תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון פסיכודידקטי – הגדרה ומטרות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מבחן פסיכודידקטי (אבחון פסיכודיקטי) – הגדרות ומטרות האבחון

מהו מבחן פסיכודידקטי (אבחון פסיכודידקטי), מתי כדאי לעבור את האבחון ומהי מטרתו

הילד מתקשה לעקוב אחר ההתקדמות של שאר הכיתה? הוא מגלה סימנים של תסכול וחוסר רצון לקחת חלק במערך הלימודי בכיתה ובבית הספר? הוא מתחיל לפתח התנהגות שאינה הולמת בכיתה ובבית? אולי כיצד לבצע אבחון פסיכודידקטי. אבחון פסיכודידקטי הוא תחילת הדרך לאיתור קשיים רגשיים ולימודיים, והתמודדות עמם. אם יש קשיים הנובעים בשל אלמנטים אובייקטיביים כגון לקות למידה הרי מדובר בהתמודדות לכל החיים, מוטב להתחיל לטפל בכך כעת מאשר לצבור פער לימודי, וליצור בעיות רגשיות הנובעות בשל הפער הזה. ההמלצות הנכונות לטיפול (הן במישור הלימודי והן במישור הרגשי נפשי) יכולות להתקבל על ידי אבחון נכון ומעמיק. יש מגו

אבחון פסיכודידקטי – מהו?

זהו אבחון רחב המשלב בין איתור ותיאור מצבו הרגשי נפשי של הילד לבין ידע באשר ליכולת האינטלקטואלית שלו. האבחון מעלה את נקודות החוזק והקושי של הילד ואת מצבו הרגשי בעת ההתמודדות שלו עמם ומציב גם את הנתונים באשר למנת המשכל שלו.בתחום האינטלקטואלי תיבדק מנת המשכל על ידי מבחנים ביצועיים ומילוליים. מבחנים אלה יכולים לחשוף לקות למידה או הפרעת קשב כאשר מתגלים פערים בין התוצאות השונות בתחומים השונים שנבדקים. בנוסף לכך נבחנים תפקודים בתחום הלמידה כגון הבנת הנקרא, התפקוד בתחום הזיכרון, רמת הכתיבה ורמת הקריאה. מעבר לכך נבדקים גם ערוצי זיכרון שמעתי, חזותי ומהירות עיבוד המידע. מעבר לכל אלה ניתן דגש על התחום הרגשי נפשי על ידי מבחנים השלכתיים. מטרת החלק הזה היא לשקף את המצב הפנימי (נפשי רגשי) בו נמצא הילד. בחלק זה נחשפים בעיות רגשיות שלא תמיד נראות על פני השטח.

מתי כדאי לבצע אבחון פסיכודידקטי?
חשוב לעמוד על סיבת הפנייה לביצוע אבחון פסיכודידקטי. לא כל קושי נדרש באבחון זה. קושי בתחום הדידקטי בלבד יקבל מענה באבחון דידקטי. האבחון הפסיכודידטקי עונה על תחום רחב נוסף אחר, משום החלקים הפסיכולוגיים והחינוכיים המצויים בו. אלה מאפשרים מבט על השילוב בין החלק הרגשי לשכלי של הילד.
האבחון נדרש בכמה מקרים: כאשר עולה החשש כי התחום הרגשי נפשי של הילד מונע ממנו את ההתקדמות שלו בתחום הלימודים. אבחון זה מומלץ כאשר עולה הצורך לאבחן את הילד כדי לקבוע מהי המסגרת הלימודית המתאימה לו ביותר. בנוסף הוא יידרש כאשר עולה הצורך בהתאמה של הקלות לתלמיד תיכון עבור מבחני הבגרות, או אם נדרשת בדיקה לגבי מנת המשכל של הילד: האם היא נמוכה מן הממוצע.

כיום, כאשר אובחנה לקות הדורשת התאמה מסוג שלוש (בחינה בעל פה והתאמה במבחנים רבי מלל) נדרש אבחון פסיכודידקטי. הפוטנציאל השכלי של הילד מאובחן ועל סמך יכולותיו נבנית לו תכנית למידה מתאימה. חשוב לציין כי הבדיקה נעשית בהתאם לממוצע של בני אותו הגיל של המאובחן, ומזהה את הדפוסים, הקושי והפער הקיימים.
כאמור, האבחון מאפשר תמונה רחבה על התפקוד הלימודי תוך התייחסות למיומנויות בסיס כגון כתיבה, קריאה ומתמטיקה על ידי בדיקת אלמנטים נוספים. המטרה היא לאתר לקויות למידה אלה: דיסקלקוליה – לקות בתחום החשבון, דיסגרפיה – לקות בתחום הכתיבה ודיסלקציה – לקות בתחום הקריאה. האבחון אורכו עד שש שעות, ונחלק לכמה פגישות אם עולה הצורך ויש בעיה של קשב וריכוז המקשה על ההתקדמות. המאבחנים הנם אנשי מקצוע בעלי תואר ראשון ומעלה מתחום החינוך המיוחד, ועל פי רוב בעלי ותק של חמש שנים לפחות במישור חינוכי זה או אחר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה