלין ניתן במקרים בהם יש צורך בהתערבות תרופתית שתעזור לילד להאט מצבים של
היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז.

כלים להורים – ניתנים על ידי צות מקצועי המדריך את ההורים בשיטות ומיומנויות למידה שיקלו על הילד.

טיפול קוגניטיבי למבוגרים – אם אבחון לקויות למידה נעשה בשלב מאוחר יותר והמבוגר מוצא עצמו
נתקל בבעיות התמודדות עם מצבים בהם נדרש ריכוז או חסר שקט, הוא עלול להיכנס למצבי חרדה.
הטיפול עוזר למקרים אלו אצל מבוגרים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה