תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון פסיכודידקטי במרכז איתנים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז איתנים
מרכז איתנים
מרכז איתנים מתמחה בטיפול ואבחון לתלמידים בעלי לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז והפרעות התנהגותיות ורגשיות שונות.

 במסגרת פעילותו, עורך מרכז איתנים אבחון פסיכודידקטי מקצועי וממוקד. 

מטרתו העיקרית של האבחון הפסיכודידקטי היא לבדוק יכולות למידה, רמת אינטליגנציה ותפקוד רגשי של הנבדק בנוסף לאבחון הדידקטי הקיים.

חשיבותו של האבחון באה לידי ביטוי ביכולתו לשלב בין הנפש לתורת ההוראה. האבחון מאפשר לאתר את הפערים במיומנויות למידה בסיסיות ולאתר לקויות למידה מהן סובל הנבדק.

 כיום, משרד החינוך אינו מסתפק באבחונים דידקטים וישנה דרישה לאבחונים פסיכודידקטים בכדי ליצור התאמות בהמלצות שניתנות בעקבות האבחון בבחינות הבית ספריות ובבחינות הבגרות.


קשיי למידה – ממה הם נובעים?

לקות למידה היא קושי באחד או ביותר מהתפקודים הקוגניטיביים בלמידה. קושי זה הוא בדרך כלל מולד ובא לידי ביטוי בתפיסה, זיכרון, קשב, תיאום ויזו מוטורי ועוד. לאנשים בעלי לקויות למידה אין פגיעה באינטליגנציה אך ישנו תפקוד נמוך באופן משמעותי בתחום הלקוי.

לדוגמא לקות בהבנה הכללית, אשר משמעותה אינטליגנציה נמוכה מן הממוצע, אשר מגבילה את יכולת הלמידה של בעל הלקות. דוגמא נוספת היא קושי רגשי, אשר בא לידי ביטוי בהימנעות למידה הנובעת מבעיות רגשיות, מוטיבציה ירודה, דימוי עצמי נמוך ועוד. חוסר למידה גם הוא דוגמא טובה ללקות אשר באה לידי ביטוי בפער שנוצר בלמידה עקב היעדרות ארוכה של התלמיד מהמסגרת הלימודית.

לקויות למידה וקשיים בלמידה בדרך נובעים ביותר מגורם אחד ובדיוק לשם כך ישנו את האבחון הפסיכודידקטי. באמצעות האבחון הפסיכודידקטי ניתן למצוא את המשקל היחסי של כל אחד ממקורות הקושי ולהציע תוכנית טיפול אינטגרטיבית המותאמת באופן אישי ליכולותיו של המטופל.
 

כיצד מתצבע האבחון הפסיכו דידקטי?

האבחון מתבצע במספר מפגשים ונמשך כ– 5-6 שעות, בהן נבחן הנבדק במספר מבחנים שונים:
 
1. מבחן אינטליגנציה מקיף ומלא לבדיקת האינטליגנציה של הנבחן.

2. מבחנים לבדיקת תפקודים קוגניטיביים וביניהם בדיקת התפיסה החזותית, תפיסה שמיעתית, זיכרון, קשב ושפה.

3. מבחנים לבדיקת מיומנויות למידה פורמאליות  לשם בדיקת רמת הקריאה, הכתיבה, ידע חשבון ואנגלית של הנבדק.

4. מבחנים להתרשמות מהתפקוד הרגשי של הנבדק, הכוללים מבחנים פסיכולוגיים, ותצפית התנהגותית לצורך בדיקת מוטיבציה, התמודדות עם קשיים, התייחסות לערכים, תפיסה עצמית ועוד.

 

מטרתו של כל מבחן היא לבדוק נדבך אחר של הנבדק, ובכך להתאים לו את תוכנית הטיפול היעילה ביותר עבורו, וכן לשם מתן המלצות והתאמות לבחינות הבית ספריות ולבחינות הבגרות, בהתאם לנהלים של משרד החינוך

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה