תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון פסיכודידקטי וסיועו בבחינות או מסגרות חינוך כאלה ואחרות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון פסיכודידקטי יספק מידע מקיף ויעבוד לרוב בשיתוף פעולה מלא נוכח אבחון דידקטי.

מדובר בשני אבחונים שונים המשתפים פעולה כמספר כילים על מנת לתת מענה לבעיות או הפרעות הנובעות מליקויי למידה. אבחון פסיכודידקטי יחולק לכמה מרכיבים הקשורים ברגש, אינטלקטואל ובעיות קשב וריכוז. מדובר עצם בהיבט ריגשי. את ההביט האינטלקטואלי  יהיה ניתן לבדוק כמבחן הנבדק בכל העולם אשר בודק את ההיבט המילולי ורמת הביצוע. כשקיים פער בין הדברים שהרי מצויה גם בעיה.

חלק לא פחות חשוב הנבדק הינו בתחום רגשי וקשור במבחנים הקשורים ביכולת ציורית, התנהגותית, כתיבת משפטים והיכולת להשלים אותם וראיית התמונה באופן כללי ולא כחלק אחד’, כלומר, על הילד להבין ממספר תמונות מה מרכיב הסיפור ולתת את דעתו בכך. בין היתר קיים גם קושי הנובע מזכרון וגם אותו יבדקו בהתאם, במקביל יבדק גם נושא השמיעה. לצדו של האבחון הפסיכודידקטי יבדקו גם נושאים כמו אבחון דידקטי במסגרת כתיבה או קריאה או הבעה ואפילו בעיות זכרון, כמו כן יבדקו גם נושאים הקשורים בחשיבה מספרית או תפיסה בנוגע לשפות.

אבחון פסיכודידקטי יבוצע על ידי פסיכולוג מוסמך ולא על ידי מאבחן דידקטי רגיל. מדובר באיבחון שקשור ברגש ולכן חשוב שמי שיבצע אותו בפועל יהיה אדם בעל יכולות הקשורות בזיהוי בעיות בליקוי רגשי. תמיד אפשר לפצל את האבחון למספר פגישות שבהן יהיה דיון הקשור באבחון פסיכולוגי הקשור באבחון פסיכודידקטי לצד אבחון דידקטי מוסמך. שניהם יחד, יספקו בהחלט מענה או יותר כילים על מנת להתמודד עם מהות הבעיה. אבחון פסיכודידקטי יתן התאמות ברמות מסויימות והוא יתן התאמות בשונה מאבחון דידקטי ולכן גם הסיבה לשילובם. מדובר בהתאמות לימוד שונות וכל אחת בדרכה שלה יכולה לסייע ולכן חשוב לבצע את שני האבחונים ולהתייחס אליהם ככלים שונים שיכולים בהחלט לסייע לאדם בעל לקות כזאת או אחרת.

כשמגיעים ליד מצב של לבטים  ,אם כן באיזה אבחון לבחור, האם לבחור באבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי חשוב להבין כי מדובר בשני כילים המשלבים אך אינם אותו דבר. לאבחון פסיכודדיקטי תכונות משלו ולאבחון דידקטי תכונות משלו וחייב לזהות זאת. כל אבחון בעצם מורכב ממשהו אחר. חשוב לדעת במה כל אבחון מתמקד. אבחונים דידקטיים למשל יתעסקו יותר בליקויים הקשורים בתפקוד והדבר יבוצע באמצעות מבחנים ומבדקים שיתנו את אורם האמיתי למצב, רמת הישגיות וההבדל בין אנשים בעלי אותו חתך גיל. חשוב ביותר לשלב את התחום הפסיכולוגי, אבחון פסיכודידקטי המדבר על היבטים ריגשיים, בעיות בתפקוד ריגשי יותר. בעיות אלה עלולות לגרוע מהאדם ולא להוסיף לו, אמנם אין הן קשורות לבעיות בפועל אך קשורות בהיבט הרגשי שתורם את חסרונו בהיבט הזה. אבחון פסיכודידקטי יכול לסייע לפסול בעיות רגשיות המקשות על האדם מללמוד. סיבות של תפקוד ריגשי לקוי הינן סיבות מספקות לקושי בלמידה, אין הן הסיבה העיקרית אך יש להן בזה יד.

כשהורים חושדים כי ילדם סובל מבעיה כזאת או אחרת הקשורה בתפקודי רגש שהרי חשוב ביותר עבורם לבצע אבחון פסיכודידקטי ולא לוותר על חלק מאבחון זה. רוב האנשים נוטים לבצע אבחון דידקטי בלבד ולפסוח על כילים אחרים. חשוב לאמר, אין לעבוד רק עם כלי אבחון אחד תמיד חשוב לעבוד בשילוב על מנת לשלול את כל הבעיות באופן מקיף. במידה והילד מסמן כי יש לו בעיות הקשורות בתפקודי הרגש שהרי חשוב ביותר לבצע אבחון פסיכודידקטי מתאים המשלב בו אבחון פסיכולוגי בנוסף לשאר האבחונים. חשוב לזכור, כל אבחון שכזה הינו בעצם כלי לעבודה מהותי ביותר.

ביצועו של אבחון פסיכודידקטי מספק תשובות לגבי גורמים הקשורים בתפקוד ריגשי אם אכן יש הצדקה לכך או קיום. לא תמיד יש הצדקה ולעיתים יש רק חשש שחשוב להסיר על מנת להסיר עוד סיבה הגורמת לחשד כי היא אולי המרכיב הנוסף לבעיה העיקרית. במידה ואכן מתגלות להן לקויות הקשורות גם בתפקוד רגש לקוי חשוב ביותר שההורים יהיו שותפים לתהליך מהתחלה ועד הסוף. הורים תומכים הם הורים מסייעים, הסביבה לא פחות חשובה מכיוון שלה התפקיד הקשור בתמיכה, עזרה, הקשבה ועידוד ובעיקר פירגון. באמצעותו של דוח עדכני יהיה ניתן למצות את הבעיה ולהפיק לקחים ולצאת לדרך. הדוח יפיק ויראה את הקשיים של הילד וזה יתן להורים ולסביבה כילים איך להתמודד אל מול הבעיה האמיתית.

בסוף המבדק או בסוף האבחון הפסיכודידקטי יוסבר הכל להוריו של הילד המאובחן וכפי הנאמר יתנו להם כילים להתמודד עם הבעיה בשאיפה שידעו להתמודד נכונה עם הדברים ולסייע באמת ואמיתה לילד הלוקה בבעיה, המטפלים יתנו את הכיוון להורים וימליצו לעיתים על עוד ועוד מבדקים על מנת להגיע עד כמה שניתן לתיקון. כאמור תחום לקויות הלמידה הינו תחום פרוץ ובכל שנה מתווסף לו עוד ועוד מחקר בנושא ולכן ישנה פתיחות לגבי בדיקות ואבחונים כאלה ואחרים שהרי עוד כלי זה משובח.

חשוב מאוד לציין כי ניתנות הקלות לתלמידים בעל לקויות למידה ואף תמיכה מרובה במסגרת הכוונות של משרד החינוך. הדבר מתרחש בכל רחבי הארץ, בכל בית ספר או מרכז למידה כזה או אחר. קיימות מגוון של שיטות על מנת לטפל בתחום פסיכולגי בילד עם תפקודים ירודים. בעיות של תפקוד הרגש הן לא פחות גרועות מלקויות הלמידה עצמן. ישנן נכון להיום המון שיטות כולל שיטות טבעיות שיכולות לסייע לאנשים עם לקויות ריגשיות. חשוב לחזור ולהגיד שלקויות למידה הן לקויות למידה ויש להן סיבה משלהן אך הן עלולות להחמיר אם הפן הרגשי אינו מטופל בהתאם. פעילות ספורט, ריקוד או כל דבר בתזוזה בהחלט יכול לסייע לאנשים עם בעיות או הפרעות בתפקוד רגש. ספורט מחייה במקרה הנ”ל וכמו השיטה הזו קיימות עוד שיטות רבות על מנת לסייע לילדים עם בעיות ולקויות למידה לצד לקויות רגשיות, חשוב לאמר כי גם טיפולים אלטרנטיביים לא פעם יכולים לסייע.

לסיכום דבר, חשוב להגיד כי לקויות למידה הן לקויות למידה, יש סיבה לקיומן והן נובעות מההיבט הנירולוגי לרוב, יש שיטענו כי הן קיימות מהסיבה הגנטית. הן באות לידי ביטוי בהפרעות כתיבה, קריאה, ראייה מרחבית, ראייה כללית של כל התמונה ולא רק חלקים ממנה, בעיות זכרון, חשיבה כמותית ומספרית לרבות בעיה בלמידת שפות וכד’. כשמדברים על תפקוד ריגשי מדברים יותר על תפקודי הרגש וכאן יש השפעה מצטברת שלא טופלה ונבעה מהבעיה העיקרית, לקויות הלמידה.בעקבות לקויות הלמידה לא פעם הרגיש הילד דחוי, כינו אותו עצלן לא פעם וניסו לנדות אותו מהחברה מכיוון שלא היה דומה לשאר חבריו בעלי אותו חתך גיל, כל הסיבות הנ”ל שגרמו לכך כי ינדו אותו גרמו בין היתר לדימוי עצמי נמוך ויצרו פחד וחשש מלהעז ובין היתר יצרו קושי בלמידה. עם השנים חשוב לציין כי אם לא מטופלת התופעה היא לבטח לא תעלם. אם כן חשוב לבצע בפועל אבחון פסיכודידקטי לצד אבחון דידקטי על מנת להשתמש בכל הכילים שיש לרשות הפרט או הציבור על מנת למגר או למזער בעיה הנובעת מלקויות למידה ושלא תעלם מעצמה במידה ולא תקבל את הטיפול הנדרש.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה